Sisältöön »
 

Artikkelit

04.08.2022

Aloittavan yrittäjän vinkit – Miten selkiyttää ydinviestiä

Kun olet perustamassa yritystä ja saanut kaikki käytännön asiat kuntoon, on aika pysähtyä. Istu hetkeksi alas ja mieti, miksi olet perustanut yrityksen. Mikä on se sydämestä asti tuleva palo, jonka vuoksi päätit alkaa astella yrittäjän polkua pitkin.

Tämä voi tuntua turhalta, sillä onhan yritykselläsi jo rahoitus, vakuutukset, kirjanpitäjä, nettiosoite ja kaikki muutkin käytännön asiat tehtynä. Yrityksesi tarvitsee lihaa luiden ympärille. Ajattele asiaa siltä kannalta, että käytännön asiat ovat yrityksesi runko. Runko tarvitsee ympärilleen tuotteita ja palveluita, joita asiakkaat voivat ostaa.

Yrityksesi tarvitsee siis selkeän ydinajatuksen. Jotta voit palvella asiakkaitasi hyvin, on tärkeää selkiyttää viestisi.

Mikä on vahvuutesi

Mikä on sinun vahvuutesi? Mikä on sinun intohimosi? Mikä on se syy, miksi päätit perustaa yrityksen ja tarjota palveluita ja tuotteita asiakkaille. Se on sinun erikoisosaamisesi, ja yrityksesi on olemassa sen vuoksi. Osaamisesi on se, josta sinä ammennat muille.

Mieti, minkä ongelman erikoistumisesi ratkaisee. Anna lupaus siitä, miten voit olla avuksi. Se, miten voit auttaa muita ihmisiä, on vahvuutesi. Et myy asiakkaille koko osaamistasi vaan ennen kaikkea lopputulosta, mihin erityisosaamisesi johtaa.

Mikä on kohderyhmäsi

Se, kenelle suuntaat palveluitasi ja tuotteitasi, on yrityksesi kohderyhmä. Kuka voisi hyötyä tuotteistasi? Ennen kaikkea ketä voit auttaa? Määrittele yrityksesi kohderyhmä. Ilman selkeää suuntaa, on vaikea suunnistaa ja nähdä, minne on menossa.

Kun on selkeä viestissään siitä, mitä tekee ja kenelle, myös markkinointi on helpompaa. Ilman selkeää kohdentamista on vaikeampi myydä ja tuotteistaa. Kun kohdentaa ja tarkentaa, se helpottaa sinua itseäsi suunnan näkemisessä ja auttaa asiakkaitasi ymmärtämään, mitä tarjoat heille. Selkeys tuo särmää ja antaa tekemiselle raamit.

Uskalla rajata

Kun olet selkiyttänyt sen, ketä voit auttaa, kohderyhmäsi on selvillä. Kohderyhmä kannattaa rajata mahdollisimman hyvin. Mitä kirkkaampi suuntasi on, sitä helpompi on kulkea sitä kohti. Uskalla rajata. Et voi tarjota kaikkea kaikille. Sen sijaan keskity ratkaisemaan osaamisalueeltasi ongelmia eli erikoistu. Tarjota selkeitä ratkaisuja kohderyhmäsi ongelmiin. Räätälöi osaamisesi ja erikoistumisesi palvelemaan tiettyä kohderyhmää.

Selkeyttäminen tarkoittaa yksinkertaistamista. Mitä yksinkertaisempi ja selkeämpi viestisi on, sitä helpompi siihen on tarttua. Tylppä ja lavea viesti ei uppoa kehenkään, sillä se ei ole suunnattu kenellekään. Se ei tavoita. Herättele ja jaa hyvää tietoa.

Paketoi palvelu, tuotteista osaamisesi

Kun olet karsinut ylimääräiset rönsyt pois, rakenna erikoisosaamisesi paketiksi. Paketoi palvelu tai tuote asiakasta varten mahdollisimman valmiiksi. Muista jälleen selkeys. Viesti ymmärrettävästi ja yksinkertaisesti, mihin palvelusi tai tuotteesi avulla pääsee. Minkä ongelman sen avulla voi ratkaista ja mitä asiakas hyötyy. Puhu ihmisten kieltä. Kun myydään selkeää tuotetta rajatulle kohderyhmäle, tavoitetaan suurempi yleisö.

Kaikkien ei kannata myydä samaa täytekakkua vaan keskeistä on miettiä, millaista siivua tästä kakusta sinä voit tarjoa. Tarjoa ylpeydellä sinun spesiaalia siivua kakusta. Älä keskity tavoittelemaan vain kirsikkaa kakun päältä, jota jo kaikki muut tavoittelevat. Valitse oma siivusi täytekakusta ja hoida se.

Uskalla tehdä, uskalla rajata ja usko osaamiseesi.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

14.05.2024
klo 17:00

KUTSU: Keuken tekoälyilta: Järkipuhetta ja keinoja hyötyä tekoälystä

 

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori