Tuotteistaminen ja palvelumuotoilu

Tuotteistaminen ja palvelumuotoilu kuulostavat suurilta ja vaikeilta projektikokonaisuuksilta, mutta eivät suuret sanat suuta halkaise. Myös pienyrittäjä kehittää toiminnassaan tuotteitaan ja palveluitaan useimmin sen suuremmin ajattelematta. Mutta joskus suunnan hakeminen vaatii ideointiin tukea tai isompi projekti tarkistuslistaa, ja tällöin on hyvä ottaa tuotteistamisen työkalut esiin.

Tuotteistamisen ydinajatus on tuottaa tasalaatuista ja toistettavaa palvelua tai tuotetta. Tämähän olisi todella yksinkertaista, jos asiakkaat ostaisivat aina juuri sitä, mitä yrittäjän mieleen tulisi tarjota. Mutta, koska usein ostaja määrää markkinat, pitää monen yrittäjän miettiä vähän tarkemmin, millä hyvällä kukkaron nyörit avautuisivat.

Sama idea pätee jouluostoksiin. Ei riitä, että ostaa 30 paria villasukkia ja vetäisee ne pakettiin. Teinit purnaa ja puoliso mököttää. Ei hyvä. Yrittäjän pitää mennä asiakkaan saappaisiin ja miettiä asiakkaan näkökulmasta, mikä on tuotteen tai palvelun arvo. Minkä asiakkaan ongelman tuotteesi ratkaisee? Pystytkö luomaan kuvan jostain, mikä on melkein liian hyvää ollakseen totta?

Aloita luomalla edustava näyte. Hyvä palvelutuote havainnollistaa ostajalle, missä yrityksesi on erityisen hyvä. Parhaat sisäänheittopaketit ovat usein yksinkertaisia: asuntolaina tunnissa tai kattoremontti kahdessa päivässä. Talo ostetaan paketissa ja kuoritut, pätkityt porkkanat napostelupussissa.

Takuun idea on vähentää ostamisen riskiä. Paras takuu on rautainen ammattitaito, ja jos sitä löytyy, niin se kannattaa tuoda myös esiin. Olipa kerran putkimies, joka lupasi maksaa kympin jokaisesta kirosanasta, jonka hän päästää suustaan asiakkaansa kuullen. Yleensähän, jos putkari alkaa kiroilla niin lopputulos maksaa ison tukun rahaa. Jos pystyt poistamaan asiakkaan huolen ja lupaamaan mielenrauhaa, niin miksipä ei! Tämäkin on tapa erottautua kilpailijoista.

Mihin kohtaan markkinapyramidia sinun palvelusi tai tuotteesi asettuu? Oletko lähellä huipun ”ferraripalveluita” vai muistutatko enemmän ladaluokkaa? Ota asiakkaan silmälasit päähäsi ja mieti, mitä sinulla pitäisi olla, jotta asiakas maksaisi enemmän? Mitä asiakkaan pitää saada sinulta, jotta voi kokea saavansa palveluiden mersun?

Älä mieti hintaa omien kulujen ja katteiden maailmasta vaan sen ratkaisun ja helpotuksen näkökulmasta, jonka voit asiakkaalle tarjota. Hinnoittele asiakkaan saama etu ja hyöty. Toisaalta hinta luo myös mielikuvaa: jos joku on pöyristyttävän halpaa, on siinä pakko olla joku vika. Maailma on täynnä esimerkkejä yrittäjistä, jotka nostivat hintojaan ja saivat sen myötä enemmän asiakkaita.

Kun tuotteellasi on hyvä nimi, selkeät rajat, kilpailukykyinen hinta, laatu kohdallaan ja ratkaisee asiakkaan tarpeet ja ongelmat, jäljelle jää viestintä ja seuranta. Paketoi tuotteesi niin, että naapurin mummokin ymmärtää jutun juonen tuntematta itseään tyhmäksi. Myös palveluita koskee verkkokaupan säännöt: mitä selvemmin ja yksinkertaisemmin pystyt pakettisi esittämään, sitä todennäköisemmin asiakas ostaa.

Ja kun viimein saat lempilapsesi markkinoille ja kauppa alkaa käydä, älä unohda asiakkaita! Määrittele omat tavoitteet, mutta myös kuuntele, mittaa, seuraa ja kehitä edelleen. Sitä saa, mitä mittaa ja jos ei mittaa tai tavoittele mitään, ei myöskään mitään saa.


Marianne Ahvenranta

Tuotteistaminen ja palvelumuotoilu

Olen Keuken yrityskehittäjä Marianne Ahvenranta. Kysy mitä vain, niin vastaan parhaani mukaan. Olen apuna laskelmien teossa, annan vinkkejä markkinointiin, jelppaan yrityskaupoissa ja välillä myös kansainvälistymiseen ja vientiin liittyvissä kysymyksissä. Minun juttu on se, että aina pitää löytää jotain konkreettista, missä voi auttaa yritystä eteenpäin.

 

16.06.2021 | Maaret Kallio

Tunteet ovat tärkeä osa inhimillistä yrittäjyyttä

Lue lisää


02.06.2021 | Jyrki Poikkimäki ja Riitta Backman

Valmistavan teollisuuden PK-yrityksissä digiloikka on vielä alkuvaiheessa

Lue lisää


18.05.2021 | Perttu Pölönen

Kriisi tuhoaa paljon, mutta luo tilalle enemmän

Lue lisää


05.05.2021 | Meri Varkoi-Anhava

Mielessä yrityksen perustaminen – harkitse myös ostamista

Lue lisää


07.04.2021 | Sami Laiho

Mitä PK-yrityksen tulisi huomioida tietoturvasta?

Lue lisää


24.03.2021 | Anna Perho

Mitä missä milloin?

Lue lisää


10.03.2021 | Atte Varsta

Kieleni rajat ovat maailmani rajat

Lue lisää


24.02.2021 | Valtteri Lindholm

Yritys ja erehdys

Lue lisää


10.02.2021 | Elina Pekkarinen

Kasvu tehdään yritys kerrallaan

Lue lisää


27.01.2021 | Elina Hiltunen

Digitalisaatio murtaa rajoja, mutta biteilläkin on hintansa

Lue lisää


12.01.2021 | Heini Kettunen

Omituisen vuoden jälkeen kohti uutta normaalia

Lue lisää


 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

21.09.2021
klo 17:00

Game of ideas III - Yritysideakilpailu (haku 2.8. asti)

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Liity postituslistalle

 

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

› Näytä kartalla

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

ONLINE-AJANVARAUS

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 

Keuke, Development Centre Ltd. Helsinki Region North, aims to create growth for the region thorough counselling and supporting local businesses. Our services include for example:

Our clients, local SME′s, have insofar been exceedingly satisfied with our services, and we strive to keep it that way.

Keuke is owned by seven municipalities in Central Uusimaa: Kerava, Järvenpää, Tuusula, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo and Karkkila and our services are free of charge for our clients.

Helsinki Region North, Central Uusimaa, has an excellent logistic position at the border of the best markets. It is part of the Helsinki metropolitan area and is the gateway to Finnish, European and Eastern markets, such as Russia and the Baltic countries.

Our Contact details:
Address: Puuvalonaukio 2D, 2rd floor
Kerava

Tel: +35850 341 3210

Keuke, Utvecklingscentret för Mellersta Nyland, är ett företagsrådgivningsbolag som ägs av sju kommuner i Mellersta Nyland. Vi sträver efter att skapa tillväxt på området genom att stöta och rådda små och medelstora företag i till ex. följande frågor:

Utöver dessa tjänster, organiserar vi också flera större evenemang och utbildningar om året med varierande tema inom affärslivet.

Keukes rådgivningstjänster är kostnadsfria och betjänar företag som är verksamma i våra ägarkommuner: Borgnäs, Högfors, Kervo, Nurmijärvi, Sibbo, Träskända och Tusby.

Våra kunder har såtillvida varit väldigt nöjda med våra tjänster och vi kämpar för att det kommer att vara så också i framtiden.

Ytterligare information:

Elina Duréault, företagsrådgivare
gsm 050 3668 588

Elina Pekkarinen, verkställande direktör
gsm 050 549 2213

E-post: förnamn.efternamn(at)keuke.fi

SIBBO

Sibbo är en snabbt växande tvåspråkig kommun som ligger på ca 25 km:s avstånd från Helsingfors och Borgå och är en del av huvudstadsregionens ekonomi- och pendlingsregion. Sibbos läge invid Lahtis och Borgå motorvägar är logistiskt sett utmärkt. Man når Helsingfors-Vanda flygplats samt Nordsjö hamn under en halv timme.

Sibbo kommun säljer företagstomter på Lönnbacka företagspark och Bastukärr logistikområde.

Bastukärr arbetsplatsområde omfattar ett område på ca 230 hektar invid Kervovägen. Området lämpar sig väl för logistikfunktioner som kräver stort utrymme. Även serviceföretag kan etablera sig på området.

Lönnbacka företagsparkets arbetsplatsområden är beläget invid Mårtensbyvägen mellan Nickby och Tallmo. Det finns lediga företagstomter på området.

Lediga företagstomter och lokaliteter:
http://www.sipoo.fi/se/service/bygga_och_bo/tomter_till_salu
http://www.sipoo.fi/se/kartor