Sisältöön »
 

Blogi

Näin brändäsin itseni Suomen kysytyimpien tapahtumajuontajien joukkoon

Miten rakennetaan henkilöbrändi, joka avaa ovia? Nyt kerron, miten pääsin mukaan huipputapahtumiin ja TV-tuotantoihin. Jaan samalla omat vinkkini, miten myös sinä voit saavuttaa omia unelmiasi vahvan henkilöbrändin avulla.

Olen Sanna Laitinen, Suomen yksi tämän hetken kysytyimpiä tapahtumajuontajia. Työllistän itseni unelmatöilläni juontajana, teen reilut 100 juontokeikkaa vuodessa, ja vastaanotan 1–5 tarjouspyyntöä erilaisiin tapahtumajuontotöihin jokaisena arkipäivänä. Vuonna 2024 tein hieman yli 110 000 euron liikevaihdon yritykselleni tapahtumajuontotöillä.

Kun aloitin juontajana vuonna 2012, olin yksi monista. Todella monista. Vuosien ajan tein juontotöitä sivutoimisesti muiden töiden ohella, kunnes vuonna 2022 otin rohkean askeleen ja heittäydyin täysipäiväiseksi yrittäjä-juontajaksi. Ymmärsin, että jos nyt haluan menestyä, täytyy minun näkyä, kuulua ja ennen kaikkea rakentaa vahva henkilöbrändi, tavoitella kuuta taivaalta, ja kertoa se mahdollisimman monelle. Jos en nyt tavoittelisi unelmaani, niin koska sitten? Elämä on liian lyhyt kädenlämpöiselle työskentelylle, missä lopputulos on korkeintaan ihan kiva.

“Elämä on liian lyhyt kädenlämpöiselle työskentelylle, missä lopputulos on korkeintaan ihan kiva.”

Tänä päivänä olen yksi Suomen kysytyimmistä tapahtumajuontajista. Olen saanut rakennettua itselleni unelmieni työympäristön ja ihan kivan toimeentulon ilman agenttia tai suurta taustatiimiä – vain ja ainoastaan sen ansiosta, että olen brändännyt itseäni tavoitteellisesti ja johdonmukaisesti (ja ehkä olen myös ihan hyvä työssäni).

Henkilöbrändi: tärkein myyntikanava?

Luulen, että moni yrittäjä aliarvioi oman henkilöbrändinsä merkityksen. Erityisesti asiantuntija- ja palvelualoilla asiakkaat ostavat ihmiseltä ihmiselle ja juuri tässä kohtaa henkilöbrändillä on suuri merkitys. Kun asiakas tietää kuka olet, mistä puhut ja mitä edustat, ostopäätös syntyy helpommin. Kun tarjoamallesi palvelulle syntyy kysyntä, kuka se on, keneltä palvelu ostetaan? Parhaimmillaan henkilöbrändi voi toimia yrittäjän tärkeimpänä myyntikanavana.

Minä rakennan ja ylläpidän omaa brändiäni erityisesti LinkedInissä ja Instagramissa. Olen kertonut rehellisesti matkastani juontajana, jakanut onnistumisia ja oppeja, kertonut avoimesti unelmistani sekä ennen kaikkea pysynyt uskollisena omalle tyylilleni. 

Sisältöni kautta olen tullut tutuksi potentiaalisille asiakkaille ja median edustajille. Hyvänä esimerkkinä pelkästään yksi LinkedIn-päivitykseni TV-juontajan unelmasta, joka sai yli 75 000 näyttökertaa helmikuussa 2023 ja jonka seurauksena sain ensimmäiset TV-tuotantoihin liittyvät yhteydenotot, ja myös ensimmäiset TV-juontokeikkani Jaajo Linnonmaan avulla.

Kohti isompia lavoja – Unelmana UMK

Vuonna 2024 avasin sosiaalisessa mediassa seuraavan unelmani: haluan juontaa Uuden Musiikin Kilpailun. Tämä tavoite poiki jotain uskomatonta – sain nimittäin kutsun koekuvauksiin, ja matkani tuon muutaman kuukauden aikana kohti koekuvauksia sai pelkästään LinkedIn-palvelussa toista miljoonaa näyttökertaa.

Vaikka en vielä ole päässyt Nokia Arenan lavalle asti, olen ymmärtänyt, kuinka suuri merkitys itsensä brändäyksellä ja unelmiensa ääneen sanomisella oikein on: jos en olisi kertonut tavoitteistani julkisesti, en olisi koskaan saanut mahdollisuutta edes yrittää. Ja tämäkään unelma ei tule valmiiksi, ennen kuin se toteutuu.

Pidäthän minulle peukkuja?

Kuka tahansa voi rakentaa vahvan henkilöbrändin

Uskon, että jokaisella on avaimet menestyneen henkilöbrändin rakentamiseen. Tässä muutama vinkkini niille, jotka miettivät henkilöbrändinsä kasvattamista ja hyödyntämistä liiketoiminnassaan:

  1. Aseta selkeä tavoite.

    Mitä haluat henkilöbrändäykselläsi saavuttaa? Haluatko lisää asiakkaita, medianäkyvyyttä vai uusia työmahdollisuuksia? Valitse yksi päätavoite, jonka pilkot pienempiin tavoitteisiin ja muista määrittää näille aikamääre. Minä halusin luoda itselleni vahvan uran juontajana ja halusin huipulle, joten keskityin kertomaan sosiaalisessa mediassa tarinaa itsestäni kasvamassa työhön ja lausumassa ääneen omat uraunelmani.
     
  2. Ole aktiivinen ja johdonmukainen.

    Valitse alkuun yksi tai kaksi kanavaa, joihin julkaiset säännöllisesti. Voit myöhemmin kasvattaa määrää, jos se tulee tarpeen. Minä keskityn erityisesti LinkedIniin ja Instagramiin tällä hetkellä. Luulen, että seuraavien kanavien haltuunoton aika tulee pian.
     
  3. Ole aito.

    Ihmiset haluavat seurata persoonia, eivät mainoksia. Sinulla on tarinoita, joita vain sinä voit kertoa. Kerro tarinasi ja uskalla näyttää matkan varrella opitut asiat, myös epäonnistumiset. Ole oma itsesi ja näytä se.

    Unelmien ääneen lausuminen näyttää olevan Suomessa vielä harvinaista, mutta olen ottanut sen yhdeksi tarinankerronnan tavakseni henkilöbrändäyksessä. Mutta se ei ole laskelmoitua: minä todella unelmoin niistä asioista, jotka lausun ääneen, ja olen jo kulisseissa tavoitellut niitä pitkään. Kerron unelmistani ääneen vasta silloin, kun olen siihen valmis.
     
  4. Verkostoidu.

    Kommentoi, keskustele ja osallistu alasi tapahtumiin – henkilöbrändi ei rakennu yksin. Verkostot voivat avata ovia, joista et ole osannut vielä edes unelmoida!
     Minä lisään LinkedInissä verkostooni ennakkoluulottomasti ihmisiä erilaisilta urapoluilta. On mielenkiintoista seurata lääkärin, markkinoijan, ydinvoima-alan asiantuntijan tai työnhakijan polkua ja päivityksiä. Sen lisäksi koskaan ei voi tietää, kuka minua voisi suositella seuraavaksi tapahtumajuontotöihin.
     

Henkilöbrändi on todellinen, konkreettinen työkalu, jolla voidaan luoda uramahdollisuuksia sekä kasvattaa liiketoimintaa. Minua se on vienyt minut pienistä tapahtumista Suomen huipputapahtumiin ja TV-tuotantojen kynnykselle - tapahtumajuontajien huipulle.

Mikä voisi olla sinun seuraava askeleesi?

Verkostoidutaan!

Sanna Laitinen Instagram
Sanna Laitinen LinkedIn

 

Näin brändäsin itseni Suomen kysytyimpien tapahtumajuontajien joukkoon

Sanna Laitinen on ammattijuontaja ja yrittäjä. Suomen kysytyimpiin tapahtumajuontajiin lukeutuva Laitinen juontaa yli 100 tapahtumassa vuosittain - seminaareja, paneelikeskusteluita, gaaloja, suoria lähetyksiä ja muita tilaisuuksia. (Kuva: Sania Svinarenko)

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

08.04.2025
klo 17:00

KUTSU: Keuken kyberturvailta: Askeleen edellä hyökkääjää

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori