Sisältöön »
 

Artikkelit

23.02.2022

PK-yrittäjän check-list digimarkkinointiin

Vaikka aika olisi kortilla ja markkinointibudjetti olematon, tee edes nämä:

1. Laita yrityksen kotisivut kuntoon

Testaa, miten näyt netissä: laita Googleen hakusanaksi palvelu, jota tarjoat. Älä hae yritystäsi yrityksesi nimellä, sillä asiakkaasi eivät osaa hae sitä, vaan palveluasi.

Jos kotisivusi eivät tule vastaan vielä kolmannellakaan sivulla, kannattaa panostaa SEO- eli hakusanaoptimoituihin sisältöihin ja Googlemarkkinointiin. Kun saat kävijävirtaa sivuillesi, ne alkavat nousta Google-hauissa.

 Yksinkertainenkin sivusto voi olla riittävä, kunhan se täyttää kriteerit: sivuilta löytyy helposti kaikki asiakkaan tarvitsema tieto, sivut aukeavat nopeasti ja ne myös löytyvät yleisimmillä hakusanoilla, joilla palveluasi haetaan.

2. Käytä hyväksesi Googlen maksutonta näkyvyyttä

Ota haltuun Google my business -tili ja tuo siellä esiin palveluitasi ja kampanjoita. Tämä on erityisen tärkeää niille, joilla on kivijalkaliike, sillä Google Mapsin avulla muutkin, kuin paikalliset asiakkaat löytävät luoksesi.

3. Mikäli yrityksesi tarjoaa ruoka- majoitus tai tapahtumapalveluita, tarkista että löydyt Tripadvisor-matkailusivustolta, sillä sitä kautta tavoitat satunnaiset kävijät ja turistit. Mikäli et löydä yritystäsi Tripadvisorista, lisää se sinne herkullisten kuvien kera.

4. Ota haltuun edes yksi sosiaalisen median kanava, ja panosta siihen.

Mieti kohderyhmäsi ja valitse markkinointikanava sen mukaan. Mikäli teet B&B-kauppaa, valintasi on Google, suoramarkkinointi (sähköpostimarkkinointi) ja LinkedIn.

Mikäli asiakkaasi ovat kuluttajia, kannattaa suunnata sosiaaliseen mediaan. Koronapandemia on siivittänyt digiloikkaa ja vuonna 2020 sosiaalisen median palveluita käytti jo 69 prosenttia 16–89 -vuotiaista suomalaisista*.

Sosiaalisen median alustoista Facebook (nyk. Meta), Instagram, Youtube, Pinterest ja Tiktok ovat valintasi riippuen siitä, mitä myyt ja mille ikäryhmälle.

Facebook on sikäli varma valinta, että se on yhä eniten käytetty sosiaalisen median kanava maailmassa. Suomessakin se tavoittaa hyvin laajan ikäryhmän: 16–74-vuotiaat.

Seuraavaksi suosituin somekanava – mikäli Whatsuppia ei oteta lukuun, on Instagram, joka tavoittaa 80 prosenttia 16–34-vuotiaista ja melko hyvin myös 35–54-vuotiaat (50/40 %).

Jos kohderyhmäsi on nuoret (16—24-vuotiaat) kannattaa panostaa Instagramiin, Facebookiin Tiktokiin ja Twitteriin, tässä järjestyksessä.

Myös Youtube-videot ovat suosittuja, joten jos aikaa ja taitoa riittää videoiden tekemiseen, se kannattaa. YouTubessa pärjäävät parhaiten ne, jotka julkaisevat aktiivisesti viihdyttävää tai hyödyllistä sisältöä seuraajilleen. Toisin sanoen: jos sinulla on jo nyt kädet täynnä töitä, Youtube ei ole valintasi ellet ulkoista videotuotantoa.

5. Hyödynnä asiakasrekisteriä ja sähköpostilistoja aktiivisesti

Pidä kiinni vanhoista asiakkaistasi, sillä jo tavoitettujen – ja palveluunne tyytyväisten - asiakkaiden säilyttäminen on panos-tuotos -suhteessa järkevämpää ja edullisempaa, kuin uusasiakashankinta.

Älä siis unohda vanhoja asiakkaitasi, vaan ole heihin yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse vähintään kerran vuodessa. Kun olet yhteydessä vanhaan asiakkaaseesi, ota myyntisaappaat pois jalasta ja lähesty vilpittömällä palveluasenteella: Mitä teille kuuluu? Voisinko olla jotenkin avuksi?

Silloin et ole tekemässä puhelinmyyntiä, vaan pidät yllä asiakassuhdetta ja osoitat kiinnostusta ja välittämistä.

*Lähde: Tilastokeskus 202

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

24.04.2024
klo 17:00

Kutsu: Keuken myynti- ja markkinointi-ilta: Myyntiä digitaalisessa maailmassa analogisille ihmisille

 

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori