Tunne asiakkaasi ja usko dataan - näin menestyt markkinoinnissa

Määrä takaa laadun. Väärin. Vanhanaikaisessa suppiloajattelussa on sellainen erheellinen käsitys, että liidien määrää lisäämällä saadaan enemmän kauppaa. Miksi liidien iso määrä ei kuitenkaan takaa automaattisesti paljon kauppaa? Mikä on markkinoinnin rooli Pk-yrityksessä vuonna 2022? Entä miten luomme arvoa asiakkaalle kaikissa kohtaamispisteissä?

Markkinoinnin tai markkinointijohdon keskeinen tehtävä ei ole enää pelkkä liidien generointi myynnille, vaan laadukkaan datan hyödyntäminen. Asiakkaan data on yrityksen tärkeintä omaisuutta! Siksi on tärkeää, että myös Pk-yrityksestä löytyy digitaalisen markkinoinnin osaajia. Sisällön tekemisen voi osittain tai jopa kokonaan ulkoistaa, mutta markkinadatan analysointiin on syytä olla sisäisiä resursseja. 

Gartnerin tutkimuksen mukaan markkina- ja asiakasanalyysit nousevat markkinoinnin tärkeimmiksi toimenpiteiksi. Ne tukevat markkinointistrategian toteutumista myös Pk-yrityksissä. Markkinoiden ja asiakkaiden tunteminen sekä analysointi auttavat asiakkaan ostoprosessin tehostamisessa ja yksinkertaistamisessa. Moderni yritys ja sen työntekijät ottavat ohjaavan roolin auttamalla asiakasta läpi koko ostoprosessin asiakkaan valitsemassa kanavassa tai kanavissa.

Tutkimustiedon perusteella markkinoinnin seuraavaksi tärkeimmät tehtävät ovat oikean markkinointiteknologian hankinta ja käyttöönotto sekä asiakaskokemuksen varmistaminen. Markkinointiautomaation lisenssihinnat ja muun tarvittavan teknologian sekä osaamisen hankintahinnat ovat laskeneet tasolle, johon Pk-yritykselläkin on varaa. Toki sisällön tuottamiseen tai ulkoistamiseen on syytä varata vähintään vastaavankokoinen summa rahaa kuin teknologian hankkimiseen.

Pk-yrityksen markkinointijohdon seuraavaksi tärkeimmät toimenpiteet koskevat liiketoiminnan digitaalisen muutoksen hallitsemista, markkinointi-innovaatioiden läpiviemistä ja asiakkuuksien hoitoa sekä niiden kasvattamista. Digitaalinen kaupankäynti, strateginen suunnittelu ja sisällöntuotanto ja -hallinta seuraavat. 

Vasta näiden jälkeen tulevat meille kaikille tutut asiakashankinta, markkinointikanavien kehittäminen, uusien tuotteiden/palveluiden kehittäminen, myyntikanavien kehittäminen ja ehkä hieman yllättäen vasta viimeisenä liidikonversiot.

Pk-yrityksissä on syytä tarkastella markkinoinnin roolia uusin silmin vuonna 2022 ja pohtia huolella, mikä on markkinointijohdon tehtäväkenttä. Riittääkö toimitusjohtajan oma osaaminen, onko yrityksellä sisäinen resurssi hoitamaan markkinointia ja ovatko ulkopuoliset kumppanit ajan tasalla? Näillä valinnoilla varmistetaan, ettei pelkkä liidien maksimaalinen hankinta olisi Pk-yrityksessä markkinoinnin ykkösprioriteetti.

 PK-yrityksen kasvun mahdollistaminen vuonna 2022 - viisi askelta markkinoinnin menestykseen:

  1. Varmista, että sinulla on sisäinen resurssi analysoimaan asiakkaan dataa
  2. Hanki markkinointiautomaatio päästäksesi kiinni asiakkaan ostosmatkaan
  3. Panosta teknologian lisäksi osuvan sisällön tuotantoon
  4. Varmista, että ulkoisten kumppaneiden digiosaaminen on ajan tasalla
  5. Muista, että oikein tehtynä laatu takaa määrän.

 

.

Tunne asiakkaasi ja usko dataan - näin menestyt markkinoinnissa

Mika D. Rubanovitsch on luotetuin ja uudistuvin myynnin kehittämisen ja valmentamisen kumppani ja asiantuntija Suomessa. Viimeisin 11. kirja: "Kukkulan Kuningas: 10 askelta itsesi johtamiseen" ilmestyi marraskuussa 2020. Ruban kirjoja on myyty yhteensä jo yli 60.000 kpl äänikirjat mukaan lukien. Hän on Suomen johtava etä- ja lähimyynnin valmentaja, sparraaja, menestynein ja tuottavin tietokirjailija. Ruba omistaa valmennusyritys Johtajatiimin, joka tarjoaa asiakkailleen korkean profiilin esimies- ja myyntitaitovalmennuksia sekä konsultointia. Niissä yli 20 vuoden tuoma kokemus, prosessiosaaminen ja todennettu vaikuttavuus korostuvat. Yhtiö tunnetaan pitkäaikaisista strategisista kumppanuuksista ja luotettavuudesta.

 

26.04.2022 | Katleena Kortesuo

Apua, reklamaatio! (Eli kolme vaihetta kriittisen palautteen käsittelyyn)

Lue lisää


06.04.2022 | Saana Rossi

Osaajien houkuttelu on myyntiä – kohtele ehdokasta niin kuin kohtelet tärkeintä asiakastasi

Lue lisää


24.03.2022 | Ilkka Halava

Työn uusi järjestys

Lue lisää


01.03.2022 | Marleena Ahonen

Kestävä liiketoiminta on viiden kiertotalousaskeleen päässä

Lue lisää


15.02.2022 | Elina Pekkarinen

Innostu – se pitää liikkeessä

Lue lisää


01.02.2022 | Mika D. Rubanovitsch

Menesty myynnissä - pidä kiinni huippuosaajista

Lue lisää


18.01.2022 | Katleena Kortesuo

Paranna näkyvyyttäsi ja juo kolme somekuppia päivässä

Lue lisää


15.12.2021 | Elina Pekkarinen

Vuosi 2021 halki poikki pinoon ja kanelia päälle

Lue lisää


24.11.2021 | Frank Martela

Sisäinen motivaatio synnyttää aikaansaavuutta, kun johtaja uskaltaa päästää irti

Lue lisää


10.11.2021 | Marko Lehenberg

Työntekijöistä on jo pulaa, mutta riittääkö suomessa yrittäjät?

Lue lisää


27.10.2021 | Marianne Ahvenranta ja Tuija Grönholm

Mitä numerot kertovat ja mitä tilinpäätös näyttää?

Lue lisää


13.10.2021 | Anna Perho

Huono, halpa, hikinen

Lue lisää


28.09.2021 | Peter de Jong

Ketjuyrittäjyys on yhdessä yrittämistä

Lue lisää


15.09.2021 | Elina Hiltunen

Työelämä muuttuu taas- oletko valmis?

Lue lisää


01.09.2021 | Marianne Ahvenranta

Mistä kenkä puristaa, yrittäjä? ”Aika ei millään riitä kaikkeen”

Lue lisää


18.08.2021 | Meri Varkoi-Anhava

Yrityksen myynti – miksi jokaisen yrittäjän kannattaa kiinnostua yrityskaupasta?

Lue lisää


04.08.2021 | Valtteri Lindholm

Pärjääkö yritys enää ilman verkkokauppaa?

Lue lisää


14.07.2021 | Anna Perho

Kuka olet, vaikka et yrittäisi?

Lue lisää


30.06.2021 | Elina Pekkarinen

Kesä on parhainta aikaa rentoutua – ja samalla kehittää

Lue lisää


16.06.2021 | Maaret Kallio

Tunteet ovat tärkeä osa inhimillistä yrittäjyyttä

Lue lisää


02.06.2021 | Jyrki Poikkimäki ja Riitta Backman

Valmistavan teollisuuden PK-yrityksissä digiloikka on vielä alkuvaiheessa

Lue lisää


18.05.2021 | Perttu Pölönen

Kriisi tuhoaa paljon, mutta luo tilalle enemmän

Lue lisää


05.05.2021 | Meri Varkoi-Anhava

Mielessä yrityksen perustaminen – harkitse myös ostamista

Lue lisää


21.04.2021 | Marianne Ahvenranta

Tuotteistaminen ja palvelumuotoilu

Lue lisää


07.04.2021 | Sami Laiho

Mitä PK-yrityksen tulisi huomioida tietoturvasta?

Lue lisää


24.03.2021 | Anna Perho

Mitä missä milloin?

Lue lisää


10.03.2021 | Atte Varsta

Kieleni rajat ovat maailmani rajat

Lue lisää


24.02.2021 | Valtteri Lindholm

Yritys ja erehdys

Lue lisää


10.02.2021 | Elina Pekkarinen

Kasvu tehdään yritys kerrallaan

Lue lisää


27.01.2021 | Elina Hiltunen

Digitalisaatio murtaa rajoja, mutta biteilläkin on hintansa

Lue lisää


12.01.2021 | Heini Kettunen

Omituisen vuoden jälkeen kohti uutta normaalia

Lue lisää


 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

19.05.2022
klo 17:00

Keuken asiakaskokemusilta: Luo kokemuksia ja lisää myyntiä 19.5.2022 Järvenpäässä

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Liity postituslistalle

 

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

› Näytä kartalla

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

ONLINE-AJANVARAUS

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 

Keuke, Development Centre Ltd. Helsinki Region North, aims to create growth for the region thorough counselling and supporting local businesses. Our services include for example:

Our clients, local SME′s, have insofar been exceedingly satisfied with our services, and we strive to keep it that way.

Keuke is owned by seven municipalities in Central Uusimaa: Kerava, Järvenpää, Tuusula, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo and Karkkila and our services are free of charge for our clients.

Helsinki Region North, Central Uusimaa, has an excellent logistic position at the border of the best markets. It is part of the Helsinki metropolitan area and is the gateway to Finnish, European and Eastern markets, such as Russia and the Baltic countries.

Our Contact details:
Address: Puuvalonaukio 2D, 2rd floor
Kerava

Tel: +35850 341 3210

Keuke, Utvecklingscentret för Mellersta Nyland, är ett företagsrådgivningsbolag som ägs av sju kommuner i Mellersta Nyland. Vi sträver efter att skapa tillväxt på området genom att stöta och rådda små och medelstora företag i till ex. följande frågor:

Utöver dessa tjänster, organiserar vi också flera större evenemang och utbildningar om året med varierande tema inom affärslivet.

Keukes rådgivningstjänster är kostnadsfria och betjänar företag som är verksamma i våra ägarkommuner: Borgnäs, Högfors, Kervo, Nurmijärvi, Sibbo, Träskända och Tusby.

Våra kunder har såtillvida varit väldigt nöjda med våra tjänster och vi kämpar för att det kommer att vara så också i framtiden.

Ytterligare information:

Elina Duréault, företagsrådgivare
gsm 050 3668 588

Elina Pekkarinen, verkställande direktör
gsm 050 549 2213

E-post: förnamn.efternamn(at)keuke.fi

SIBBO

Sibbo är en snabbt växande tvåspråkig kommun som ligger på ca 25 km:s avstånd från Helsingfors och Borgå och är en del av huvudstadsregionens ekonomi- och pendlingsregion. Sibbos läge invid Lahtis och Borgå motorvägar är logistiskt sett utmärkt. Man når Helsingfors-Vanda flygplats samt Nordsjö hamn under en halv timme.

Sibbo kommun säljer företagstomter på Lönnbacka företagspark och Bastukärr logistikområde.

Bastukärr arbetsplatsområde omfattar ett område på ca 230 hektar invid Kervovägen. Området lämpar sig väl för logistikfunktioner som kräver stort utrymme. Även serviceföretag kan etablera sig på området.

Lönnbacka företagsparkets arbetsplatsområden är beläget invid Mårtensbyvägen mellan Nickby och Tallmo. Det finns lediga företagstomter på området.

Lediga företagstomter och lokaliteter:
http://www.sipoo.fi/se/service/bygga_och_bo/tomter_till_salu
http://www.sipoo.fi/se/kartor