Sisältöön »
 

Blogi

Kymmenen vinkkiä työmotivaation lisäämiseen

Olen tutkinut, kirjoittanut ja valmentanut johtajia ja esihenkilöitä pian 15 vuotta sisäisen motivaation johtamisesta. Matkan varrella teoria-osaaminen on hioutunut tosielämää palvelevaksi. Tässä on 10 vinkkiä työntekijöiden motivaation vahvistamiseen. Yksikään ei ole palkka. 

  1. Älä nillitä. Tarpeeton vallankäyttö herättää vain vastustusta ja rakentaa turhaa vastakkainasettelua itsesi ja työntekijöiden välille. Kaikki kyllä tietävät muutenkin, kuka on omistaja ja pomo. 

  2. Päätä, että tänäänkin on hyvä päivä. Tavallaan vähän ärsyttävää ohjeistaa tälläistä, mutta on totta, että jos päätät, että elämä on tänäänkin takamuksista, se todellakin on sitä. Ja jos taas päätät, että elät suurinpiirtein sellaista elämää kuin haluatkin, ja päivän eteen tuomat probleemat otetaan vastaan pikemmin huumorilla kuin perkeleillä, päivästä tulee paljon parempi sekä itsellesi että työntekijöllesi.

  3. Sano selvästi, missä asioissa odotat omatoimisuutta ja missä asioissa haluat tehdä itse päätöksen. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin epäselvät odotukset ja niistä seuranneet epäonnistumiset. Itseohjautuvuus ei ole sitä, että osaa lukea pomon ajatuksia. Se on sitä, että toimii oma-aloitteisesti annetuissa rajoissa.

  4. Anna omistajuutta. Anna ihmisille selkeitä vastuualueita, joissa he saavat tehdä päätöksiä ja kokea omistajuutta ja onnistumista. Kokemattomammat tarvitsevat pienempiä vastuita saavuttaakseen onnistumisia, osaavammat suurempia. Älä koskaan tee päätöksiä toisen vastuualueella (ellei ole katastrofin paikka). Älä myöskään varasta itsellesi toisen onnistumista vaan ohjaa kunnia kenelle se kuuluu. 

  5. Petaa työntekijöille onnistumisia ja "maalintekopaikkoja". Moni kasvatustieteilijä on nykyään sitä mieltä, että lapsia tulisi kasvattaa kehumalla toivotusta käytöksestä ja jättämällä epätoivottu käytös huomiotta (ellei siihen ole aivan pakko puuttua). Siis hyvän, ei kieltojen kautta. Ei ole mitään syytä ajatella, etteikö tämä ajattelutapa toimisi myös aikuisiin. Jatkamme toimintaa, josta saamme kehuja ja onnistumisia, vähennämme toimintaa, josta niitä ei tule. Meille tulee hyvä olo itsestämme ja paikastamme maailmassa, kun saamme onnistumisia. Anna niitä työntekijöillesi. 

  6. Tuo terveisiä tyytyväisiltä asiakkailta ja opeta muutkin tuomaan. Tarinat asiakasonnistumisista luovat merkityksellisyyden tunnetta työhön ja pitävät katseen siellä, missä sen pitäisikin olla, eli asiakasarvon tuottamisessa. (Tämä toimintatapa ohjaa työntekijät automaattisesti myös minimoimaan hukkatyötä ja maksimoimaan asiakkaan saamaa arvoa.) Maailman parhaiden työpaikkojen listojen kärjessä ovat jo vuosia keikkuneet yritykset, joissa työntekijät kokevat, että "we are making a difference".  (1) 

  7. Tiedä, mikä kullekin työntekijällesi on suurin motivaation lähde työssä. Kysy! Se ei todellakaan ole välttämättä se, mitä ajattelet tai mikä se on Sinulle. Kysyminen herättää työntekijän miettimään tätä tärkeää kysymystä ja lisää siten hänen omaa itsetuntemustaan ja elämänhallintaa. Vastaus antaa Sinulle tietoa siitä, mitä hänen työnkuvassaan kannattaa lisätä jos/kun mahdollista. Työterveyslaitoksen (TTL) tutkimusprofessori Jari Hakasen tutkimusten mukaan työn tuunaaminen, eli työnkuvan muokkaaminen työntekijölle mieluisaan suuntaan, on yksi voimallisimmista keinoista lisätä työn imua. 

  8. Ohjaa työntekijät suunnittelemaan ammatillista polkuaan. Suunnitelma voi olla tarkka tai vain epämääräinen suunta.  (Toiset ovat kovia asettamaan tavoitteita, toiset antavat elämän kuljettaa, kunhan suunta on suurin piirtein hyvä.) Näkyvyys omaan "työtulevaisuuteen" tuo työntekijöille rauhaa siitä, että elämä on menossa hyvään suuntaan ja nykyinen työpaikka on hyvä paikka olla. Vaihtoehtoisesti voi olla niin, että harjoitus herättää työntekijän huomaamaan, että hänen elämänsä kaipaa uutta kurssia. Silloin nykyinen työpaikka voi joko näyttäytyä hyödyllisenä välietappina tai aivan vääränä paikkana. Jälkimmäisessä tapauksessa pääset luopumaan työntekijästä, jonka työmotivaatio tulisi väistämättä tippumaan tulevina vuosina. 

  9. Mahdollista oppiminen ja kehittyminen sekä yksilöinä että tiiminä. Work Instituten 2018 tutkimuksen mukaan 72% työpaikkaa vaihtaneista kertoi haastattelussa, ettei olisi lähtenyt, jos olisi kokenut kehittyvänsä enemmän ammattilaisena (2). Erityisesti milleniaaleille - jotka muodostavat jo suurimman ikäluokan Suomessa (3) kehittymismahdollisuudet ovat tärkeitä. Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että jokainen älykäs ihminen ymmärtää, että hänen ammattitaitonsa vanhenee tänä päivänä kovaa vauhtia, jos ei sitä päivitä koko ajan. Tässä yhteydessä on tärkeä huomauttaa, ettei tämä välttämättä tarkoita koulutuksia. Maailma on pullollaan tietoa, kysymys on vain sen hakemisesta, mutustelemisesta ja soveltamisesta. Käy jokaisen työntekijän kanssa läpi (tai katso, että joku käy), mitä he haluaisivat oppia lisää ja mitä firman kannalta olisi hyvä oppia lisää. Tehkää oppimissuunnitelma, joka sisältää myös suunnitelman siitä, mistä kaikkialta tietoa ja oppia haetaan. Tyypillisesti suunnitelma sisältää kirjoja, podcastejä, youtubea, tik tokkia, ammatillisia foorumeita, esimerkiksi Linked In ryhmiä, webinaareja ja seminaareja, kokeneemman kanssa työskentelyä, tietoista työssä oppimista ja ehkä jonkun verkko -tai onsite valmennusohjelman. Tärkeää on ohjata työntekijä myös reflektoimaan säännöllisesti osaamisen karttumista. Pysähtykää myös koko porukalla miettimään säännöllisesti, missä asioissa yhteistyönne sujuu hyvin ja missä kaikessa olette kehittyneet viimeisen 3 kuukauden aikana. Tehkää parannuksia koko ajan. 

  10. Sano selvästi, minkälaista työkulttuuria haluat yrityksessäsi noudattaa. Omistaja tai pomo saa päättää työkulttuurin. Toki voi olla, että kaikki työntekijäsi eivät siinä halua työskennellä ja he lähtevät pois. Siksi työkulttuuri kannattaa määritellä yhdessä niiden kanssa, joista haluat pitää kiinni. Mutta noin periaatteessa on hyvä muistaa, että määrittelyvalta on Sinulla. Sinun pitää kuitenkin kertoa, mitä haluat. Ja mielellään innostuen siitä, minkälaista työpaikkaa haluat teidän yhdessä luovan. 
     
    (1): Ks. esim. http://fortune.com/2016/03/14/3-reasons-to-stay-at-your-job/)
    (2) Work Institute Retention Report 2018
    (3) HS 12.8.2023

Kymmenen vinkkiä työmotivaation lisäämiseen

Karoliina Jarenko on Vibemetrics Oy:n kehitysjohtaja, yrittäjä, puhuja, kirjailija ja organisaatiokonsultti. Hän pitää tehtävänään auttaa suomalaista työelämää siirtymään tulevaisuuteen ja tuoda toivoa ja työkaluja sen luomiseen.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

17.09.2024
klo 17:00

Keuken B2B myynti-ilta: Datalla ja digillä lisää kauppoja

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori