Monen yrityksen kärsiessä osaajapulasta on osaajien pitämisestä ja houkuttelusta tullut entistä tärkeämpää toiminta- ja kilpailukyvyn varmistamisessa. Ei ole siis lainkaan sama miten ja millä keinoin työnantajuutta ja rekrytointia toteutetaan.
Rekrytoinnissa onnistumisen yksi keskeisistä rakennuspalikoista liittyy ajattelutavan muutokseen. Kun puhutaan osaajapulasta, ajatus hakemuspinojen passiivisesta vastaanottamisesta on (lue: olisi pitänyt jo) hylättävä. Houkuttelussa on nimensä mukaisesti kyse houkuttelusta, aktiivisesta markkinointi- ja myyntityöstä.
Rekrytointia tuleekin hoitaa myynnin tapaan: On tunnettava houkuteltava kohderyhmä ja ryhmän odotukset ja tarpeet, viestiä ja puhua heidän kieltään, herättää kiinnostus ja nostattaa halua työskennellä juuri tässä yrityksessä. Jos termi prospektointi on tuttu, on askelmerkit myyntimindsettiin valmiit.
Ennen kuin omaa erinomaisuutta kannattaa kuitenkaan esitellä ulospäin, on käännettävä katse sisään: Onko myytävä tuote, tässä tapauksessa henkilöstökokemus, kunnossa?
Yhtä tärkeää kuin on herättää kiinnostus potentiaalisissa uusissa osaajissa, on pitää nykyinen henkilöstö tyytyväisenä. Ulkoapäin kaunista tuotetta ei saa myytyä uskottavasti kovin moneen kertaan, ellei kauneus loista myös sisällä.
Viihtyvätkö ihmiset yrityksessä? Miksi yritykseen tullaan? Miksi sieltä lähdetään? Millaista työn arki on? Mistä asioista ihmiset ovat työnantajassaan ylpeitä? Onko palkkaus ja palkitseminen kilpailukykyistä? Millaisia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia on tarjolla? Millaista johtamiskulttuuri yrityksessä vallitsee? Kuinka toimiva työyhteisö on?
Kun eletään tilanteessa, jossa tekijöitä on liian vähän ja yrityksen toimintaedellytykset on heikentynyt osaajapulan takia, on ehdokkaan paikka itseoikeutetusti rekrytoinnin keskiössä. Tässä auttaa ajatus strategisesti tärkeästä asiakkaasta: Vertaa kuinka kohtelet merkittävintä asiakastasi ja kuinka potentiaalista työntekijääsi. Match?
Vastataanko asiakkaan yhteydenottoihin? Muokataanko tapaamisajankohtaa asiakkaan aikataulujen mukaan? Pyydetäänkö häneltä tarkkaa budjettia ennen kuin ollaan kerrottu palveluiden tai tuotteiden sisällöstä ja niiden hintatasosta? Onko yritykselle merkitystä millaista asiakaskokemuksesta tuotetaan?
Kohtelemalla ehdokkaita niin kuin kohtelisit tärkeintä asiakastasi, ollaan jo pitkällä. Jos siis toimintakulttuuriin kuuluu asiakkaisiin panostaminen. Kun lisäksi tehdään aktiivista houkuttelu- ja myyntityötä, ja kakku pidetään yhtä maukkaana ja houkuttelevana sisältä kuin ulkoa, ollaan uusien ammattilaisten kiinnostuksen herättämisessä jo hyvässä vauhdissa.
Saana Rossi on yksi Suomen tunnetuimmista HR- ja rekrytointiammattilaisista, puhuja, advisor ja kirjailija. Saana on toiminut HR:n, rekrytoinnin ja viestinnän parissa lähes 15 vuoden ajan ja on uransa aikana rekrytoinut tuhansia ammattilaisia. Vuonna 2018 hänet palkittiin ensimmäisenä Suomessa Vuoden rekrytoijana. Hänen esikoiskirjansa Rekrytoija julkaistiin 2020.
Hän työskenteli pitkään teknologiayhtiö Vincitissä (Euroopan paras työpaikka 2016 & Suomen paras työpaikka 2014, 2015 ja 2016 by Great Place To Work) mm. henkilöstön menestymisestä vastaavana johtajana. Nykyään Saana konsultoi ja puhuu johtamisesta, kulttuurista ja kasvusta sekä toimii yritysten advisorina ja hallituksissa.
17.09.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi