05.05.2020
Somemarkkinoinnin aloittaminen voi olla hankalaa, jos ei tiedä mistä pitäisi lähteä liikkeelle. Tärkeintä on pistää pyörät pyörimään, sillä somen käytön oppii parhaiten tekemällä.
Ensimmäinen askel somemarkkinoinnin aloittamisessa on oikeiden kanavien valitseminen. Mieti, mistä somekanavista tavoitat yrityksesi potentiaaliset asiakkaat ja panosta niihin.
Jos olet B2B-bisneksessä, asiakkaasi löytyvät todennäköisesti Linkdenistä tai Twitteristä. Jos tavoittelet nuoria, heidät tavoittaa parhaiten Instagramista tai Snapchatistä.
Kun olet löytänyt yrityksellesi sopivat somekanavat ja opetellut käyttämään niitä, voit vähitellen tehostaa viestiäsi suuntaamalla mainoksia haluamillesi kohderyhmille.
Älä kohdenna tuotettasi ainoastaan sitä käyttäville ihmisille, vaan mieti kuka sen ostaa. Jos esimerkiksi mainostat kauluspaitaa vain 25-35-vuotiaille miehille, unohdat täysin puolisot, äidit, siskot ja muut, jotka etsivät sopivaa joululahjaa läheiselleen.
Määrä ei korvaa laatua, eikä markkinointia voi pelastaa euroilla, jos sisältö on huonoa. Muista, että sisältöä tuotetaan aina asiakkaita ajatellen, ei yritystä itseään varten.
Hyvä sisältö viihdyttää asiakkaitasi tai tuo heille lisäarvoa. Kannattaa kokeilla rohkeasti erityylisiä päivityksiä, sillä yllättävätkin asiat saattavat herättää kiinnostusta ja tuoda yrityksellesi kaivattua lisänäkyvyyttä.
Panosta hyviin kuviin ja mieti kuvakulmia. Uusilla puhelimilla ja ilmaisilla kuvankäsittelysovelluksilla pystyt tekemään laadukasta ja näyttävää jälkeä hetkessä.
Tuo rohkeasti esille myös henkilökuntaasi, osaamistanne ja yrityksenne arvoja. Ihmiset tykkäävät seurata toisia ihmisiä ja tutun henkilön kanssa on helpompi tehdä kauppaa.
Erotu kilpailijoista persoonalla ja kasvollisuudella. Tutkimusten mukaan yli 70 prosenttia ihmisistä luottaa enemmän toiselta ihmiseltä tulevaan viestiin, kuin suoraan yritykseltä tulevaan mainokseen.
Kuten kuntosalilla käymisessä, myöskään somemarkkinoinnissa ei ole pikavoittoja, vaan onnistuneet tulokset edellyttävät säännöllistä tekemistä. Tuloksia ei näy välttämättä viikossa tai kahdessa, vaan näkyvyyden kasvattaminen voi vaatia usean kuukauden panostuksen.
Laita siis kalenteriisi merkintä somen päivittämisestä ja ota se osaksi arkisia rutiinejasi. Kun suunnittelet sisältöjesi aiheet etukäteen, tekemisestä tulee myös tehokasta.
On myös hyvä asettaa tavoitteet ja mittarit, joilla somemarkkinointia seurataan. Eri kanavat tarjoavat paljon tietoa julkaisun onnistumisesta, tavoittavuudesta ja konversioista. Myöskään asiakkailta tulevaa suoraa palautetta ei kannata unohtaa.
Saamasi tiedon pohjalta voit kehittää omia sisältöjäsi ja oppia, millainen mainonta toimii juuri sinun asiakkaillesi.
Jos someviidakko ahdistaa, ota yhteyttä keukelaisiin, niin laitetaan yhdessä yrityksesi some laulamaan! keuke(@)keuke.fi, puhelin 050 341 3210.
24.04.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi