01.03.2021
Viimeinen vuosi on ollut verkkokaupalle kulta-aikaa, sillä koronaviruksen aiheuttamat rajoitukset ovat siirtäneet ostamisen verkkoon. Sekä verkkokaupan kävijämäärät että myynti ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti ja monissa tapauksissa ne ovat kannatelleet myös kivijalkakauppoja.
Koronaviruksellakin on oma roolinsa verkkokaupan suosion kasvussa, mutta todellisuudessa verkosta ostaminen on lisääntynyt huomattavasti jo useiden vuosien ajan. Nopean digiloikan ansiosta nyt vain yhä useampi kuluttaja on huomannut, miten helppoa ja vaivatonta omalla kotisohvalla shoppailu on.
Sitä, miten kauan vallitseva poikkeustilanne kestää, on vaikea ennustaa. Mutta se on erittäin todennäköistä, että ihmisten ostokäyttäytyminen tulee muuttumaan pysyvästi.
Nyt jos koskaan on hyvä hetki miettiä, olisiko yrityksesi mahdollista myydä tarjoamianne tuotteita ja palveluita myös verkossa?
Muista käyttäjäystävällisyys
Samalla kun verkosta ostaminen on lisääntynyt, myös erilaiset verkkokaupparatkaisut ovat kehittyneet aimo harppauksin eteenpäin. Tarvitset sitten kaupan, jossa voit myydä muutamaa tuotetta, tai kokonaisvaltaisemman ratkaisun, verkkokauppa-alustoja on nykyään tarjolla moniin eri tarpeisiin ja budjetteihin.
Se, millainen ratkaisu juuri sinun yrityksellesi sopii, on hyvä miettiä yhdessä asiantuntijan kanssa. Näin voidaan varmistaa, että verkkokaupastasi tulee käyttäjäystävällinen, toimintavarma sekä ennen kaikkea tuottava.
Poikkeuksellisen viime vuoden takia monilla yrittäjillä on ollut kiire saada verkkokauppa pystyyn ja myynti rullaamaan. Verkkokauppa kuitenkin myy ja edustaa yritystä vuorokauden ympäri jokaisena päivänä vuodessa, joten sen suunnittelemiseen ja rakentamiseen kannattaa panostaa.
Panosta näkyvyyteen
Hyvä verkkokaupparatkaisu ei kuitenkaan auta, jos asiakkaat eivät löydä kauppaasi netin syövereistä. Siksi on tärkeää huolehtia myös hakukonenäkyvyydestä ja markkinoinnista.
Verkkokaupan markkinointi on pitkäjänteistä ja suunnitelmallista tekemistä. Tehokas ja tuottava digimarkkinointi edellyttää jatkuvaa kokeilua, seurantaa ja uuden opettelua. Monilla aloilla hakukone- ja somenäkyvyydestä on kova kilpailu ja siksi oman verkkokaupan näkyvyyttä on hyvä lisätä myös maksullisella markkinoinnilla.
Mitä enemmän verkkokauppaan saa kävijöitä, sitä useampi heistä todennäköisesti myös ostaa ja tuottaa rahaa yrityksen kanssaan. Parhaimmassa tapauksessa verkkokauppa lisää kivijalkaliikkeen näkyvyyttä tuoden myös sinne lisää asiakkaita.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että mikään verkkokauppa ei ole koskaan täysin valmis. Maailma ympärillämme muuttuu vauhdilla ja myös verkkokauppaa on syytä kehittää tasaisin väliajoin. Mikään hetken huuma ja pelastus verkkokauppa ei siis ole, mutta johdonmukaisella tekemisellä siitä voi tulla tärkeä ja kannattava osa yrityksesi toimintaa.
14.05.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi