01.12.2021
Resilienssi sanana tuli tutuksi koronapandemian aikana. Se tarkoittaa ihmisten ja yhteisöjen kykyä toimia muuttuvissa olosuhteissa ja kohdata erilaisia häiriöitä ja kriisejä. Resilienssi tarkoittaa myös kykyä palautua ja toipua kriiseistä, tulla jopa vahvemmaksi kriisin jälkeen.
Liiketoiminnassakin puhutaan yritysten resilienssistä. Koronakriisin aikana toiset yritykset pärjäsivät paremmin kuin toiset – miksi?
– Toiset yritykset olivat ketterämpiä näkemään ja ottamaan käyttöön esimerkiksi uusia jakelukanavia ja muita tapoja tarjota palvelujaan. Mitä enemmän yrityksessä on erilaista osaamista ja eri kohderyhmille suunnattuja palveluja, sitä tukevammalla pohjalla toiminta on, toteaa Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarinen.
– Yksi hyvä esimerkki on verkkokaupan ja kivijalkamyymälän yhdistelmä. Sen avulla voi varmistaa, että myynti ei lopu kokonaan, vaikka toinen kanavista menisi kirjaimellisesti kiinni.
Resilienssiä kysytään myös nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Yhdellä ja samalla liiketoimintamallilla ei enää pärjää vuosikausia, vaan matkan varrella on mukauduttava ja muututtava.
– Jatkuva kehittyminen on tänä päivänä tärkeää. Suurimmat voittajat ovat kuitenkin niitä, jotka eivät vain säädä ja hio vanhaa, vaan onnistuvat ratkaisemaan saman tarpeen täyden uudella distruptiivisella tavalla, Pekkarinen sanoo.
Varautuminen on tärkeää. Normaalioloissa se tarkoittaa taloudellista varautumista ja puskurin kerryttämistä, mutta myös erilaisten riskien tunnistaminen on varautumista.
– Tulevaisuuteen ja sen tuomiin muutoksiin voi varautua erilaisten skenaarioiden avulla. Työ alkaa miettimällä omaan yritykseen kohdistuvia riskiskenaarioita, esimerkiksi työvoiman, toimitusketjun tai komponenttien saatavuuden osalta. Sitten mietitään, miten riskiä voidaan minimoida, Pekkarinen kuvailee.
Varautumisen ohella on hyvä lisätä strategista ajattelua ja katsoa tulevaisuuteen avoimesti.
– Jokaisella yrityksellä olisi hyvä olla strategia, joka viitoittaa ja sanoittaa tekemistä. Yrityksen ulkopuolisen asiantuntijan kanssa on helpompi havaita ja ymmärtää oman yrityksen uhat ja mahdollisuudet.
– Keuken asiantuntijat varmistavat myös sen, että yrittäjä pudottaa välillä työhanskat maahan ja pysähtyy miettimään omaa yritystään ja sen kehittämistä.
Miten sinun yrityksestäsi saadaan vahvempi? Varaa aika maksuttomaan neuvontatapaamiseen. Mietitään yhdessä skenaarioita ja rakennetaan strategiaa tulevalle. Joka päivä on hyvä syy kehittää!
14.05.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi