Sisältöön »
 

Blogi

Ovatko ideat hukassa? Tässä 10 vinkkiä somepäivityksiin

Huomaatko pohtivasi jälleen somen sisältöjä? Eikö runosuoni kuki? Ei hätää, kokosin sinulle muutamia vinkkejä.

Some mahdollistaa parhaimmillaan nopean tiedonvälityksen, kasvattaa yrityksesi tunnettuutta ja sitä kautta voit markkinoida tehokkaasti kohdennetusti asiakkaille. Olemalla läsnä oikeissa kanavissa, voit tavoittaa juuri ne ihmiset, jotka ovat todennäköisimmin kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi.

Tärkeintä on ymmärtää kohdeyleisösi ja valita kanavat ja sisältötyypit sen perusteella. Kanavasta huolimatta kuvien laatuun kannattaa panostaa. Nykykännyköillä saa laadukkaita kuvia itsekin mutta kuvapankkejakin voi hyödyntää.

Eri kanavissa voi olla erilainen strategia ja päivitystahti, esimerkiksi Instagramiin tunnelmallisempaa ja kevyempää sisältöä päivittäin, Facebookiin vinkkejä ja ohjeita pari kertaa viikossa ja LinkedIniin täyttä asiaa kerran viikossa. Kaikkein tärkeintä on, että jos jokin some kanava on otettu käyttöön – siellä ollaan aktiivisia.

Päivitysten ja päivitystahdin ei pidä aiheuttaa paineita vaan voit pitää rennon otteen. Voit myös hyvin suunnitella muutamia päivityksiä tarkemmin ja jättää tilaa kevyemmälle sisällölle. Vaikka laatu on yleensä tärkeämpää kuin määrä, ei päivityksen tarvitse olla joka kerta viilattu viimeisen päälle. Kannattaa myös pohtia se itselle sopivin aikataulu, onko aamukahvin yhteydessä sinulle sopivin aika päivittää vai perjantaina iltapäivällä? Testaa erilaisia päivitystahteja ja aikoja selvittääksesi mikä toimii sinulle ja yrityksellesi parhaiten.

Kun olet saanut päivittämisen sujumaan rutiinilla– voit kokeilla eri sisältömuotoja ja seurata analytiikkaa nähdäksesi, mikä toimii parhaiten sinun kohdeyleisösi kanssa.

1. Tallenna sisältöä valmiiksi ja ajasta:

Valmiita postauksia voi luoda vaikka kännykän muistiinpanoihin valmiiksi kuvineen päivineen. Ainakin sopivat ja yleiset hashtagit kannattaa säilöä valmiina rimpsuna, jotta ovat helposti kopioitavissa. Huom. joihinkin kanaviin voit ajastaa postauksia kerralla pidemmälle ajanjaksolle valmiiksi.

Vinkki: varaa päivä ja ota valmiiksi kuvia tulevia postauksia varten.  Laadi pari - kolme valmista postausta odottamaan päivää, jolloin inspiraatiota ei löydy.

2. Tuote- ja palveluesittelyt

Jaa laadukkaita kuvia, jotka kertovat tarinaa yrityksestäsi tai tuotteistasi. Voit tehdä myös lyhyen videon tai stoorin, jossa esittelet tuotteesi ominaisuuksia. Kerro miksi asiakkaasi tuotetta tarvitsee – minkä ongelman se ratkaisee. Voit myös luoda kuvakollaaseja esimerkiksi tapahtumista, tiimisi jäsenistä tai tuotevalikoimastasi.

Vinkki: Kysy asiakkaalta, saatko ottaa hänestä kuvan tuotteen kanssa tai palvelun yhteydessä.

3. Vinkit ja ohjeet

Luo opetusvideoita tai jaa vinkkejä, jotka liittyvät tuotteeseesi. Voit jakaa myös muiden asiantuntijoiden luomaa tietoa. Näin tuotat lisäarvoa asiakkaalle ja parhaimmillaan voit opettaa asiakasta eteenpäin.

Vinkki: Jaa esim. kotihoito-ohjeita, käyttöön liittyviä vinkkejä tai tuotetietoutta.

4. Kyselyt ja kysymykset:

Osallista! Kysy asiakkailta kysymyksiä luodaksesi vuorovaikutusta yleisön kanssa. Käytä some-kanavia esimerkiksi keskustelufoorumina ja viritä keskustelua kohdeyleisösi kanssa. Kannusta seuraajia jakamaan omia kuviaan, videoitaan tai tarinoitaan, jotka liittyvät yritykseesi.

Vinkki: Kysy mielipiteitä, kerää palautetta tai kutsu seuraajia jakamaan omia kokemuksiaan. Esimerkiksi voit kysyä, mikä on heidän suosikkituotteensa tai millainen sisältö kiinnostaisi heitä eniten.

5. Behind-the-Scenes sisältö:

Näytä kulissien takana tapahtuvia asioita, kuten tuotantoprosesseja, kuvaa työpäivää tai esittele tiimin jäsenet. Voit kertoa vaikka mitä tapahtuu ennen tapahtumaa tai vaikka kertoa videolla varaston inventaariosta. Näin jaat seuraajille kuvaa yrityksestä ja sen taustatöistä. Voit myös jakaa tarinoita yrityksen historiasta, saavutuksista tai muutoksista ajan myötä.

Vinkki: Tee my day -video työpäivästäsi tai esittele itsesi seuraajillesi.

6. Asiakastarinat ja suosittelut:

Jaa asiakkaiden tarinoita tai kokemuksia yrityksestäsi. Pyydä palautetta tai jaa Googlen yritysprofiilisi arvioita. Voit myös pyytää seuraajia jakamaan omia kokemuksiaan.

Vinkki: Jaa aina asiakkaan tai käyttäjien postaukset omissa kanavissasi.  Voit myös pyytää asiakkailta arviointeja Googlen yritysprofiiliisi.

7. Sesonkiin liittyvä sisältö:

Luo sisältöä, joka liittyy ajankohtaisiin tapahtumiin, juhlapäiviin tai vuodenaikoihin. Tämä tekee sisällöstäsi ajankohtaisempaa ja postausten luonti on helpompaa valmiin aiheen ympärille. Voit luoda päivityksen, joka liittyy ajankohtaiseen tapahtumaan, vuodenaikaan tai vaikkapa kansainväliseen päivään. Esimerkiksi voit jakaa sisältöä liittyen teemapäivään, kuten "Kansainvälinen Naistenpäivä" tai "Ympäristöpäivä".

Vinkki: Hyödynnä juhlapyhät ajoissa ja kehota muistamaan esim. äitienpäivänä tuotteellasi.

8. Tarjoukset ja kilpailut:

Tarjouksien ja alennuksien kanssa kannattaa olla tarkkana. Oman yrityksen tuloja ei kannata syödä pelkillä alennuksilla mutta oikein laadittuina kampanjat voivat olla tehokas keino lisätä asiakkaiden määrää, sitoutumista tai nostaa keskioston määrää. Satunnaisesti voit järjestää myös kilpailuja tai arvontoja, mutta ota huomioon alustan säännöt ja yleistyneet huijausviestit kommenttikentissä.

Vinkki: Voit tarjota seuraajille eksklusiivisia tarjouksia tai alennuskoodeja tai kehottaa ostamaan useampia ”kolme kahden hinnalla”. Hyödynnä esim. black friday-alennukset varastossa hitaammin kiertäviin tuotteisiin.

9. Livestream- tai podcast- lähetykset:

Jos mahdollista, järjestä live-lähetyksiä tai vaikkapa podcasteja, joissa voit keskustella ajankohtaisista aiheista, haastatella asiantuntijoita tai vastata seuraajien kysymyksiin reaaliajassa.

Vinkki: Pidä asiakasilta verkossa. Live-lähetyksessä voit esitellä tuotteitasi ja niiden käyttötapoja.

10. Kannustava ja huumorintajuinen sisältö:

Satunnaisesti voit jakaa myös muita positiivisia ja kannustavia viestejä. Huumorintajuinen sisältö voi myös toimia hyvin, mutta varmista, että se on linjassa yrityksesi imagon kanssa.

Voit varata minulle ajan – niin katsotaan yrityksesi päivityssuunnitelma kuntoon!
Minna Lojander, p. 041 525 8485, minna.lojander@keuke.fi

 

Ovatko ideat hukassa? Tässä 10 vinkkiä somepäivityksiin

Minna Lojander on Keuken yrityskehittäjä, jonka mielenkiinto ja osaaminen on vahvasti sosiaalisessa mediassa. Minna on myös vannoutunut Pokémonin pelaaja (lvl50). Peli on vienyt hänet mm. Miamiin, Tokioon ja viimeksi elokuussa Lontooseen Pokémon Go Fest-tapahtumaan 50 000 muun pelaajan kanssa. (Btw. Lontoo sai kahden päivän tapahtumasta runsaasti verotuloja, ja pelaajat toivat paikallisille yrityksille noin 46 miljoonaa puntaa. Mobiilipelin parissa viihtyy noin 90 miljoonaa pelaajaa, joista suurin osa on iältään 20-50 vuotta.)

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

15.08.2024
klo 18:00

KUTSU: Keuken syksyn kick off: Onnistuminen vaatii myös epäonnistumisia

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori