Sisältöön »
 

Artikkelit

23.03.2023

Tunne asiakkaasi

Asiakkaat ovat kultaakin kalliimpia. Ilman asiakkaita ei tarvita yritystäkään. Siksi omien asiakkaiden tunteminen on ensiarvoisen tärkeää. Kehitä työtäsi, palveluitasi ja tuotteitasi asiakkaiden tarpeiden mukaan.

1. Hyvä asiakaskokemus

Yrityksen menestyminen on mahdollista vain, jos asiakkaita on riittävästi. Parhaimman ja kestävimmän tuloksen takaa se, että tyytyväisiä asiakkaita on riittävästi. Miten pitää asiakas tyytyväisenä?

Keskeistä on ymmärtää, että myynti perustuu pitkälti hyvään asiakaskokemukseen. Siihen, että asiakkaalla on jokin ongelma ja myyjän tehtävänä on antaa ratkaisu tähän ongelmaan. Hyvä asiakaskokemus perustuu lisäarvon tuottamiseen asiakkaalle.

Arvoa luovat tekijät ovat niitä, jotka saavat asiakkaan ostamaan sekä tuotteita että palveluita nyt ja tulevaisuudessa. Asiakkaan tunteminen ja asiakkaan toiveiden ymmärtäminen on hyvä sisällyttää myyntiprosessiin.

2. Ymmärrä asiakastasi

Toimivan asiakaskokemuksen kivijalkana on asiakkaan ymmärtäminen. Asiakasymmärrys tarkoittaa sitä, että yritys välittää asiakkaistaan, tietää mitä asiakas tarvitsee ja kehittää liiketoimintaansa asiakkaiden tarpeiden mukaan. 

Sen sijaan, että keskittyisimme ainoastaan markkinoimaan ja myymään palvelua tai tuotetta, katseemme tulee kiinnittää asiakkaisiin. Siihen kuka ostaa ja miksi. Tämä auttaa sekä markkinoinnissa että myymisessä eli lopulta asiakkaan auttamisessa.

Yrityksen olemassaolo perustuu sen asiakkaiden menestykseen. Reilu ja huomioon ottava myynti hyödyttää sekä asiakasta että myyjää. Näin myös rakennetaan luottamusta ja toimivaa kumppanuussuhdetta molempia hyödyttävällä tavalla.

 3. Tutki

Pohdi ja tutki, ketä asiakkaasi ovat. Minkä ikäisiä he ovat, mistä he pitävät ja missä he asuvat? Mikä keskivertoasiakastasi kiinnostaa, miten hän käyttäytyy ja miten hän päätyi asiakkaaksesi? Hyödynnä olemassa olevaa dataa asiakkaistasi. Mitä he ostavat, milloin ostavat ja suosivatko asiakkaasi verkossa ostamista? 

Entä kuinka moni seuraa yritystä sosiaalisen median kanavissa, mistä julkaisuista he tykkäävät sekä millaisiin julkaisuihin he kommentoivat? Entä onko asiakkaiden ikäjakauma ja sukupuoli selvillä? Missä kanavissa he ylipäätään ovat ja ovatko he tilanneet uutiskirjeen? 

Monia erilaisia kysymyksiä on hyvä esittää ja etsiä niihin vastauksia. Yksinkertaisesti sinun on tunnettava asiakkaasi, jotta tiedät, mitä voit tarjota heille. Näin voit myös valita oikeat myyntiväylät, sosiaalisen median kanavat ja tuottaa asiakkaitasi kiinnostaa sisältöä. Tavoitat markkinoinnilla asiakkaasi paremmin ja saat tehostettua myyntiä. Muutoin et tiedä, mitä myyt ja kenelle. 

4. Kenelle ja mitä?

Onkin tärkeää ymmärtää kohderyhmän tarpeet sekä se, miten tavoitat kohderyhmäsi. Mitä paremmin tunnet kohderyhmän, sitä paremmin voit vastata kohderyhmän tarpeisiin. Markkinointi tulisikin suunnitella sekä toteuttaa tavoitteiden kautta: kenelle me markkinoimme ja mitä tuotteita tai palveluita myymme. Mitä paremmin asiakas tunnistetaan, sitä paremmin hänen tarpeisiin voidaan vastata.

Jotta mainonta olisi onnistunutta, tulee sen olla kohderyhmää kiinnostavaa. Mainonnan tarkoitus ei ole tuottaa mainoksia sattumanvaraisesti vähän sinne ja tänne, vaan tarkoitus on selvittää, kuka on oikeasti kiinnostunut palveluistasi ja tuotteistasi. 

5. Keskity potentiaalisiin asiakkaisiin

On huomattavasti helpompi löytää asiakkaita, kun tietää, millaisia he ovat. Kun tiedät, millaisia asiakkaita haluat, voit alkaa etsiä heitä. Jos taas tiedät, millaisiin asiakkaisiin sinun ei kannata suunnata paukkuja, voit jättää näiden asiakkaiden hankinnan vähemmälle. Voit selkeämmin keskittyä heihin, ketkä ovat potentiaalisia asiakkaitasi.

Totuus on, että kaikki asiakkaat eivät ole yritykselle yhtä arvokkaita. On järkevää ohjata toimintaa niin, että tunnemme ja tunnistamme meille arvokkaimmat asiakkaat. Yrityksen ei kannata tarjota kaikille kaikkea. Jotta asiakkaista tulee juuri sinun yrityksesi asiakkaita, ja jotta asiakkaista tulee myös uskollisia ostajia, täytyy heidät ensin oppia tuntemaan. Tuntemalla omat asiakkaasi, yrityksesi on mahdollista kukoistaa. Pidä siis hyvää huolta asiakkaistasi.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

14.05.2024
klo 17:00

KUTSU: Keuken tekoälyilta: Järkipuhetta ja keinoja hyötyä tekoälystä

 

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori