Sisältöön »
 

Artikkelit

22.02.2023

Sotkussa somekanavien kanssa - miten valitsen oikean somekanavan?

On TikTokia, Facebookia, Instagramia, Twitteriä, LinkedIniä ja Pinterestiä… Somekanavia on useita ja se voi olla suo, jonne uppoaa tuhottomasti aikaa. Digitaalisen markkinoinnin pirstaloituminen voi aiheuttaa päänvaivaa monelle viestijälle. Yrityksen ei tarvitse olla joka paikassa somessakaan. Ensin kannattaa selvittää, mikä on yritykselle paras somekanava.

Some on osa markkinointiviestintää, joten on viisasta lähteä liikkeelle muutamista perusasioista. Ilman strategiaa on mahdotonta edetä tuottavasti ja tehokkaasti. Tämä pätee myös someen, sillä sinne tänne huitominen enemmänkin hukkaa aikaa kuin tuottaa tuloksia.

Ensin on hyvä tiedostaa, kenet yritys haluaa tavoittaa eli mikä on yrityksen ihanneyleisö ja kohderyhmä. Millainen kohderyhmän edustaja on. Minkä ikäinen hän on ja missä hän maantieteellisesti sijaitsee. Mitä tarpeita ja haasteita hänellä on sekä ennen kaikkea miten yritys voi olla haasteissa hänen avuksi. Oikean somekanavan valinta kannattaa aloittaa kohderyhmän tarpeista ja palvelun tai tuotteen ydinviestistä. Miksi tehdään, kenelle tehdään ja miten tehdään.

Seuraavaksi on hyvä edetä somekanavien erityispiirteisiin, jotta löytää palvelevimman somekanavan yritykselleen.

Facebook: Edelleen se suosituin

Facebookia käyttää yhä noin 70 prosenttia suomalaisista, joten se tarjoaa mahdollisuuksia useille yrityksille. Facebook on hyvä valinta etenkin kuluttajatuotteita ja -palveluita tarjoaville B2C-yrityksille. Moni kuluttaja käyttää Facebookia myös tiedonhakuun etsiessään tapahtumia ja tietoja yrityksestä.

Facebook on käyttöperiaatteiltaan hyvin helppo, sillä yritys voi luoda sinne sivun ja julkaista sivullaan sekä kuvia, tekstiä että videoita. Viestiminen voi olla monipuolista. Kuitenkin käytännössä Facebookissa kannattaa panostaa maksettuun mainontaa, sillä orgaaniset postaukset eli julkaisut, joita ei mainosteta, tavoittavat suhteellisen pienen joukon. Maksullinen mainonta on Facebookissa tehokasta ja pienelläkin budjetilla voi saada hyvää tulosta aikaiseksi.

Instagram: Se visuaalisempi valinta

Instagram on Facebookin jälkeen toiseksi suosituin somekanava Suomessa. Sen avulla käyttäjät voivat jakaa kuvia ja videoita. Instagram onkin keskittynyt enemmän visuaalisen sisällön jakamiseen kuin Facebook. Se on myös B2C -yritysten suosiossa.

Instagramin käyttäjät ovat nuorempia kuin Facebookin. Vanhempien käyttäjien määrä kuitenkin kasvaa tasaisesti, mutta merkittävä osa Instagramin käyttäjistä on nuoria ja nuoria aikuisia. Suurinta näkyvyyttä Instagramissa saa tällä hetkellä lyhyillä ja viihteellisillä videoilla eli Reels-videoilla. Etenkin jos video formaattina kiinnostaa, Reels-videoita kannattaa hyödyntää.

Instagramin kuvavirta on elämyksellistä ja sitä voi hyödyntää helposti lähestyttävällä kuvakerronnalla. Sen avulla voi kertoa esimerkiksi yrityksen arjesta tai antaa katsojan tutustua yrityksen kulissien taakse. Tuoda yritystä lähemmäksi asiakasta.

LinkedIn: Ammatillinen kanava

LinkedIn on ammatillisen verkostoitumisen merkittävin kanava. Sen käyttäjäkunta on pienempi kuin esimerkiksi Facebookin tai Instagramin, mutta käyttäjät ovat sitäkin tarkemmin valikoituneita. LinkedInissä korostuu julkaisujen tuottama arvo eli miten postauksesta voi olla apua, hyötyä tai iloa sen lukijalle. Pelkkä viihteellisyys ei riitä LinkedInissä.

LinkedIn on muiden yritysten kanssa kauppaa käyvien B2B -yritysten suosiossa, sillä LinkedInin kautta on mahdollista tavoittaa asiantuntijoita. Sitä kautta voi käydä ammatillista keskustelua, löytää uusia työpaikkoja tai työntekijöitä sekä myös tehdä kauppoja. Julkaisujen pääpaino on teksteissä, kuvissa ja videoissa. Myös maksettu mainonta on mahdollista LinkedInissä.

Pinterest: Inspiraatiota kauniista kuvista

Pinterestin käyttäjistä valtaosa on naisia ja vajaa miljoona suomalaista käyttää sitä. Se on kuvien ja linkkien jakopalvelu. Sieltä etsitäänkin enimmäkseen inspiraatiota ja viihdettä kauniista kuvamateriaalista.

Pinterest sopii sellaiselle yritykselle, jolla on visuaalisesti näyttävää sisältöä. Jos olet esimerkiksi taiteilija ja myyt sisustuksellisia tauluja, teet värikkäitä ja näyttäviä koruja tai vaikkapa yrityksesi sitoo kaupungin upeimmat kukkakimput, Pinterest on hyvä paikka olla esillä. Pinterestiä käyttävät eniten B2C-yritykset Suomessa.

TikTok: Nouseva suosikki

TikTokin suosio on noussut viimeisten vuosien aikana suorastaan räjähdysmäisesti eikä loppua suosion nousulle ole näköpiirissä. Suomessa TikTokilla on yli miljoona käyttäjää ja lähes puolet käyttäjistä on 18–24-vuotiaita. Jos kohderyhmäsi on nuorta, niin TikTok voi olla valintasi.

TikTok on lyhyiden videoiden jakamiseen tarkoitettu kanava. Alun perin se aloitti viihteellisenä kanavana, jonka suosituinta sisältöä olivat tanssivideot. Kuitenkin informatiivisen sisällön määrä on kasvamaan päin TikTokissa eikä se ole enää vain pelkkää poppia ja purkkaa. TikTokissa mainostaminen on myös mahdollista ostamalla videoille maksullista näkyvyyttä. Jos luovuutta ja osaamista lyhyiden oivallusta tuottavien videoiden tekoon löytyy, niin TikTok on oiva kanava.

Twitter: Tiiviisti asiaa

Valtaosa Twitterin aktiivisista käyttäjistä on poliittisia päätöksentekijöitä tai tiedotusvälineiden edustajia. Siellä viestitään tekstipohjaisin, enintään 280 merkkiä sisältävin viestein eli twiitein. Miespuolisten käyttäjien osuus Twitterissä on isompi kuin vaikkapa Instagramissa. Tyypillisin käyttäjä on iältään 25–34-vuotias.

Twitterissä, jos missä, pitää olla aktiivinen. Suositeltu julkaisujen määrä on jopa 2–5 twiittiä päivässä. Toinen olennainen seikka on aktiivinen osallistuminen muiden tuottamaan sisältöön. Twitterissä siis luodaan uutisia, keskustellaan ja otetaan kantaa. 

Jos yritys ottaa Twitterin käyttöön, kannattaa miettiä, millaisia tavoitteita sille asetetaan ja hallita viestien tiivistäminen. Twitter voi sopia hyvin yrityksille, jotka tavoittelevat yhteyttä poliitikkoihin ja toimittajiin.

Lopuksi on hyvä muistaa, että somenkin suhteen kannattaa priorisoida. Ei kannata valita viestintäkanavikseen kaikkia mahdollisia somekanavia. On parempi pitää yllä yhtä aktiivista kanavaa ja opetella sen käyttö tehokkaasti kuin pitää yllä neljää uinuvaa kanavaa. Kannattaa miettiä, missä kohderyhmä on ja suunnata viesti kohdennetusti somen kautta heille. Nukkuvat somekanavat eivät edistä myyntiä vaan saattavat toimia juuri päinvastoin. Hieman asiaa etukäteen tarkastelemalla voidaan löytää ne tärkeimmät ja tehokkaimmat somekanavat sekä ottaa niistä kaikki hyöty irti niin yritystä kuin asiakasta palvelevimmalla tavalla.

 

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

14.05.2024
klo 17:00

KUTSU: Keuken tekoälyilta: Järkipuhetta ja keinoja hyötyä tekoälystä

 

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori