18.10.2023
Tilinpäätöksen analysointi ja tuloslaskelmien seuraaminen ovat toki tärkeitä, mutta vielä tärkeämpää on johtaa yritystä tulevaisuutta kohti – suunnitella ja ennakoida.
Taloussuunnitelma on hyvä työkalu yrityksen tulevaisuuden suunnitteluun, kannattavuuden laskentaan sekä tuotteiden ja palveluiden hinnoitteluun. Taloussuunnitelman avulla tiedät myös mistä raha tulee, mihin sitä menee ja kuinka paljon.
Suunnittelussa kannattaa hyödyntää pohjalla olemassa olevaa dataa. Taloussuunnitelman pohjana toimiikin hyvin viimeksi valmistunut tilinpäätös ja sen erittelyt. Mitä tarkempaa dataa sinulla on käytössä, sitä totuudenmukaisemmat ovat myös suunnitelmat. Ei kannata siis tehdä suunnittelua mututiedolla, vaan käyttää oikeita lukuja.
Viimeisimmän tilinpäätöksen tiedot toimivat niin kannattavuuden laskennan pohjana kuin budjetoinninkin pohjana.
Kannattavuudella mitataan yrityksen kykyä tehdä voittoa. Kun yrityksellä on enemmän tuloja, mitä sillä on menoja, on liiketoiminta kannattavaa. Tilinpäätöksen viimeinen viiva antaa kuitenkin vain kokonaiskuvan kannattavuudesta ja siksi kannattavuutta kannattaa tarkastella mahdollisimman yksityiskohtaisesti.
On siis varmasti hyödyllistä ja myös mielenkiintoista tietää, miten yrityksesi tuotot ja kulut jakautuvat eri palveluiden tai tuotteiden kesken. Jotta näitä voidaan laskea, on määriteltävä erilaisia seurantakohteita.
Ota käyttöön dimensiot eli sisäisen laskennan työkalut. Niiden avulla voit seurata yrityksellesi tärkeitä seurantakohteita tai yksittäisten henkilöiden tai projektien tuottavuutta.
Dimensiointi mahdollistaa sen, että voit myös vertailla ja arvioida eri palveluiden, tuotteiden, projektien ja henkilöiden kannattavuutta. Voit hämmästyä esimerkiksi siitä, että eniten aikaresursseja vievä palvelu ei olekaan se tuottoisin palvelu. Tai että eniten myymänne tuote on katteeltaan pienin. Tai saat vahvistuksen siitä, että juuri tiettyihin tuotteisiin ja palveluihin kannattaa panostaa.
Tarkat luvut ja niiden analysointi antaa mahdollisuuden tehdä muutoksia ja ohjata yrityksen toimintojen suunnittelua tuloksellisempaan suuntaan.
Kannattavuuden laskenta voi olla myös hienosäätöä, jossa ostamisen psykologialla on oma roolinsa. Siksi laskennassa kannattaa huomioida aina yksittäisten tuotteiden kannattavuus ja koko liiketoiminnan kannattavuus.
Joskus voi olla perusteltua myydä jotain tuotetta tai palvelua pienellä tai olemattomalla katteella, jotta voi myydä jotain muuta suurella katteella.
Hintaherkkyydellä tarkoitetaan asiakkaan hintatietoisuutta ja halua ostaa tuote tilanteessa, jossa hinta muuttuu. Liian iso tuotteen hinnan nosto voi vähentää ratkaisevasti myyntiä. Toisaalta pieni alennus voi lisätä myyntiä reilusti.
On hyödyllistä tehdä erilaisia laskelmia siitä, mitä hinnoille ja kannattavuudelle tapahtuu, jos vaikka nostat myyntihintaa viidellä prosentilla? Tai kuinka paljon enemmän pitää tuotteita tai palveluja myydä, jotta päästää haluttuun katteeseen ja tulokseen? Tai mikä on alennuksella myymisen vaikutus kannattavuuteen ja tulokseen?
Budjetti on monipuolinen johtamisen työkalu. Budjetti kirkastaa näkymää yrityksen tulevaisuudesta ja näyttää myös sen, mitä tavoitteiden saavuttaminen tarkoittaa talouden näkökulmasta.
Jos esimerkiksi yrityksessäsi tehtävän työ määrä on sesonkiluonteista, eivätkä palkat ole kuukaudesta toiseen kiinteitä summia, budjetoinnin avulla pystyt seuraamaan, oletko resurssoinut ja varannut rahaa tarpeeksi palkkoihin.
Jos rahaa kuluu enemmän palkkoihin, mitä olet budjetoinut, sen perusteella voi tehdä jatkossa parempaa työsuunnittelua tai paneutua tarkemmin ylittyneiden kulujen taustoihin.
Budjetti parantaa selvästi kustannustietoisuutta – sen avulla on helppo ymmärtää, mihin rahaa kuluu ja kuinka paljon. Toisaalta näkee selvemmin, kuinka paljon pitää tehdä myyntiä, jotta tavoitteet toteutuvat ja yritys pysyy hyvässä tulosvauhdissa.
Aloita suunnittelu yhdessä Keuken asiantuntijoiden kanssa.
Varaa aika!
17.09.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi