Vuosi on alkanut epävarmoissa tunnelmissa. Ukrainan sota jatkuu. Inflaatio, ennätykselliset sähkön hinnat ja korkojen nousu kurittavat. Tällaisessa tilanteessa selviäminen vaatii resilienssiä. Resilienssi tarkoittaa suomeksi muun muassa yksilön tai yhteisön kykyä selvitä epäonnistumisista ja sopeutua muuttuvissa tilanteissa. Sitä, että ei jumiuduta paikoilleen, kun asiat eivät mene suunnitellusti.
Seuraava todellisiin tapahtumiin perustuva tarina kertoo esimerkkiyrityksen tavasta reagoida muuttuneessa tilanteessa ja vahvistaa resilienssiä kokeilujen avulla.
Acmen myynti havaitsi palveluiden kysynnässä nopeaa laskua. Acmelaiset päättivät toimia. Avainhenkilöt listasivat yhdessä 12 ideaa tilanteen ratkaisemiseksi. Seuraavaksi he arvioivat kunkin idean liiketoimintavaikutuksen ja kuinka helppo ideaa on kokeilla. Näiden perusteella he järjestivät ideat toteutusjärjestykseen, ensimmäisenä helpoiten toteutettava ja myyntipotentiaaliltaan suuri. He päättivät testata yhtä ideaa kerrallaan kevyesti suoraan asiakkaiden kanssa. Tavoitteena oli käyttää maksimissaan kaksi päivää yhteen ideaan.
Asiakkaat eivät innostuneet kahdesta ensimmäisestä ideasta. Kokeiluista saatuja oppeja kuitenkin hyödynnettiin parantelemalla kolmatta ideaa. Se herätti asiakkaiden kiinnostuksen ja tarjosi selkeän ratkaisun uuteen tilanteeseen. – Ideasta rakennettiin palvelu, jonka avulla saatiin paikattua myynnin lasku. Ratkaisun avain löytyi alle kahdessa viikossa, kun edettiin systemaattisesti pienin askelin kokeillen ja oppien.
Työjono, eli ketterästä kehittämisestä tuttu backlog, on työkalu, jota lukuisat kasvuyritykset hyödyntävät jo nopean kasvun mahdollistajana. Työjonon idea on fokusoida tekeminen ja mahdollistaa nopea ideoiden toimivuuden varmistaminen kokeilemalla. Mitä enemmän ideoita kokeillaan, sitä enemmän löydetään toimivia ratkaisuja.
Konkreettisen työjonon avulla on helppo säilyttää yhteinen tekemisen fokus. Jokainen näkee, missä mennään. Ideointiin, arviointiin ja kokeiluihin osallistaminen lisää sisäistä motivaatiota ja tekee ihmisistä aikaansaavampia. Samalla he oppivat etsimään aktiivisesti ratkaisuja ja toimimaan.
Vain kokeilemalla näet, mikä toimii. Mikäli jokin ei toimi, älä heitä hanskoja kehään. Selvitä ensin mikä ei toimi, ja onko jotain mikä toimii. Pyri oppimaan koko ajan mahdollisimman paljon. Jatkuva oppiminen on resilienssin avain. Kokeilu ei ole epäonnistunut, mikäli pystyt oppimaan siitä. Pidä kokeilut mahdollisimman kevyinä, halpoina ja nopeina. Näin uskallat kokeilla yhä uudelleen.
Dokumentoi kokeilun opit edes kevyesti. Näin vältyt toistamasta samaa. Jo puolen vuoden kuluttua testituloksia on niin paljon, että ne menevät helposti sekaisin. Tällöin lyhyetkin kirjaukset osoittautuvat arvokkaiksi.
Resilienssin vahvistaminen ei ole vaikeaa, mutta vaatii systemaattisuutta. Kasvun hakeminen jatkuvasti pienin kokeiluin auttaa löytämään nopeasti toimivia ratkaisuja. Samalla tapahtuva oppiminen kerryttää vaikeasti kopioitavaa kilpailuetua.
Terhi Aho on digitalisaation ammattilainen, joka haluaa jatkuvasti oppia tekemään asioita fiksummin. Hänen esikoiskirjansa Kokeilukulttuuri – Johda kasvua joka päivä ilmestyi 18.1.2023. Teos on inspiroiva käytännönläheinen opas, joka johdattaa ketterien kokeilujen tielle. Tällä hetkellä Terhi toimii ketteränä valmentajana Goforella, puhuu kokeilukulttuurista ja johtamisesta sekä toimii coachina ja yritysten advisorina.
17.09.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi