Sisältöön »
 

Artikkelit

18.04.2023

Suomalaista, ekologista ja vastuullista kauppaa verkossa

Viimeisten lähivuosien suuret myllerrykset ovat näkyneet myös verkkokaupankäynnissä. Pandemiavuodet haastoivat erityisesti verkkokaupan keskeisiä toimialoja antaen tilaa uusille palveluille ja trendeille. Verkkokaupan veturina toimineella matkailualalla myynti romahti, kun taas fyysisten tuotteiden kaupankäynti verkossa vilkastui huomattavasti. Kotimaisesta näkökulmasta ilahduttavana trendinä on se, että suomalaisten halu ostaa suomalaisista verkkokaupoista kasvoi huomattavasti. Myös ekologiset ja vastuulliset arvot kiinnostavat.

Verkosta ostaminen yleistyi

Viimeisten vuosien tapahtumat ovat vaikuttaneet siihen, että yhä useampi suomalainen suuntaa ostoksille verkkoon. Suomalaisen maksupalvelutarjoaja Paytrailin tekemän tutkimuksen mukaan vuonna 2021 peräti 78% suomalaisista on tehnyt ostoksia verkkokaupoissa. Alle 50-vuotiaiden joukossa osuus oli vieläkin suurempi, sillä verkko-ostojen osuus oli peräti 89%. Ostaminen verkosta on entistä useammalle arkipäiväistä puuhaa.

Vaikka nuoremmat ikäpolvet ovat ahkerimpia nettiostoksilla kävijöitä, merkittävin kasvu tapahtui kuitenkin yli 65-vuotiaiden ikäryhmässä. Heidän osuutensa verkkokaupassa kasvaa tasaista tahtia. Nykyään varttuneemmat ikäluokat ovatkin teknisesti taitavampia ja tottuneempia myös verkkoasiointiin kuin aiemmin.

Pandemia-aika rajoituksineen pakotti suomalaiset ostoksille nettiin ikään ja kulutustottumuksiin katsomatta. Vaikka rajoitusten poistuttua kivijalkamyymälät ja eri palveluntarjoajat aukaisivat taas ovensa, uusi tapa eli verkossa ostaminen oli jo juurtunut osaksi entistä useamman suomalaisen arkea. Myöskään alueellisti verkko-ostamisen suosiossa ei näy Suomessa merkittävää ero, kun verrataan pääkaupunkiseutua muuhun Suomeen.

Kotimaisuus kiinnostaa

Samaisesta tutkimuksesta käy ilmi etenkin suomalaisia verkkokauppiaita ilahduttava trendi. Kotimaiset verkkokaupat ovat vahvistaneet asemiaan viime vuosien aikana. Poikkeusajat ohjasivat suomalaiset yhä useammin ostoksille verkkokauppoihin ja ennen kaikkea suomalaisiin verkkokauppoihin. Suomalaiset haluavat suosia sekä kotimaisia että paikallisia verkkokauppoja ulkomaisten sijaan.

Tämä näkyy myös siinä, että aiemmin verkkokauppamarkkinoita hallinnut Aasia on selkeästi menettänyt suosiotaan suomalaisten keskuudessa. Jo vuonna 2020 näkyi muutos aiempaan, sillä ulkomaisista verkkokaupoista ostavien osuus tippui kolmannekseen. Vuonna 2022 suomalaisista 62% kertoi ostavansa vain kotimaisista verkkokaupoista ja enää kolmannes tekevänsä ostoksia ulkomailta. Kotimaisuuden lisäksi muut eurooppalaiset toimijat ovat vahvistaneet asemiaan verkkokaupankäynnissä. 

Ekologisuus arvona

Kaiken taustalla vaikuttaa pitkälti ekologisten arvojen nousu. Jo useiden vuosien ajan on paljon puhuttu maapallon kantokyvyn ylittymisestä ja paine kestävään kuluttamiseen on kasvanut. Kuluttajat ovat nykyään valveutuneempia ja miettivät, miten kulutustottumusten avulla voi vaikuttaa asiaan. Kuinka voi kuluttaa, mutta pienemmällä ekologisella jalanjäljellä ja kestävämmin.

Vastuullisuus- ja ympäristöarvojen vahvistuminen on vaikuttanut siihen, että pelkän hinnan lisäksi ostopäätökseen vaikuttavat moni seikka. Esimerkiksi pidemmät kuljetusmatkat rasittavat luonnollisesti enemmän ympäristöä kuin läheltä ostetut tuotteet. Näin ollen kaukaa tuotu tuote ei ole erityisen ekologinen valinta. Vaikka Aasiasta lähetettävien tuotteiden hinta saattaa houkuttaa kuluttaa, monet ovat hyvin tietoisia siitä hintalapusta, minkä ympäristölle aiheuttaa. Mikäli tuote vielä palautetaan sopimattomana, päästöt tuplaantuvat.

Vastuullisuus ja laatu edellä

Kotimaiset verkkokaupat voivat harvemmin kilpailla hinnalla verrattuna isoihin kansainvälisiin toimijoihin, mutta vastuullisuudessa ja laadussa kyllä. Kotimaisten kauppojen suosiminen tuo myös yhteiskunnallista vastuuta kuluttamiseen, sillä kauppa on Suomen suurin työllistäjä. Kotimaiselta yritykseltä ostaminen tuo työtä Suomeen. Kulutetut rahat jäävät tänne ja ostopäätös tukee suoraan suomalaista yhteiskuntaa. Arvonlisäverotkin jäävät hyödyttämään kotimaata. 

Moni kuluttaja pitää kotimaisia verkkokauppoja luotettavampana ja ennen kaikkea vastuullisempana valintana. Kuluttajat kokevat merkityksellisenä oman kuluttamisen vaikutuksen luonnolle. Vastuullinen kuluttaja ottaa huomioon valinnoissaan kuluttamiensa tuotteiden koko elinkaaren valmistamisesta saakka. Jos tuote ei kestä käytössä kuin muutaman kuukauden tai pesukerran verran, on helppo ymmärtää, ettei tuote tue vastuullisuutta eikä ole laadukas. Hieman kalliimman mutta kestävämmän tuotteen valitsemalla, kuluttaja saa samalla laatua itselleen sekä ottaa vastuuta kulutustottumuksistaan. 

Paikallisuus

Suomalaiset kuluttaja suosivat paikallisuutta verkkokaupoilla ennen kaikkea tukeakseen kotimaisia, paikallisia yrityksiä. Paytrailin tutkimuksen mukaan lähes puolet vastaajista kertoo paikallisten yritysten tukemisen vaikuttavan merkittävästi heidän ostopäätöksiinsä. Lähes kolmannes kertoo suoraan, ettei halua kannattaa isoja kansainvälisiä toimijoita nettikaupoillakaan. He mieluummin ostavat läheltä ja harvemmin kuin useasti kaukaa ja halvalla.

Paikallisilta toimijoilta ostaminen tuntuu kuluttajien mielestä henkilökohtaisemmalta ja turvallisemmalta. Monia suomalaisia mietityttää isoilta toimijoilta ostamisessa yhteydenoton hankalauus ongelmatilanteissa. Paikalliselle yrittäjälle on mutkatonta soittaa tai lähettää sähköpostia sekä palvelun saamiseen on helpompi luottaa. Kuluttajat luottavat saavansa myös laadukkaampaa palvelua kotimaisissa ja paikallisissa verkkokaupoissa.

Kaiken kaikkiaan kuluttajat näyttävät olevan entistä halukkaampia tekemään sellaisia valintoja myös verkkokaupoilla, jotka tukevat kotimaisuutta, paikallisuutta, ympäristöä sekä toimivaa tulevaisuutta.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

14.05.2024
klo 17:00

KUTSU: Keuken tekoälyilta: Järkipuhetta ja keinoja hyötyä tekoälystä

 

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori