Sisältöön »
 

Artikkelit

07.06.2024

Markkinointi ja myynti ovat yrityksen ydintoimintoja – arvosta ja panosta niihin

On olemassa yrityksen ydintoiminnot ja ydintekeminen – ja sitten on markkinointi ja myynti. Näin ei kannata ajatella, vaan ymmärtää markkinointi ja myynti osaksi yrityksen ydintoimintoja. Sillä ilman tunnettuutta, asiakkaita ja tehtyjä kauppoja, ei niillä niin kutsutuilla ydintoiminnoillakaan ole mitään virkaa. 

Markkinointia ja myyntiä on hyödyllistä miettiä kokonaisuutena, ei pelkästään niin, että markkinointi tukee myyntiä. Mutta totta on, että markkinointi raivaa pohjaa myynnin ponnisteluille. Mitä paremmin palvelut ja tuotteet tunnetaan, sitä helpompi niitä on myydä. Jos olet koskaan tehnyt kylmäsoittoja, tiedät varmasti mistä on kysymys. 

Yhtä lailla markkinointi ja myynti ovat osa paitsi ydintoimintoja, myös osa yrityksen strategiaa. Markkinointi tukee strategisia tavoitteita ja myynnillä toivottavasti päästään taloudellisiin tavoitteisiin.

Markkinointi on ehdottomasti olennainen osa jokaisen yrittäjän menestystä. Se on strateginen lähestymistapa, joka auttaa yrittäjiä ymmärtämään markkinaympäristöä, kilpailutilannetta, kohderyhmäänsä, rakentamaan vahvoja suhteita asiakkaisiin ja erottumaan kilpailijoistaan.  

Eli kun yrityksessä tehdään markkinoinnin suunnittelua, se auttaa ymmärtämään paremmin markkinaympäristöä, kilpailutilannetta ja kohdeyleisönsä tarpeita. 

Ketä puhutellaan? Tietenkin asiakkaita! 

Markkinointisuunnitelmassa määritellään muun muassa yrityksen markkinointitavoitteet, kohderyhmät, viestintäkanavat sekä budjetti ja aikataulu markkinointitoimenpiteille. 

Asiakaslähtöinen markkinointi on olennainen osa menestyksekästä yritystoimintaa. Se auttaa luomaan parempia tuotteita ja palveluita, erottumaan kilpailijoista, säästämään kustannuksia ja rakentamaan pitkäaikaisia asiakassuhteita, mikä kaikki edistää yrityksen menestystä ja kasvua. 

Asiakasymmärrys on elintärkeä tekijä menestyksekkäässä markkinoinnissa, sillä se antaa syvällisen käsityksen siitä, keitä asiakkaasi ovat, mitä he haluavat ja miten voit parhaiten palvella heitä. 

Keskity siis markkinoinnissasi kohderyhmääsi ja personoi viestisi vastaamaan heidän tarpeitaan ja mieltymyksiään. 

Kohderyhmien määrittelyssä on olennaista tunnistaa asiakasprofiilit ja segmentit, jotta markkinointiviestintä voidaan räätälöidä vastaamaan kunkin ryhmän tarpeita ja mieltymyksiä. 

On tärkeää valita sopivat kanavat sen perusteella, millainen viesti halutaan välittää ja millainen kohdeyleisö on. 

Vinkki! Kuuntele asiakkaitasi ja kerää palautetta. Tyytyväiset asiakkaat ovat todennäköisemmin uskollisia brändille ja palaavat ostamaan uudelleen. Lisäksi he voivat suositella yritystä muille, mikä tuo lisää asiakkaita ja lisää myyntiä. 

Kenelle myydään? No tietenkin asiakkaille! 

Myös myyntiprosessin ensimmäinen vaihe on prospektointi eli potentiaalisten asiakkaiden tunnistaminen.  Samat työkalut ja lainalaisuudet toimivat niin myynnissä kuin markkinoinnissakin. 

Myyntiä kannattaa siis kohdentaa sinne missä asiakas on ja usein kannattaa käyttää eri kanavien yhdistelmiä. 

Yrittäjälle asiakassuhteet ovat kullanarvoisia. Hyvän myyntityön avulla yrittäjä voi rakentaa vahvoja ja kestäviä suhteita asiakkaisiin. Tämä ei ole pelkästään yksittäisten kauppojen tekemistä, vaan myös asiakkaiden tarpeiden ymmärtämistä ja niihin vastaamista pitkällä aikavälillä. 

Hyvä myyjä onkin loistava kuuntelija ja ymmärtää asiakkaiden tarpeet. Myös vastaväitteisiin kannattaa valmistautua. Asiakkaalla voi olla epäilyksiä, jotka myyjän on käsiteltävä ammattimaisesti ja vakuuttavasti.

Muista myös jälkihoito. Koska olemassa olevalle asiakkaalle myynti on halvempaa kuin uuden asiakkaan löytäminen, asiakassuhteen hyvä hoitaminen ylläpitää luottamusta ja tiivistää suhdetta. 

Vinkki! Aseta myynnille realistiset mutta kunnianhimoiset tavoitteet ja pilko ne yhteydenotoiksi ja kalenterimerkinnöiksi. Johdonmukainen ja suunnitelmallinen ote myyntityöhön parantaa merkittävästi myyntituloksia. 

Aloita markkinoinnin ja myynnin suunnittelu nyt! Varaa aika nopealle kehittämisklinikalle, jonka avulla saat hyvän alun tehokkaalle tekemiselle. 

Markkinointiklinikka 

Myyntiklinikka 

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

17.09.2024
klo 17:00

Keuken B2B myynti-ilta: Datalla ja digillä lisää kauppoja

 

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori