23.01.2024
Vastuullisuus on yritystoiminnassa päivän sana, mutta milloin yritys on oikeasti vastuullinen? Sitran talouden tulevaisuuden johtava asiantuntija Eeva Hellström kehottaa miettimään jalanjäljen sijasta kädenjälkeä. Vastuullisuuden edelläkävijänä voi aidosti erottua.
Vastuullisuusajattelussa lähtökohtana on, että lain noudattaminen ei ole vastuullisuutta, vaan se mikä tehdään lainvaatimuksen päälle. Lain noudattaminen kun on perusedellytys.
– Vastuullisuudesta useasti ajatellaan, että sen tehtävänä on vähentää jalanjälkeä. Mutta kannustaan ajattelemaan pikemminkin, millaisen kädenjäljen yritys voi yhteiskuntaan ja maailmaan jättää omilla tuotteillaan ja palveluillaan, sanoo Sitran johtava asiantuntija Eeva Hellström.
– Parhaimmassa tapauksessa yritys voikin perustaa koko olemassaolonsa ja tarkoituksensa vastuullisuuden pohjalle. Yritystä voi myös kehittää vastuullisuuden näkökulmasta.
Hellström myöntää, että vastuullisuusvaaatimukset voivat näyttäytyä pienelle yritykselle varsinaisena viidakkona. Pienillä yrityksillä ei ole myöskään isojen yritysten resursseja ja osaamista tehdä vastuullisuustyötä.
– Vastuullisuutta arvioidaan ja raportoidaan erilaisten standardien avulla. Mutta standardeja on valtavan paljon ja kysymykseksi nouseekin, miten osaa valita oikean.
Eeva Hellström toteaa, että vastuullisuusstandardit ovat usein kompromisseja erilaisista intresseistä, eivätkä siksi kovinkaan kunnianhimoisia.
– Jos haluaa olla vastuullisuudessa edelläkävijä, kannattaa olla uteliaalla mielellä. Kannattaa kysyä myös oikeita kysymyksiä, kuten mitä lapsenlapseni odottavat minulta ja yritystoiminnaltani?
Hellström kehottaa myös verkottumaan ja löytämään tavoitteiden saavuttamiseen oikeita kumppaneita.
– Vastuullisuudessa puhutaan isoista asioista, kuten hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä, luontovaikutuksista ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisestä. Kaikki nämä liittyvät monimutkaisiin ilmiöihin, joita kukaan yritys yksin ei pysty ratkaisemaan.
– Siksi kannattaakin yhdistää voimia ja hakeutua sellaisiin verkostoihin, joissa vastuullisuusajattelu on korkealla.
Pienikin yritys voi Hellströmin mukaan olla edelläkävijä vastuullisuudessa.
– Esimerkiksi parturikampaaja voi miettiä, millaista energiaa ja millaisia kemikaaleja käyttää. Tai miettiä sosiaalista vastuuta ja vaikkapa sitä, voiko asiakas ottaa lapset mukaan kampaajalle ja miten ylipäätänsä asiakas otetaan vastaan ja miten häntä kohdellaan.
– Kaikki konkretisoituu kysymykseen, mikä on yrityksen olemassaolon merkitys. Onko sen tehtävä vain tehdä voittoa, vai voisiko tehtävänä olla myös hyvän kädenjäljen jättäminen maailmaan?
Haastattelu on julkaistu alun perin Keuke Postia -asiakaslehdessä joulukuussa 2023.
17.09.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi