Tämä vuosikymmen on jälleenrakentamisen aikaa. Pandemia, sota, geopolitiikka, talouden kriisit ja ilmastonmuutos ovat muuttaneet markkinoiden pelikirjaa pysyvästi. Samalla uusi tilanne tarjoaa valtavan määrän mahdollisuuksia. Yritysten on nyt syytä olla hereillä ja panostaa liiketoiminnan kehittämiseen. Ohessa on kolme yksinkertaista ajatusta uuden kehittämiseen.
Liiketoiminnan kehittämistä kannattaa tehdä pitkäjänteisesti, jotta tekeminen on johdonmukaista ja kehittämiseen investoidut eurot kantavat hedelmää vielä vuosienkin päästä. Yksi selkeimmistä kehittämistä ohjaavista tekijöistä on toiminnan tarkoitus.
Einari Vidgrén aloitti työskentelyn savotoilla 14-vuotiaana ja kyllästyi koneisiin, jotka eivät kestäneet metsien vaativia olosuhteita ja talvea. Hän päätti tehdä itse parhaan saatavilla olevan metsäkoneen. Tästä syntyikin Ponssen kantava tarkoitus, valmistaa maailman parhaita metsäkoneita.
Siitä lähtien Ponsse on kehittänyt metsäkoneita, jotka tarjoavat metsureille parhaat ominaisuudet käytettävissä olevan teknologian avulla. Vuosien varrella Ponsse on parantanut muun muassa metsäkoneiden automatiikkaa, hydrauliikkaa, kuljettajan ergonomiaa, puiden käsittelyä sekä kehittänyt kuljettajan ja urakoitsijan työtä helpottavia ohjelmistoja. Viime vuonna Ponsse esitteli ensimmäisen prototyypin sähköisestä metsäkoneesta, joka vastaa tarpeeseen vähentää kasvihuonekaasupäästöjä.
Osaatko kertoa, mikä on yrityksesi alkuperäinen tarkoitus?
Uuden liiketoiminnan kehittämisessä kannattaa pitää mielessä yksi selkeä periaate. Tunnista, mikä on asiakkaasi job to be done, eli mitä ongelmaa asiakkasi yrittää ratkaista. Ponssen tapauksessa metsäkoneurakoitsijan tehtävänä on saada sovittu määrä puuta kaadettua ja kuljetettua puiden noutopaikalle. Kaikki tuotekehitys auttaa tekemään tästä asiakkaalle mahdollisimman sujuvaa ja kustannustehokasta.
On hyvä olla hereillä myös, kun asiakkaan ratkaistavat ongelmat muuttuvat. Tällä hetkellä vastuullisuusvaatimukset muuttavat lukuisten asiakkaiden tarpeita. Kaksi kolmesta suomalaisesta kaipaa tietoa tuotteiden ja palveluiden vastuullisuudesta ostopäätöksensä tueksi. Suuryrityksistä 80% aikoo tiukentaa alihankkijoidensa vastuullisuusvaatimuksia.
Tee siis asiakkaallesi palvelus: hoida vastuullisuusasiasi kuntoon ja kerro siitä heille. Selviä hiilijalanjälkesi ja laadi suunnitelma kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi, vähennä ympäristövaikutuksiasi siirtymällä kiertotalouteen ja panosta ihmisiin. Näin asiakkaasi ei tarvitse hukata aikaa vastuullisempien kilpailijoiden etsimiseen.
Osaatko kertoa, mitä asiakkaasi ongelmaa autat ratkaisemaan?
Pienellä yrityksellä liiketoiminnan kehittämiseen käytettävät resurssit ovat hyvin niukkoja. Siksi onkin tärkeää käyttää aikaa, rahaa ja huomiota säästeliäästi. Älä siis aloita suunnittelemalla kuukausia tai vuosia kestäviä megahankkeita, joissa on suuri riski epäonnistua. Parhaiten onnistut tekemällä pieniä kokeiluja.
Kokeilun keskeinen ajatus on se, että se tehdään oppimistarkoituksessa, toteutetaan väliaikaisesti ja sen voi keskeyttää. Kokeilussa haetaan asiakkailta palautetta jostakin oletuksesta, joka auttaa taas kehittämisessä eteenpäin.
Esimerkiksi ennen panostamista uuden palvelun kehittämiseen, kannattaa sen kysyntää testata asiakkailla. Voit lisätä uudesta palveluideasta verkkosivujesi etusivuille lyhyen esittelytekstin ja Lue lisää -napin. Linkin takana kerrot, että palvelu on kehitteillä ja pyytää yhteydenottoa, jos kävijä on kiinnostunut olemaan pilottiasiakas. Seuraamalla, kuinka moni kävijöistä klikkasi tätä linkkiä, voit jo saada tietoa palvelun kiinnostavuudesta. Pilottiasiakkaaksi ilmoittautuneet ovat sinulle kullanarvoisia kehityskumppaneita.
Keksitkö, minkä kokeilun voisit tehdä jo tällä viikolla?
17.09.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi