Sisältöön »
 

Blogi

Mitä yrityksessä pitää tehdä silloin, kun markkinat hiljenevät?

Liike-elämän nyrkkisääntö on, että hiljaisempina aikoina kehitetään toimintoja, jotta nousun tullen voidaan olla kilpailussa ylivoimaisesti parhaita.

Koulut ovat alkaneet ja työpaikoilla palataan lomien jälkeiseen arkeen. Miltä se arki yrityksissä sitten näyttää loppukesästä 2023? Mitä on odotettavissa tulevana syksynä ja talvena?

Raakoja tosiasioita ovat, että rakentaminen on hyytynyt ja inflaatio sekä korkojen nousu on syönyt kuluttajien ostovoimaa. Talouden ennusteet eivät ole mairittelevia juuri mistään näkökulmasta katsottuina.

Huonolla fiiliksellä on tapana tarttua. Huonot uutiset jäävät päälle kuin vanha gramofoni; samat viestit toistetaan uudelleen ja uudelleen. Tähän moodiin ei kuitenkaan kannata lähteä mukaan. Sillä jos nyt on hiljaisempaa, niin silloin pitää laittaa uusi vaihde silmään ja kehittää yritystä entistä parempaan iskuun.

Tässä viiden kohdan lista kehittämiskohteista:

  1. Varaudu työvoimatarpeeseen kouluttamalla

Jos vain rohkeutta riittää, nyt kannattaa rekrytoida esimerkiksi oppisopimuksella. Sopivan ja heti valmiin työntekijän löytäminen tarpeen hetkellä on haasteellista. Saattaisikin olla järkevää palkata juuri nyt uusi tekijä kasvamaan suurempiin saappaisiin. Selvitä myös palkkatukimahdollisuudet TE-toimistosta.

2. Valjasta tekoäly hommiin

Teknologiaa ja kehitystä on turha pelätä. Pikemminkin sille kannattaa antaa nopeasti mahdollisuus ja ainakin miettiä, mitä hyötyä siitä voisi olla sinun yrityksesi palveluissa ja tuotteissa. Sillä juuri nyt on käsillä se hetki, jolloin nopeat oivaltajat ja muutoksen hyväksyjät ottavat kilpailussa parhaat asemat.

3. Katse strategisesti tulevaisuuteen

Strategia on tärkeä työkalu yrityksen kehittämisessä ja tavoitteiden saavuttamisessa. Erityisen tärkeä strategia on silloin, kun markkinoilla tapahtuu jotain mullistavaa. Nyt ja aina on oikea hetki hioa yrityksen strategiaa – tehdä analyysia siitä, missä tilanteessa nyt ollaan ja miltä tulevaisuus näyttää. Ja tietenkin, miten vastaat markkinan muutoksiin ja asiakkaiden kysyntään tulevaisuudessa.

4. Panosta markkinointiin ja viestintään

Jos on hiljaista, ei kannata olla hiljaa. Käytä aikaa asiakassegmentointiin ja mieti, mikä viesti, palvelu tai tuote purisi nyt ostajakuntaan. Kannattaa olla aktiivinen somessa ja muussa asiakasviestinnässä, sillä aina on joukossa joku, joka tarvitsee palveluitasi.

Vinkki! Keukella on uusi vuorovaikutteinen digitaalinen kehittämisympäristö, jossa voit tehdä ohjatusti markkinointisuunnitelman yrityksellesi.

5. Kehitä uusi tuote tai palvelu

Asiakkaat odottavat jatkuvasti uusia tuotteita ja palveluja. Herkistä siis tuntosarvesi ja sujahda asiakkaan nahkoihin. Mitä sellaista voisit kehittää, mikä helpottaisi asiakkaasi elämää tai toisi siihen uudenlaista iloa? Tuotekehitysprosessi kannattaa aloittaa vaikka Keuken asiantuntijan kanssa, jolloin saat hyvän kuvan prosessin eri vaiheista ja osaat kiinnittää huomioita olennaisiin asioihin.    

Jos markkina sakkaa pahasti, toimi ja sopeuta nopeasti

Kehittämisen ohella yrityksessä on hyvä olla valmis toimintamalli tilanteeseen, jolloin kysyntä romahtaa ja tulovirta hyytyy. Tällaisissa tilanteissa on hyvä panostaa avoimeen keskusteluun työntekijöiden kanssa ja pitää heidät ajan tasalla tilanteesta. Työntekijätkin ymmärtävät päätöksesi paremmin, jos heillä on tarpeeksi tietoa siitä, mihin eri sopeuttamispäätökset perustuvat.

Tee päätös ja ilmoitus lomauttamisesta nopeasti. Lomautuksista pitää ilmoittaa henkilökunnalle alasi työehtosopimuksen määräajan mukaisesti tai viimeistään kahta viikkoa ennen lomautuksen alkua. Lomautuksen voi aina perua, jos tilanne muuttuu.

Jos markkinan ja kysynnän hiljeneminen vaikuttaa pidempiaikaiselta, käy läpi ja punnitse myös muita toimenpiteitä, kuten mahdollisten kiinteiden kulujen karsimista.

Tärkeintä on olla ketterä

Yrittäjänä olet vastuussa siitä, että yrityksesi on elinvoimainen ja toiminta kannattavaa. Kyky omaksua uutta ja valmius kehittää yritystä ovat tämän päivän jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä ehdottomia vaatimuksia.

Yksin ei tarvitse kuitenkaan osata ja tehdä kaikkea. Kehittämisessä mukana on Keuken asiantuntijajoukko, jotka auttavat tekemään yrityksestäsi entistä vahvemman.

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen!  

Mitä yrityksessä pitää tehdä silloin, kun markkinat hiljenevät?

Kirjoittaja Elina Pekkarinen on toiminut yli kymmenen vuotta Keuken toimitusjohtajana. Vahvan yritys- ja aluekehitystaustan omaava Elina innostuu strategiatyöstä, yritysten kasvusta sekä muutos- ja kehitysprojekteista. Vapaa-aikana hänet tavoittaa parhaiten mökkeilemästä, kokeilemasta uusia ruokareseptejä tai ulkoa luonnosta. Intohimona on metsästys ja eritysesti jänisjahti, jota Elina tekee kolmen ajavan beaglen kanssa kelillä kuin kelillä.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

17.09.2024
klo 17:00

Keuken B2B myynti-ilta: Datalla ja digillä lisää kauppoja

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori