18.05.2022
Kiteytettynä digimarkkinoinnin tavoitteena on ohjata vierailijoita yrityksen verkkosivuille tai muuhun verkkopalveluun, ja saada nämä vierailijat konvertoitumaan. Konvertoitumisella tarkoitetaan ennalta määritettyä, mitattavaa toimenpidettä, kuten tuotteen tai palvelun ostamista verkkokaupasta tai esimerkiksi yhteydenoton jättämistä.
Vierailijoiden saaminen verkkosivuille edellyttää näkyvyyttä hakukoneiden tuloksissa, sillä valtaosa nykykuluttajista käyttää hakukoneita ostoprosessinsa aikana. Jos yritystä ei löydy Googlesta, sen mahdollisuudet uusien asiakkaiden tavoittamiseen ovat marginaaliset.
Tästä syystä hakukoneiden hyvistä sijoituksista käydään yritysten kesken kovaa kilpailua. Näkyvyys edellyttää sitä, että teknisesti hyvin toteutettujen verkkosivujen sisältö on ensiluokkaista ja sitä päivitetään jatkuvasti.
Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa näkyvyyden kehittämistä niin sanotuissa luonnollisissa hakutuloksissa. Näkyvyys perustuu siihen, millaisia sisältöjä verkkosivuilla on, joten hakukoneoptimointiprosessi aloitetaan aina avainsanojen kartoittamisella. Millä hakusanoilla potentiaalinen asiakas todennäköisimmin etsii yrityksen tarjoamia tuotteita tai palveluita? Avainsanojen avulla verkkosivuille tuotetaan sisältöä, joka tukee sivujen löydettävyyttä kohderyhmässä.
Toinen tapa edistää näkyvyyttä hakutuloksissa on hakukonemainonta eli SEM (Search Engine Marketing). Sillä tarkoitetaan kohdennettua mainontaa, jossa mainokset näkyvät hakutuloksissa vain tietyillä hakukriteereillä, kuten hakusanalla tai sijainnilla. Hakukonemainonta mahdollistaa erittäin tarkan markkinoinnin kohdennuksen ja on parhaimmillaan hakukoneoptimointia nopeampi ja kustannustehokkaampi tapa saavuttaa tuloksia.
Parhaimpaan tulokseen päästään, kun hyödynnetään sekä hakukoneoptimoinnin että hakukonemainonnan mahdollisuuksia.
Markkinointia suunnitellessa on kuitenkin muistettava, että pelkkä kohderyhmän tavoittaminen ei yksinään riitä. Digimarkkinoinnin onnistuminen edellyttää, että verkkosivujen sisältö vastaa kohderyhmän odotuksia ja on linjassa markkinoinnin kanssa. Tyhjiksi osoittautuvat mainospuheet karkottavat potentiaaliset asiakkaat nopeasti.
Konvertoitumisen tulee olla mahdollisimman sujuvaa ja houkuttelevaa. Onhan ostoprosessi käyttäjäystävällinen? Onko vierailijan helppoa jättää yritykselle yhteystietonsa?
Aluksi on tärkeää listata, millaisia tavoitteita digimarkkinoinnilla halutaan saavuttaa. Hyvä tavoite on tarkasti määritelty, mitattavissa, yrityksen toiminnan kannalta relevantti ja realistinen, saavutettavissa ja aikasidonnainen. Sen sijaan, että markkinoinnin tavoitteeksi kirjataan epämääräisesti esimerkiksi myynnin kasvattaminen, otetaankin tavoitteeksi vaikka jokin konkreettinen summa, johon pyritään tietyllä aikavälillä.
Tavoitteiden asettamisen jälkeen laaditaan suunnitelma niiden saavuttamiseksi. Miten digimarkkinointi toteutetaan, kenelle se kohdistetaan ja miten sitä mitataan? Markkinointikanavien valintaan vaikuttaa se, millaista kohderyhmää tavoitellaan. Maksimaalisen näkyvyyden tavoitteleminen kaikissa kanavissa ja käyttäjäryhmissä ei ole realistista.
Kohderyhmätutkimus on tärkeä investointi, sillä ilman kohderyhmän tuntemista markkinointi on pahimmillaan pelkkää rahanhukkaa. Mitä kanavia yrityksen potentiaaliset asiakkaat käyttävät, millaiset sisällöt heitä kiinnostavat, millainen on heidän arvomaailmansa?
Jotta asiakkaille pystytään tarjoamaan tasalaatuista sisältöä, joka vastaa heidän odotuksiaan, on kirkastettava yrityksen ydinviesti ja niin sanottu tone of voice. Miten yrityksen mission, vision ja arvojen halutaan näkyvän asiakkaalle? Entä mitkä ovat yrityksen kilpailuedut suhteessa alan muihin toimijoihin?
Kun digimarkkinoinnin tavoite ja suunnitelma sen saavuttamiseksi on selkeytynyt, on toteutuksen aika. Markkinoinnin onnistuminen vaatii usein rohkeitakin kokeiluja ja sitkeyttä. On muistettava, että kaiken tekemisen ytimessä on aina asiakas, eli ihminen – ei kasvoton kohderyhmä.
Lopuksi tarkastellaan ja analysoidaan digimarkkinoinnin tuloksia. Saavutettiinko asetetut tavoitteet, mitkä ratkaisut toimivat, mitkä eivät? Tuloksia tarkastelemalla saadaan potentiaalisten asiakkaiden käytöksestä arvokasta tietoa, jonka avulla markkinointia pystytään kehittämään jatkossa entistä tehokkaammaksi.
Lähteet: Aava & Bang: Sisältö- ja digimarkkinointia kasvuyrityksille; Redland: Digimarkkinoinnin pelikirja
14.05.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi