Sisältöön »
 

Blogi

Mihin tarvitsen strategiaa? Strategia takaa yrityksen menestyksen.

Strategia on laajalti viljelty sana. Jokaisella itseään kunnioittavalla yrityksellä on strategia, jota höystää nivaska suunnitelmia. Nykyään jopa taloyhtiöt ja päiväkotiryhmät tekevät strategioita. Yksityishenkilötkin voivat tehdä itselleen elämänstrategian. Me siis näemme strategioita joka puolella. 

Silti strategia-sana saattaa hämmentää tai jopa ahdistaa – mitä se tarkoittaa ja kuuluuko se minulle. Eikö nykyinen toimintatapa kelpaa? Tarvitaanko strategioita oikeasti? Eikö yrittäjän visio ja tiimin sisäinen kommunikaatio riitä. Miksi ylipäätään pitäisi muuttua?

Strategioita tehdään kyllä innokkaasti ja pieteetillä, ja niiden tekemiseen osallistetaan isosti. Silti tutkimukseni mukaan moni ei tunne edes oman organisaationsa arvoja tai strategiaa. Työntekijöistä keskimäärin 2 % tuntee oman yrityksen strategian. Eipä silloin strategian mukaista toimintaa ole odotettavissa.  

Hälyttävin havainto oli, ettei esimiehet tai johtajatkaan tunteneet strategian painopisteitä ja tunnettuusprosentti oli vain 13 %. Johtoryhmäläiset eivät osanneet yhtenäisellä tavalla kertoa, minne ollaan menossa ja mitkä ovat tärkeitä muutoskohtia.  

Mistä on siis kyse ja mistä hankaluudet johtuvat? Mitä pitäisi tehdä, jotta strategiasta saadaan menestystä edistävä työkalu? 

Strategiat jäävät helposti mutkikkaiksi, niihin ahnehditaan liikaa asioita ja tärkeimmät asiat jäävät vähemmän tärkeiden alle. Strategian pitää olla yksinkertainen, jotta se voi toimia. Strategia jää myös turhan usein kuivakaksi, konsulttikielen kiemuroiksi tai virastonmakuiseksi paperiksi. 

Tarvitaan siis innostavia ilmaisuja, tarinoita ja kiinnostavaa kuvitusta. On muistettava, ettei paraskaan mainostoimisto saa strategiaa hyväksi, jos itse juoni jää mutkikkaaksi. 

Strategia pitää elää, ei vain muistaa 

Pelkkä strategian muistaminen eri riitä, vaan pitää ymmärtää, mitä strategia tarkoittaa minun ja meidän tekemisissämme. 

Joskus aloitetaan innokkaasti, mutta innostuksen lopahtaessa palataan takaisin vanhaan arkeen ja vanhoihin tapoihin. Itsestään strategia ei mene käytäntöön. Siitä pitää puhua ja keskustella juurruttamisen vaiheessa paljon. 

Usein aivomme haraavat muutosta vastaan, siksi muutosta pitää viedä pitkäjänteisesti eteenpäin. Kulttuurimuutokset tapahtuvat päivittäisten mikrotekojen muuttamisella. Jotta strategia voi toimia, sen pitää syödä kulttuuri eikä toisinpäin. 

Me usein erehdymme luulemaan, että kulttuurimuutokset ovat hitaita, mutta oikein ja pitkäjänteisesti tehtynä yllättävänkin nopeita ja tuloksekkaita. Tämän lisäksi tarvitaan napakoita projekteja.

Kaiken kaikkiaan strategia – oli se sitten innostusta tai inhoa herättävä sana, on kaikkein tärkein johtamisen työkalu. Sen avulla tiedämme, mitä tavoitella ja mitkä asiat ovat oleellisia. Hyvän, kirkkaan ja läpivietävän strategian avulla saadaan aikaan menestystarinoita.  

Mihin tarvitsen strategiaa? Strategia takaa yrityksen menestyksen.

Maarika Maury on strategia-, valmennus- ja viestintäyritys Kissconsultingin toimitusjohtaja ja muutosvalmentaja sekä kulttuurimuutosten edistäjä. Hän tekee strategiatyön nykykäytäntöjä kyseenalaistavaa väitöskirjaa Vaasan yliopistoon ja uskoo, että yksinkertainen toimii paremmin ja että teoilla saadaan tulosta. Maury toimii myös kokous- ja valmennuskeskus Villaforssin emäntänä. 

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

24.04.2024
klo 17:00

Kutsu: Keuken myynti- ja markkinointi-ilta: Myyntiä digitaalisessa maailmassa analogisille ihmisille

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori