Yrittäjyys kiinnostaa, mutta sopivaa ideaa ei ole vielä syntynyt tai liikeidean toimivuus askarruttaa. Olisiko joku tapa nostaa menestymisen mahdollisuuksia? Ketjuyrittäjyyden kautta pääsee hyödyntämään ennalta tunnettua brändiä ja valmiiksi testattua liikeideaa, jota on voitu hioa jo vuosikymmeniä. Lisäksi ketjun organisaatio tarjoaa apua, kuten koulutusta ja markkinointia sekä vertaistukea muilta saman ketjun yrittäjiltä. Ketjuyrittäjyys ei siis ole yksin yrittämistä, se on yhdessä yrittämistä!
Ketjuyrittäjyydellä on muutamia eri muotoja, jotka yleensä perustuvat kahden itsenäisen yrityksen väliseen sopimukseen tuotemerkin ja liiketoimintamallin käytöstä. On muun muassa jälleenmyyjiä, partnereita, alihankkijoita, lisenssinhaltijoita ja vuokrayrittäjiä. Yleisin ketjuyrittäjyyden muoto on kuitenkin franchising ja yli 90% ketjuyrityksistä toimii franchisingmallilla.
Franchising on kahden itsenäisen yrityksen, franchise-antajan ja franchise-ottajan sopimukseen (franchisesopimus) perustuvaa yhteistyötä, jossa franchise-antaja siirtää vastiketta vastaan franchise-ottajalle oikeuden käyttää hallitsemaansa konseptia ohjeiden mukaisesti.
Suurimmat franchisingketjut ovat suomessa järjestäytyneet Suomen Franchising-Yhdistykseksi, joka tuottaa franchising sektorin toiminnasta myös tutkimustietoa. Vuonna 2018 julkaistujen tietojen mukaan franchisingyrittäjiä on Suomessa yli 5000 ja konseptejakin yli 300 kappaletta. Toki yritystoiminta sisältää aina riskejä, mutta testatun liiketoimintamallin ja ketjun tuen ansiosta franchisingyrittäjien kannattavuus on selvityksen mukaan 2 kertaa parempi kuin yrittäjien keskimäärin. Franchisingyritykset ovat myös olemassa pidempään kuin yritykset keskimäärin.
Yrittäjyyttä on monenlaista - samoin ketjuyrittäjyyttä. Ketjuyrittäjyyttä yhdistää kuitenkin tietyt lainalaisuudet, joita on hyvä pohtia, mikäli ketjuyrittäjyys on alkanut kiinnostamaan:
Myös rahoituksen järjestyminen askarruttaa monia ketjuyrittäjiksi aikovia. Rahoituksen tarjoajat suhtautuvat ketjuyrittäjien ja ketjun yhdessä laatimiin liiketoimintasuunnitelmiin yleensä suopeammin kuin täysin yksin olevien toimijoiden vastaaviin. Syynä tähän on se, että riskit ovat yleensä paremmin tiedossa ja hallinnassa.
Maailmanlaajuisesti valtaosa suurimmista ja tunnetuimmista ketjuista on ravintola-alalla, mutta ketjuyrityksiä on kymmenillä eri toimialoilla palvelusektorin ollessa näistä suurin. Ravintoloiden lisäksi löytyy siivouspalveluita, kiinteistövälitystä, isännöintiä, kioskeja, vaatekauppaa, kenkäkauppaa, henkilöstöpalveluita ja vaikka mitä muuta. Tutustuminen siis kannattaa!
Suomessa yrittäjiä aktiivisesti hakeviin ketjuihin voit tutustua yrittäjien ja ketjujen kohtaamispaikalla, osoitteessa Ketju.fi. Sivustolla voit myös testata sopisitko juuri sinä ketjuyrittäjäksi.
Ketju.fi yrittäjärekrytointipalvelut järjestää Avaimet ketjuyrittäjyyteen -infowebinaareja, joissa kerrotaan ketjuyrittäjyyden vaihtoehdoista ja muodoista sekä avoimista yrittäjäpaikoista eri puolilla Suomea.
Kattavasti lisätietoa franchisingyrittäjyydestä sekä franchisingyrittäjien tarinoita löytyy Tie Franchisingyrittäjäksi -oppaasta.
Kirjoittaja Peter de Jong on ketjuyrittäjyydestä kiinnostuneiden ja ketjujen kohtaamispaikan Ketju.fi yrittäjä ja toimitusjohtaja. Hän on taustaltaan kokenut monialayrittäjä ja hallitustoimija, jolla on kokemusta yritysten perustamisesta, johtamisesta, ostamisesta, myymisestä ja myös liiketoiminnan päättämisestä. Yrittäjäurallaan hän on saanut tunnustusta Vuoden Uusmaalaisena nuorena yrittäjänä sekä Pääkaupunkiseudun vuoden nuorena yrittäjänä.
17.09.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi