Sisältöön »
 

Artikkelit

21.09.2022

Miksi verkkokauppaan siirtyminen kannattaa

Ihmiset viettävät entistä enemmän aikaa digiympäristöissä. Tämä on vaikuttanut merkittävästi siihen, missä kauppa käy. Kun kivijalkamyymälöiden merkitys on vähentynyt ja verkkokaupan suosio puolestaan kasvanut vuosi vuodelta, niin miksi et olisi siellä, missä asiakkaatkin.

Viimeisen parin vuoden aikana verkkokaupan merkitys on kasvanut entisestään ennen kaikkea pandemian vaikutuksesta. Pandemia on muuttanut arkea ja aikaisempia tapoja tehdä ostoksia. Tämä on johtanut uudenlaiseen kulutuskäyttäytymiseen. Välillä on ollut välttämätöntä hyödyntää palveluita vain ja ainoastaan verkon kautta. Ihmiset ovat enenevässä määrin siirtyneet kuluttamaan netin kautta ja tottuneet ostamaan sieltä niin tuotteita kuin palveluitakin.

Hankalaako?

Verkkokaupan perustaminen on nykyään melko helppoa ja edullista. Et tarvitse siihen suuria investointeja. Tarvitset vain hieman aikaasi. Sinun ei tarvitse olla koodari eikä rakentaa verkkokauppaa alusta itse. Verkkokaupan voi perustaa kohtalaisen vaivattomasti valmiille alustalle ja pienellä rahalla. Kaikkea ei kannata tässäkään tapauksessa tehdä itse alusta alkaen vaan hyödyntää olemassa olevia, toimivia pohjia.

Halutessasi voit toki edelleen rakentaa kokonaan oman kaupan, mutta se tarvitsee teknistä sekä koodausosaamista ja myös hieman enemmän investointia. Tärkeintä on muistaa, että kaikki on mahdollista. Sinä valitset, mitä tietä kuljet.

 Ei vain tuotteille

Verkkokauppa ei ole enää vain tuotteiden myyntiä. Käytännössä kaikkea voi myydä verkkokaupan kautta. Myös palveluita ja osaamista. Tarvitset vain ajattelua totutun kaavan ulkopuolelta. Olet luultavasti itsekin varannut parturipalveluita verkosta, joten miksi et sinäkin myisi ammattiosaamistasi verkkokaupan kautta. Kunhan palvelusi ovat selkeästi esillä verkkokaupassa tuotteistettuna ja hinnoiteltuna. Helposti saavutettavissa.

 Asiakas on keskiössä

Verkkokaupan yksi tärkein peruste on se, että se huomioi asiakkaan. Asiakkaan on paljon helpompi katsoa verkkokaupastasi, mitä myyt ja mihin hintaan. Nykyisin asiakas haluaa tietää ennen ostopäätöstä mahdollisimman paljon tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta. Ei vain ja ainoastaan hintaa vaan myös laadun, esimerkit, sisällöt ja suositukset. Mitä paremmin tuotteesi ovat kaupassa tuotteistettuina ja esillä, sitä paremmin se palvelee asiakasta.

On myös hyvä muistaa, että nykyasiakas haluaa shoppailla ja tutkia palveluita 24/7. Nämä kaikki seikat tekevät yrityksestäsi saavutettavamman. Verkkokaupan avulla helpotat ja tasoitat asiakkaan ostopolkua kohti ostoa. Olet helpommin löydettävissä ja asiakas ymmärtää paremmin, mitä tarjoat. Verkkokauppa on palvelua. Voit tarjota asiakkaalle kokonaisvaltaisen palvelukokemuksen, joka rakentuu asiakkaan oman tiedonhaun, tuotevertailun ja ostoprosessin pohjalta.

Verkkokauppa vai kivijalkamyymälä

Verkkokauppaa ja kivijalkamyymälää ei kuitenkaan tarvitse ajatella joko-tai-asiana. Voit ottaa molemmista niiden parhaat hyödyt irti. Verkkokauppa ei nimittäin sulje pois kivijalkakauppaa vaan usein täydentää sitä. Usein asiakas etsii ensin tietoa netistä ennen kuin tulee fyysiseen liikkeeseen. Asiakas saattaa myös tarkistaa onko sinulla jotain tiettyä tuotetta tarjolla. Vasta tämän jälkeen hän tulee kauppaasi. Mikset mahdollistaisi tätä? Verkkokauppa voi tuoda sinulle myös taloudellista turvaa etenkin silloin, kun suhdanteet muuttuvat. Verkkokauppa voi lisätä liikkumavaraa.

Verkkokauppaa voikin kuvata laajaksi ymmärrykseksi siitä, miten voit olla mukana auttamassa asiakasta hänen toiveidensa saavuttamisessa. Asiakas ei ole verkkokaupan asiakas vain ostotapahtuman ajan. Hän on sitä ennen sekä jälkeen ostotapahtuman. Oli kauppa sitten fyysinen myymälä tai verkossa, niin asiakkaan palveleminen on kaiken lähtökohta.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

24.04.2024
klo 17:00

Kutsu: Keuken myynti- ja markkinointi-ilta: Myyntiä digitaalisessa maailmassa analogisille ihmisille

 

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori