Sisältöön »
 

Blogi

Yrityksen viestit eivät saa olla pelkkää silkkoa sisältä

”Laittakaa sinne someen nyt jotain vaan. Kunhan päivitätte edes jotain.” Tällä mentaliteetilla tehdään viestintää useissa yrityksissä. Ja ymmärrän hyvin kyllä miksi.

Olemme yrityksinä melko haastavassa tilanteessa, jossa viestintä- ja markkinointikenttä on pirstaloitunut kymmeniin eri kanaviin. Jos vielä reilut kymmenen vuotta sitten riittivät kotisivut, paikallislehti ja jokin oma viestimuoto, niin nyt yrityksen pitäisi olla tämän päälle ainakin viidessä eri somekanavassa. Ja tuottaa jokaiseen niistä juuri kanavalle ominaista sisältöä – kuvia, videoita, viihdettä, vinkkejä, asiantuntijuutta.

Reilut kymmenen vuotta ei ole kuitenkaan riittävän pitkä aika yrityksen evoluutiossa, jotta viestinnästä olisi aidosti ja oikeasti tullut osa jokapäiväistä työtä. Siksi yrityksen viestintä voi olla suurimmaksi osaksi sitä jotain vain. Kunhan on edes jotain.

Eli siitäkin huolimatta, että me ihmiskuntana elämme koko valveillaoloajan suoranaisessa viestitulvassa, me emme ole oppineet tekemään tehokasta ja yrityksen liiketoimintaa tukevaa viestintää.

Millainen viestintä on sitten arvokasta?

Jos yrityksessä ei tiedetä, millaista viestintää pitäisi tehdä, yrityksellä ei luultavasti ole myöskään strategiaa ja visiota. Kun yrityksellä on tavoiteltava päämäärä, kaikki toimet yrityksessä – siis myös viestintä – ovat tekoja tavoitteiden saavuttamiseksi.

Viestinnän sisältö tulee siis isossa kuvassa yrityksen strategiasta ja visiosta – ja vielä tarkemmin sanottuna niistä strategisista valinnoista ja taisteluista, jotka on voitettava (must win battle).

Jos yrityksen tavoite on saada sata uutta asiakasta seuraavan tilikauden aikana, kaiken yrityksen viestinnän pitäisi tukea tätä tavoitetta. Kun tavoite palastellaan tekemiseksi, saadaan viestintään lisää olennaisia teemoja, näkökulmia ja tietenkin kohderyhmää puhuttelevia ja heihin uppoavia viestejä.

Kun tiedetään, mitä yrityksenä olemme ja mitä haluamme olla, osaamme myös viestiä tavalla, mikä tuo arvoa yritykselle ja lisäarvoa asiakkaille.

Mitä lisäarvoa voit viestinnällä tuottaa asiakkaalle?

Viestinnän tehtävänä on paitsi edistää yrityksen tavoitteita, mutta myös vahvistaa asiakassuhteita. Toisin sanoen viestinnällä on mahdollista pitää asiakkaat tyytyväisenä, jolloin he ovat tyytyväisiä asiakkaitamme myös jatkossa.

Olet varmasti kuullut – tai jopa itse sellaisen saanut – verkkokaupasta tilatun tuotteen mukana tulleesta yksilöllisestä kiitosviestistä. Miten yksinkertainen, edullinen ja äärimmäisen tehokas tehdä asiakas iloiseksi ja tyytyväiseksi.

Tai olet varmasti pistänyt merkille hyviä esimerkkejä onnistuneesta sisältömarkkinoinnista – sellaisesta, jonka ansiosta asiakas kokee saaneensa paljon enemmän kuin vain tuotteen tai palvelun. Tapetin ostajalle on tarjolla tapetointiopasvideo ja ruokakaupan kanta-asiakas saa hyviä ruokahuoltovinkkejä keskelle ruuhkavuosia.

Miten viestinnästä tehdään tehokasta?

Asiakkaan tekeminen onnelliseksi ei ole loppujen lopuksi mikään suuri salaisuus tai taikatemppu. Tehokkaan viestinnän tekeminen yleisestikään ei ole salatiedettä. Huomattavasti vaikeampaa ja kalliimpaa on edelleen matkustaa kuuhun.

Mainitsin blogin alkuosassa, että viestintä ei edelleenkään ole yrityksissä osa jokapäiväistä tekemistä. Siitäkin huolimatta, että me elämme viestintäyhteiskunnassa ja kulutamme muiden tuottamaa sisältöä joka päivä tuntitolkulla.

Vastaus ongelmaan kiteytyy kolmeen sanaan: suunnittelu, vastuutus ja kalenterointi.  Viestintä tulee tehtyä vain, jos se on ensin hyvin suunniteltu. Se onnistuu kalenterin avulla, josta löytyvät yrityksen omat operatiiviset tekemiset (jotka tähtäävät kohti yrityksen tavoitteita) eri vuodenaikoina, tapahtumat, sesongit ja juhlapyhät. Ideoinnissa on hyvä pitää myös asiakasnäkökulma vahvasti mukana.

Viestintää ei kannata vastuuttaa kokonaan vain yhden ihmisen harteille, sillä se on koko yrityksen asia. Sen sijaan lopulliselle viestintätoimenpiteelle pitää löytyä yksi tekijä. Ilman sitä, viestintä jää tekemättä. Kun viestintätoimenpiteet on hyvin etukäteen ideoitu, kalenteroitu ja vastuutettu, on tuhat kertaa todennäköisempää, että ne tulevat myös tehtyä.

Ja vieläpä hyvin. Kerrassaan erinomaisesti.

Yrityksen viestit eivät saa olla pelkkää silkkoa sisältä

Johanna Talikainen on Mainossatama Oy:n yrittäjä ja viestinnänsuunnittelija, jonka ammattitaito ja osaaminen ei rajoitu pelkästään viestinnän saralle. Brändistrategian lisäksi Johannan käsissä kirkastuvat tarvittaessa niin yrityksen missio sekä toimenpiteet, joilla asetettuihin tavoitteisiin päästään. Hän tekee päivittäin työtä asiakasyritysten imagon ja julkisuuskuvan parantamiseksi, ja ymmärtää loistavasti eri toimialojen haasteita ja jatkuvasti muuttuvaa yhteiskuntaamme.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

14.05.2024
klo 17:00

KUTSU: Keuken tekoälyilta: Järkipuhetta ja keinoja hyötyä tekoälystä

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori