Sisältöön »
 

Artikkelit

01.09.2021

Kasvata verkostoa, tule tutuksi, tee myyntiä

Kun Samuli Salonen liittyi Linkediniin vuonna 2014 hänen tavoitteenaan oli edistää omaa työllistymistään. Sittemmin Linkedinistä on kasvanut hänelle merkittävä myynti- ja markkinointikanava.

– Innostuin Linkedinistä toden teolla vuonna 2017 muuttaessani Helsinkiin. Minulla ei ollut kaupungissa entuudestaan kovin montaa tuttavaa ja halusin kasvattaa verkostoani. Linkedin osoittautui loistavaksi kanavaksi siihen, Salonen kertoo.

Nykyään Salosen kirjoitukset tavoittavat keskimäärin 15 tuhatta ihmistä, suosituimpien kerätessä jopa 100 tuhatta näyttökertaa. Linkedinissä onkin Salosen mukaan mahdollista saada itselleen edullista näkyvyyttä.

– Kannattaa kuitenkin muistaa, että näkyvyyden kasvattaminen edellyttää aktiivista työtä. Käytän itse Linkediniin keskimäärin 1-2 tuntia päivässä. Vuosien panostukset maksavat kuitenkin itsensä takaisin ja nykyään pystyn tavoittamaan yhdellä päivityksellä enemmän ihmisiä, kuin moni tavoittaa usean tuhannen euron markkinointipanostuksella.


Rakenna luottamusta

Mutta miten näkyvyyden kasvattaminen Linkedinissä auttaa myymään enemmän?

– Myynnissä tärkeintä on luottamus. Mitä näkyvämpi persoona olet, sitä tutummaksi ihmiset kokevat sinut. Ja tutun ihmisen kanssa on aina huomattavasti helpompi ryhtyä käymään kauppaa kuin täysin vieraan, Salonen kertoo.

Salonen nostaakin Linkedinin vahvuudeksi sen, että muista sosiaalisen median kanavista poiketen sovelluksesta saa kattavan kuvan ihmisen taustasta, työhistoriasta ja osaamisesta.

– Itse en esimerkiksi osta mitään henkilöltä, joka ei ole Linkedinissä. Sovellus toimii myös toiseen suuntaan, sillä Linkedinin hakutoimintojen avulla pystyn kartoittamaan sopivia asiakkaita ja tutustumaan heihin etukäteen. Tämä on tärkeää, sillä myyntityössä on aina kyse ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta.  

Salosen mukaan Linkedin on myös hyvä kanava tavoittaa potentiaaliset asiakkaat ostopolun varhaisessa vaiheessa.

– Tutkimusten mukaan ostajat käyvät läpi jopa 50 prosenttia ostopolusta ennen kuin he kontaktoivat yritystä. Olemalla aktiivinen Linkedinissä, jakamalla tietoa seuraajille ja tuottamalla lisäarvoa pystyt palvelemaan heitä jo ennen kuin he ottavat yhteyttä sinuun.


Panosta aitouteen

Luottamuksesta ja asiakkaiden palvelemisesta puhuttaessa Salonen haluaa nostaa esille myös aitouden merkityksen.

– Kokemukseni mukaan Linkedinissä menestyy parhaiten olemalla rento ja rehellinen. Ihmiset eivät halua lukea pelkkää asiantuntijajargonia, vaan inhimillisiä ajatuksia työelämästä. Siksi kannattaa aloittaa rohkeasti ja etsiä itselle sopivaa tyyliä, Salonen kannustaa.

Salonen uskoo, että tulevaisuudessa myös yritykset haluavat ostaa entistä enemmän verkosta. Siksi nyt jos koskaan on oikea aika aktivoitua myös Linkedinissä.   

– Etenkin nuoremmat kuluttajat ostavat nykyään lähes kaiken erilaisten verkkokauppojen ja sovellusten kautta. Lähivuosina tämä trendi tulee leviämään yhä vahvemmin myös yrityksiin.

Salosen mukaan parhaiten tulevat menestymään ne, jotka näkyvät verkossa ja hakukoneissa.

– Google ei tunnetusti paljasta algoritmejaan, mutta se kuitenkin tuntuu suosivan niitä yrityksiä ja ihmisiä, jotka ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Kaikkea ei kuitenkaan kannata rakentaa yhden sovelluksen varaan, vaan omaa näkyvyyttä kannattaa kasvattaa useammassa kanavassa, Salonen vinkkaa. 


Samuli Salonen on markkinointitoimisto Advance B2B:n myyntijohtaja, sekä LinkedIn-vaikuttaja yli 14 000 seuraajalla. Samuli hyödyntää Linkediniä myynnissä työssään Advance B2B:llä sekä valmentaa ihmisiä myynnissä ja LinkedInin käytössä. Salonen toimii myös asuntosijoittajana. 

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

14.05.2024
klo 17:00

KUTSU: Keuken tekoälyilta: Järkipuhetta ja keinoja hyötyä tekoälystä

 

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori