17.05.2023
TikTok on sosiaalisen median sovellus, jossa julkaistaan lyhyitä videoita. Videot ovat pääsääntöisin viihteellisiä ja oivaltavia. Suomalaisista TikTok-käyttäjistä reilu 80% on alle 18-vuotiaita. Se on sovellus, jonne mennään ensisijaisesti viihtymään. TikTok on kasvattanut suosiotaan vuodesta ja kuukaudesta toiseen, joten moni yritys miettiikin, miten TikTokia voisi hyödyntää toiminnassaan.
TikTokiin liittymistä kannattaa harkita, jos yritys ja brändi on halukas viestimään viihdyttävästi ja rennosti. Jos koet mielekkäänä tuottaa seuraajillesi lisäarvoa esimerkiksi vinkkien, ideoiden ja inspiraation muodossa viihdyttävinä videoina, TikTok kuulostaa jutultasi.
On hyvä myös huomioida TikTokin laajin käyttäjäkunta eli nuoret. Jos brändisi ja yrityksesi kohderyhmää ovat nuoret tai haluat kohdentaa viestiäsi nimenomaan nuorille, TikTok on siihen hyvä kanava. Älä kuitenkaan mene TikTokiin sen vuoksi, koska vain täytyy. Missään muuallakaan somessa ei kannata olla mukana vain siksi, että muutkin ovat.
TikTok on oiva valinta etenkin silloin, jos haluaa rakentaa nuorista koostuvaa yhteisöä brändin ympärille. Lisäksi jos palvelu tai tuote on sellainen, jonka ympärille on helppo luoda vuorovaikutteista, visuaalista ja kepeää sisältöä, TikTok sopii tässäkin tapauksessa hyvin.
Kanavaa perustaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että yrityksestä löytyy riittävästi resursseja ja tahtoa pitkäjänteiseen ja säännölliseen sisällöntuotantoon sekä myös kohderyhmän ominainen tyyli on hallussa. TikTokiin on hyvä suhtautua pidemmän tähtäimen harkittuna valintana ja sitoutua jatkuvaan kanavan kehittämiseen. Ei vain hetken huumana tai kokeiluna.
Ennen kanavan perustamista on hyvä pysähtyä pohtimaan, millaista arvoa yritys tai brändi voi antaa katsojalle. Tavoitteet TikTokin suhteen kannattaa selkiyttää. Toiseksi on hyvä kysyä miksi ja kenelle sisältöä tuotetaan. Lisäksi mitä halutaan viestiä sekä mitä halutaan saada aikaan. TikTokista saa eniten irti, jos uhraa hetken aikaa toimintasuunnitelman tekemiseen.
TikTokin maailma on vilkas ja nopeatempoinen, joten omat erottautumistavat on hyvä löytää ja luoda tunnistettavat sisältökonseptit. Vaikka TikTok on suurelta osin viihteellistä sisältöä tarjoava kanava, kaiken sisällön ei tarvitse olla vain kepeää hömppää. Myös informatiivinen sisältö tiktokmaisesti toteutettuna voi toimia erittäin hyvin ja positiivisena erottautumiskeinona. Selkiytä siis suuntaviivasi niin liikkeelle lähtö on helpompaa.
Kun yrityksesi on TikTokissa, tärkeintä ovat tuottamasi videot. Tee videoistasi viihdyttäviä. Viihdyttävä ei välttämättä tarkoita vain hauskaa vaan videosi voi olla oivaltava, kiinnostava, tunteita herättävä ja koukuttava. Videosi voi olla myös opettavainen tai sisältää arvoja ja yhteiskunnallisia viestejä, mutta olla silti tehty viihdyttävällä tavalla. TikTokissa voit päästää luovuutesi valloilleen.
Eri genrejä TikTokissa merkitään hashtageilla ja niitä on hyvä osata käyttää. Videoidesi aihe merkitään aihealueen omalla hashtagilla. Esimerkiksi terveysaiheiset videot merkitään #healthtok ja ruoka-aiheiset #foodtok. Hashtageilla helpotat asiakkaitasi löytämään tekemäsi videot sekä mahdollistat uusien seuraajien löytävän sinut.
Videoiden tulee olla lyhyitä ja viestisi napakka. Tärkeintä on mennä heti asiaan. Panosta ensimmäiseen kolmeen sekuntiin ja kiinnitä katsojan huomio jollain mielenkiintoisella tavalla. Huomion voi kiinnittää yllättävällä kuvakulmalla, kauniilla näkymällä tai hauskalla kommelluksella. Tekstiä voi myös käyttää, mutta tekstin tulee olla lyhyt. Lyhyt teksti antaa vihjeen siitä, mitä on luvassa.
TikTokissa vielä korostuu aitous, jota Instagramista ei enää niin löydä. Iso osa TikTokin videoista on kotikutoisia ja niitä on helppo kenen tahansa tehdä. Unohda TikTokissa kiiltokuvamainen ja täydellinen jälki.
TikTokin tyyli on omanlaisensa ja poikkeaa muun muassa TV-mainosten tai YouTube-videoiden tyylistä. Tarjoa yrityksestäsi, tuotteestasi tai palvelustasi uusi ja kiinnostava näkökulma. Nosta esille jotain sellaista, joka normaalisti olisi yrityksessäsi sivuroolissa. TikTokissa ajattele asioita uudesta näkökulmasta.
TikTokissa äänimaailma on tärkeää. Musiikki ja ääniraidat rytmittävät videoita, joten valitse tarkoin käyttämäsi äänimaailma. Vaikka TikTokia tehdessä saa hullutella, se ei tarkoita sinnepäin hutiloiden tehtyä sisältöä. Suunnittele huolellisesti, mutta toteuta ilman liiallista silottelua.
Jos olet miettinyt TikTokia yrityksesi sisältö- ja mainoskanavaksi, nyt on hyvä aika toimia. Toistaiseksi TikTokissa on paljon käyttäjiä, mutta melko vähän aktiivisesti sisältöä tuottavia yrityksiä. Joten yrittäjä, tämä voi olla tilaisuutesi, joka kannattaa hyödyntää.
03.10.2023
klo 08:30
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi