Sisältöön »
 

Artikkelit

30.08.2022

Tuotteistaminen helpottaa ostamista

Tuotteistaminen on termi, jonka yrittäjät tuntevat, mutta usein se tuntuu vaikealta, vieraalta ja jopa mystiseltä. Mitä tuotteistaminen on ja miksi se kannattaa?

Tuotteistamisen tavoitteena on yksinkertaisesti helpottaa tuotteen tai palvelun ostamista ja myyntiä, eli lisätä liikevaihtoa ja parantaa kannattavuutta. Käytännössä se tarkoittaa palveluiden kehittämistä ja pitää sisällään palveluiden määrittelyä, muotoilua ja vakiointia.

Kehitettäväksi valitun palvelun (tai tuotteen) tuotteistaminen alkaa määrityksellä, jossa haetaan vastausta kysymykseen, miten myytävä palvelu erottuu edukseen kilpailijoista:

  • Mikä on palvelun sisältö? Mikä on ydinpalvelu, entä siihen liittyvät tuki- ja lisäpalvelut?
  • Minkä asiakkaan ongelman palvelu ratkaisee?
  • Mikä on asiakkaalle annettava palvelulupaus?
  • Mikä on palvelun markkinapotentiaali ja arvio myyntivolyymista?
  • Paljonko palvelu maksaa?

Asiakasnäkökulmaa on vaikea saada ilman, että sitä kysyy asiakkailta. Asiakkaiden kanssa yhdessä tuotteistaminen varmistaa, että palvelusta tulee oikeasti asiakkaille hyödyllinen, joka tuo heille jotain lisäarvoa.

Asiakasnäkökulma mukana oman toiminnan kehittämisessä 

Kun palvelun sisältö on asiakaslähtöisesti muotoiltu, käännetään katse yrityksen sisäisiin prosesseihin, eli miten palvelu tuotetaan ja toteutetaan. 

  • Miten palveluprosessi etenee: minkälaisia työvaiheita palvelun tuottamisessa on ja missä järjestyksessä ne pitää tehdä?
  • Ketkä siihen osallistuvat?
  • Millaisia teknologioita tai työpanoksia tarvitaan?
  • Mitä yhteisiä työvaiheita on eri palveluiden välillä?

Vaikka kehitetään yrityksen sisäisiä prosesseja, koko ajan tulee pitää mielessä, miltä toiminta näyttää asiakkaan silmin. Esimerkiksi onko asiakkaalle merkitystä sillä, onko hänellä yrityksessä yksi yhteyshenkilö vai voiko niitä olla useita asiakaskokemuksen siitä kärsimättä, tai mitä merkitystä toimitusajalla tai asiointipaikalla on asiakkaalle.

Tuotteistamisen yksi tavoite eli vakiointi voi aiheuttaa turhia näppylöitä, etenkin jos yritys myy asiakkaille räätälöityjä palvelukokonaisuuksia. Vakiointi ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin standardointi, vaan räätälöitävyys palveluissa säilyy. Vakiointi tarkoittaa palvelun eri osien tiettyjen asioiden vakioimista siten, että niitä voidaan toistaa ja monistaa. Näitä voivat olla esimerkiksi toimintamalli asiakkaiden kanssa tai tietyn teknologian käyttö tuotannossa. Näin pyörää ei tarvitse keksiä joka kerta uudelleen, eikä toiminta ole enää niin henkilösidonnaista. Vakiointi säästää paljon aikaa ja vapauttaa resursseja muuhun tekemiseen.

Näkyväksi tuotteistamisen tekevät konkreettiset tuotokset, joihin palvelut on paketoitu. Asiakaslähtöisesti auki kirjoitetut palvelukuvaukset sekä laadukkaat myynti- ja markkinointimateriaalit helpottavat ja kasvattavat myyntiä. Myös markkinointi asiakkaiden suuntaan nopeutuu ja helpottuu, kun materiaalit on jo valmiiksi paketoitu. Asiakkaan näkökulmasta hyvät materiaalit vähentävät ostamisen esteitä ja ostopäätöksen tekeminen helpottuu. Myös asiakastyytyväisyys kasvaa, kun asiakas kokee saavansa vastinetta rahalleen.

Hyviä syitä tuotteistaa:

  • Liikevaihto kasvaa ja kannattavuus paranee.
  • Ajankäyttö tehostuu ja aikaa vapautuu muuhun.
  • Myynti ja markkinointiviestintä helpottuvat.
  • Asiakkaan on helpompi ostaa.
  • Asiakastyytyväisyys kasvaa.
  • Yrityksen omaa toimintaa on helpompi kehittää.

 

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

31.01.2023
klo 17:00

KUTSU: Keuken digimarkkinointi-ilta: Asiakaskin diggaa digiä

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 







 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Liity postituslistalle »

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy