Sisältöön »
 

Artikkelit

02.09.2019

Myynti ja markkinointi on systematiikkaa

Myynti ja markkinointi ovat tutkitusti suurimpia haasteita pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Niiden merkitys ymmärretään ja useimmiten perusteetkin ovat hallussa, mutta silti niihin ei panosteta riittävästi. Miksi?

– Haasteellisinta on ajankäytön hallinta. Yrittäjällä on tunnetusti kädet monessa savessa ja tekemistä riittää viikon jokaiselle tunnille ja enemmän, toteaa Keuken yritysneuvoja Tomi Paakkunainen.

Tomi Paakkunainen aloitti huhtikuussa Keukessa, jonne hän tuli Vainun myyntitehtävistä. Paakkunainen on opiskellut kaupallista alaa monessa eri maassa ja nähnyt myös kulttuurierojen vaikutuksen myyntihalukkuuteen.

– Suomessa myynnistä on kehitetty jonkinlainen mörkö. Sen sijaan naapurimaassa Ruotsissa myynti nähdään tärkeimpänä ja luonnollisena osana liiketoimintaa. Yhtä lailla Ruotsissa ollaan myös avoimempia ottamaan myyntiä vastaan.

– Olen sitä mieltä, että jokainen osaa kyllä myydä. Näkökulman vaihtaminen voi auttaa, jos myyminen tuntuu ahdistavalta. Eli mitä jos ajatteleekin sen asiakkaiden auttamisena eikä niinkään myyntinä.


Älä multitaskaa

Monet asiat jäävät tekemättä, jos niitä yrittää tehdä niitä muiden hommien ohella tai pahimmillaan samaan aikaan.

– Opettele käyttämään kalenteria eli suunnittele päivät ja viikot etukäteen. Se on paras neuvo, jonka voin antaa. Merkkaa myyntiin varaamaasi aika kalenteriin ja käytä se aika tehokkaasti ja yksinomaan myyntiin keskittyen.

– Voit tehdä itsellesi helppoja tavoitteita, kuten että tänään kontaktoin kaksi uutta asiakasta ja soitan yhdelle vanhalle asiakkaalle.

Paakkunainen muistuttaa, että systematiikka on onnistumisen avain – myös myynnissä ja markkinoinnissa.

– Jos tekee myyntityötä säännöllisesti ja johdonmukaisesti joka viikko, se alkaa varmasti kuukauden päästä tuottamaan jo tulosta. Mutta paino on sillä systemaattinen sanalla. Ihmeitä ei tapahdu hetkessä eikä ainakaan satunnaisesti haulikolla ampumalla.


Tehdäänkö yhdessä?

Oli kysymys sitten myynnistä tai markkinoinnista, niin hyvä suunnitelma auttaa aina onnistumisessa. Tomi Paakkunainen kannustaa varamaan ajan Keuken asiantuntijalle, jonka kanssa on hyvä aloittaa suunnittelu.

– Myynnille ja markkinoinnille voidaan tehdä omat prosessit ja suunnitelmat. Autamme vaikka sen myyntipuheen kärjen ja sisällön miettimisessä.

– Markkinoinnissa kohdistaminen on ykkösjuttu. Kaikki eivät ole sinun asiakkaitasi. Aivan ensimmäiseksi pitää siis segmentoida ja miettiä se oma kohderyhmä. Sitten mietitään, että millaisella sisällöllä ja missä kanavassa tälle kohderyhmälle viestitään.

Yksinkertainen ja erittäin toimiva työkalu markkinoinnin toteuttamiseen on vuosikello. Se auttaa suunnittelemaan ja varautumaan.

– Ihan ensimmäiseksi voi merkata vuosikelloon kaikki mahdolliset pyhät, juhlat ja sesongit. Seuraavaksi miettiä, mitä niihin voisi tarjota, ajoittaa ja budjetoida markkinointi ja sitten vain toimeksi.


Varaa aika maksuttomaan tapaamiseen 050 341 3210 tai keuke (at) keuke.fi.

Tästä voit ladata itsellesi Keuken vuosikellon

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

24.04.2024
klo 17:00

Kutsu: Keuken myynti- ja markkinointi-ilta: Myyntiä digitaalisessa maailmassa analogisille ihmisille

 

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori