Sisältöön »
 

Artikkelit

01.08.2018

Sisältö on markkinoinnin uusi musta

Internet ja erilaiset hakukoneet ovat räjäyttäneet saatavilla olevan tiedon määrän, mikä on vaikuttanut merkittävästi kuluttajien ostoprosessiin. Harvassa liiketoiminnassa pätee enää perinteinen kysynnän ja tarjonnan laki, sillä tarjonnan kasvaessa pelkällä hinnalla kilpaileminen on muuttunut käytännössä mahdottomaksi.

Tällä digitaalisuuden aikakaudella jopa 70–80 % kuluttajista etsii tietoa tuotteesta tai palvelusta ennen varsinaista ostopäätöstä. Vertailun kohteena ei ole enää pelkkä hinta-laatusuhde, vaan myös yrityksen itsestään antama kokonaiskuva ja asiakkaan saama lisäarvo. Yritysten täytyy näkyä ja erottautua.

Sisältömarkkinointi saattaa kuulostaa haastavalta, mutta oikeasti se on hyvin yksinkertaista. Parhaat ideat ja ajatukset syntyvät yleensä porukalla ja myös yrityksen markkinoinnissa henkilökunnan hyödyntäminen kannattaa.

Osallista siis koko tiimisi ja lähtekää yhdessä kehittämään yrityksenne sisältömarkkinointia.


Miten voin auttaa?

Asiakkaiden palvelemiseen keskittyvä sisältömarkkinointi tunnetaan myös auttamismarkkinointina. Kuluttajan puhuttelu mielenkiintoisen ja hyödyllisen sisällön kautta tuo yrityksen ja sen palvelut lähemmäs asiakasta. Se on myös asiantuntijaimagon rakentamista ja luottamuksen synnyttämistä.

Kuluttajalle ei siis suoraan tarjota tuotetta tai palvelua, vaan relevanttia ja kiinnostavaa tietoa. Ideana on asettua asiakkaan saappaisiin ja miettiä, miten hänelle voidaan tarjota apua ja ratkaisuja erilaisiin ongelmiin ilman varsinaista myyntipuhetta.

Sisältömarkkinointi houkuttelee uusia asiakkaita, mutta se myös auttaa heidän sitouttamisessaan. Uskolliset ja tyytyväiset asiakkaat ovat usein pitkällä tähtäimellä niitä tuottoisimpia. He myös suosittelevat palvelua eteenpäin ja toimivat yrityksen lähettiläinä.

Kävijöiden viihtyvyyden lisäksi hyvä sisältö takaa myös hakukoneiden suosion. Hakutuloksissa näkyminen on oleellinen osa sisältömarkkinointia, sillä ilman näkyvyyttä loistavallakaan sisällöllä ei ole merkitystä.


Mitä, missä, milloin?  

Miten sisältömarkkinointia sitten käytännössä toteutetaan? On seurattava ajan trendejä ja sovellettava niitä yrityksen omaan liiketoimintaan. Monipuolisesti toteutettu sisältömarkkinointi kattaa yrityksen eri viestintäkanavat, kuten kotisivut, sosiaalisen median, blogin, uutiskirjeet ja perinteiset mediat.

Sisältöä voidaan tuottaa esimerkiksi erilaisten kuvien, videoiden ja tekstien avulla. Monikanavaisen viestinnän tarkoituksena on myös houkutella kävijöitä yrityksen yhdestä viestintäkanavasta toiseen.

Esimerkiksi lastentarvikkeita myyvän verkkokaupan Facebook-sivu voi kesän kynnyksellä nostaa esille auringonpalvonnan riskit. Facebookista asiasta kiinnostuneet ohjataan yrityksen blogiin, missä kerrotaan vinkkejä auringonvalolta suojautumiseen sekä esitellään lasten UV-suojavaatteita ja aurinkolaseja. Tarkempia tuotearvosteluja kaipaavat ohjataan kohti yrityksen verkkokauppaa ja mahdollista konversiota.

Sisältömarkkinointi on ennen kaikkea jatkuvaa työtä, suunnittelua ja saavutettujen tulosten mittaamista. Muutamalla päivityksellä tai opetusvideolla ei vielä saavuteta yleisöryntäystä, saati hankita uusia kanta-asiakkaita. Analytiikkaa seuraamalla saadaan kuitenkin käsitys siitä, millainen sisältö toimii ja mihin kannattaa panostaa.

Tuntuuko markkinointi läpipääsemättömältä viidakolta, etkä tiedä mistä aloittaa? Tule keskustelemaan meidän kanssamme ja avataan yhdessä polku markkinoinnin maailmaan. Varaa aika maksuttomaan tapaamiseen keuke(at)keuke.fi tai soita 050 341 3210.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

10.04.2024
klo 17:00

KUTSU: Keuken talousilta: Miten maailmantalous vaikuttaa omaan yritykseeni?

 

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori