Sisältöön »
 

Artikkelit

13.05.2019

Asiakaskokemus ohittaa hinnan

Mitä on palvelumuotoilu?

Palvelumuotoilu auttaa yritystä näkemään heidän tarjoaman palvelun asiakkaan tai käyttäjän näkökulmasta. Palvelumuotoilussa asiakkaan tarpeet huomioidaan yrityksen sisäisissä prosesseissa. Tavoitteena on asiakkaalle mutkaton ja yritykselle tehokas korkealaatuinen asiakaskokemus. Palvelumuotoilu on monialaista, käyttäjälähtöistä ja ennen kaikkea yhteistyössä käyttäjän ja palvelun tuottajan kanssa toteutettua palvelun innovointi- ja kehittämistoimintaa.

Minun pitäisi parantaa yrityksen palveluja verkossa. Voiko siihen käyttää palvelumuotoilua?

Valtaosa tämän päivän asiakaskokemuksista toteutuu tänä päivänä digitaalisesti verkossa. Muotoiluajattelua on siis hyvä viedä sinne missä asiakkaat ovat. Asiakkaan subjektiivinen palvelukokemus on totta huolimatta siitä, tapahtuuko kokemus verkossa laskua maksaessa tai esimerkiksi kahvilassa kahvikupposta ostettaessa.

Miten projektissa pääsee parhaiten alkuun? Onko saatavilla jotain työkaluja?

Palvelumuotoilussa ei ole yhtä tiettyä prosessia, jonka mukaan tulee aina toimia. Itse asiassa palvelumuotoilu vaatii joustavuutta ja parhaat muotoiluprosessit muokataan ongelman mukaan. Lopullinen prosessi riippuu yrityksestä, ratkaistavasta ongelmasta, prosessissa mukana olevista ihmisistä, budjetista, ajasta ja muista resursseista.

Oikeiden metodien ja työkalujen valitseminen palvelumuotoiluprosessiin on siis aina tapauskohtaista. Verkosta löytyy jo valtava määrä työkaluja ja ilmaista informaatiota palvelumuotoilusta, jolla pääsee alkuun. Keuken palvelumuotoiluklinikoilla pääset myös tekemään ensimmäisen pintaraapaisun oman palvelun kehittämiseen.

Voiko palvelumuotoilua käyttää kaikkeen yrityksen kehittämiseen?

Palvelumuotoilua ei käytetä ainoastaan yrityksen palvelujen kehittämiseen, palvelumuotoilu on yrityksen kehittämistä. Huonosti johdettu henkilöstö, sekavat prosessit ja vanhanaikaiset systeemit voivat kaikki vaikuttaa asiakkaan haluun ostaa yritykseltäsi tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Lähitulevaisuudessa asiakaskokemus tulee ohittamaan hinnan ja tuotteen brändin tärkeimpänä erottautumistekijänä, joten palvelujen kehittäminen on yrityksille tänään tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin.


Kiinnostuitko palvelumuotoilusta?

Jos haluat tietää lisää ja keskustella oman yrityksesi kehittämisestä, varaa aika keuke (at) keuke.fi, 050 341 3210.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

14.05.2024
klo 17:00

KUTSU: Keuken tekoälyilta: Järkipuhetta ja keinoja hyötyä tekoälystä

 

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori