Markkinointia ei enää suunnitella massoille. Meidän kuluttajien sekä yrityspäättäjien odotus markkinoinnille on yhä enemmän ja vahvemmin yksilöllinen kohtelu. Emme koukutu tai edes huomaa massaviestiä siitä, että jokin tuote on nyt tarjolla alennushintaan, jos emme juuri sillä hetkellä ole sen asian tarpeessa. Valtava määrä markkinointiviestintää menee ohi. Massakärki ei enää toimi.
Näin on varsinkin, kun puhutaan yritystenvälisestä markkinoinnista. Geneeriset kone- ja laitemainokset menevät ohi, vaikka olisimme kohderyhmää, jota se saattaisi kiinnostaa mutta emme sillä hetkellä uutta konetta tarvitse. Mainostajan nimikin usein on helppoa ohittaa ja selaamme nopeasti eteenpäin. Yleisen markkinointikärjen nähdessämme tai tuoteviestin kohdatessamme tunnetilassamme ei tapahdu mitään, eikä siitä syytä mitään oikeastaan jää muistiinkaan.
Me odotamme ostajina, että juuri minun tarpeeni ja motivaationi tunnistetaan ja niitä osataan markkinoinnissa sanoittaa. Odotamme, että meitä puhutellaan mahdollisimman yksilöllisesti:
Meidän tulee yrityksissä tietää, millainen tavoittelemamme ostopäättäjä on. Entä miten hänet kohtaisimme kasvotusten? Mitä hän kysyy, mitä odottaa meiltä tai miten hän suhtautuu tähän toimialaan, jossa olemme. Markkinointi on ikään kuin yksilöllistä myynnin puhetta, jonka viemme verkkoon opastamaan ja auttamaan asiakkaitamme.
Mitä kapeammalla toimialalla olemme, sen tärkeämpää on puhutella juuri niitä ostopäättäjiä yksilöllisesti, jotka haluamme tapaamisiin ja innostumaan osaamisestamme.
Liian vähän markkinoijat uskaltavat puhutella haluttua kohderyhmää jollakin heitä kuvaavalla termillä. Uskon itse, että tämä johtuu vielä tiedonpuutteesta siltä osin, että emme riittävästi tunne halutun kohderyhmämme asenneilmastoa. Miltä tuntuisi, jos sinut kohdataan kahdella seuraavalla erilaisilla viestillä:
Kumpaan viestiin samaistut enemmän? Olenko ihan se perusmarkkinoija vai tunnistanko itseni siitä, että jotain haluan markkinoinnissa muuttaa ja saada muutosta aikaan? Sanosiin, että jälkimmäisellä viestillä saat valmennukseen kerätty sellaisia, jotka ovat muutoksesta innoissaan. Jälkimmäinen otsikko on osuvampi ja koukuttavampi juuri tietylle kohderyhmälle, jolla on samaa motivaatiota. Vetoavan ja puhuttelevan otsikon jälkeen pitää toki sitten ihan valmennusagendaan saakka toteuttaa tuo muutosagenttiin vetoava tarina.
Enemmän tällä hetkellä näen sisältöä, joka on edelleen suunniteltu massoille ja ikävä kyllä se ainakin yritysmarkkinoinnissa menee ohi eikä sitä huomata.
Opi tietämään ja tuntemaan keitä puhuttelet ja millainen motivaatio heillä on. Sitä kautta markkinointikin kohtaa ihmisen. Ja yksi ihminenhän meidän viestimme ja sisältömme lopulta kuluttaa.
20.03.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi