30.08.2022
Tuotteistaminen on termi, jonka yrittäjät tuntevat, mutta usein se tuntuu vaikealta, vieraalta ja jopa mystiseltä. Mitä tuotteistaminen on ja miksi se kannattaa?
Tuotteistamisen tavoitteena on yksinkertaisesti helpottaa tuotteen tai palvelun ostamista ja myyntiä, eli lisätä liikevaihtoa ja parantaa kannattavuutta. Käytännössä se tarkoittaa palveluiden kehittämistä ja pitää sisällään palveluiden määrittelyä, muotoilua ja vakiointia.
Kehitettäväksi valitun palvelun (tai tuotteen) tuotteistaminen alkaa määrityksellä, jossa haetaan vastausta kysymykseen, miten myytävä palvelu erottuu edukseen kilpailijoista:
Asiakasnäkökulmaa on vaikea saada ilman, että sitä kysyy asiakkailta. Asiakkaiden kanssa yhdessä tuotteistaminen varmistaa, että palvelusta tulee oikeasti asiakkaille hyödyllinen, joka tuo heille jotain lisäarvoa.
Kun palvelun sisältö on asiakaslähtöisesti muotoiltu, käännetään katse yrityksen sisäisiin prosesseihin, eli miten palvelu tuotetaan ja toteutetaan.
Vaikka kehitetään yrityksen sisäisiä prosesseja, koko ajan tulee pitää mielessä, miltä toiminta näyttää asiakkaan silmin. Esimerkiksi onko asiakkaalle merkitystä sillä, onko hänellä yrityksessä yksi yhteyshenkilö vai voiko niitä olla useita asiakaskokemuksen siitä kärsimättä, tai mitä merkitystä toimitusajalla tai asiointipaikalla on asiakkaalle.
Tuotteistamisen yksi tavoite eli vakiointi voi aiheuttaa turhia näppylöitä, etenkin jos yritys myy asiakkaille räätälöityjä palvelukokonaisuuksia. Vakiointi ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin standardointi, vaan räätälöitävyys palveluissa säilyy. Vakiointi tarkoittaa palvelun eri osien tiettyjen asioiden vakioimista siten, että niitä voidaan toistaa ja monistaa. Näitä voivat olla esimerkiksi toimintamalli asiakkaiden kanssa tai tietyn teknologian käyttö tuotannossa. Näin pyörää ei tarvitse keksiä joka kerta uudelleen, eikä toiminta ole enää niin henkilösidonnaista. Vakiointi säästää paljon aikaa ja vapauttaa resursseja muuhun tekemiseen.
Näkyväksi tuotteistamisen tekevät konkreettiset tuotokset, joihin palvelut on paketoitu. Asiakaslähtöisesti auki kirjoitetut palvelukuvaukset sekä laadukkaat myynti- ja markkinointimateriaalit helpottavat ja kasvattavat myyntiä. Myös markkinointi asiakkaiden suuntaan nopeutuu ja helpottuu, kun materiaalit on jo valmiiksi paketoitu. Asiakkaan näkökulmasta hyvät materiaalit vähentävät ostamisen esteitä ja ostopäätöksen tekeminen helpottuu. Myös asiakastyytyväisyys kasvaa, kun asiakas kokee saavansa vastinetta rahalleen.
14.05.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi