Suomen taloudessa eletään haastavia aikoja, joten nyt on syytä paneutua entistä tarkemmin myynnin kehittämiseen. Taustatietona minkä vain asian kehittämiseen on hyvä tunnistaa ja ymmärtää laajempia rakenteita ja merkityksiä kehitettävän asian takaa.
Talouden, markkinan vetovoiman ja toimintakentän ymmärrys peilattuna asiakkaiden tarpeisiin ja oman yrityksen tilanteeseen markkinassa, avaavat myynnin kehittämistä laajentavaa näkemystä. Myynnissä on nyt käännyttävä vahvasti kohti asiakasta ja oltava aktiivisia, sillä aiemmin toiminut kaava, jossa asiakas on aktiivinen yrityksen suuntaan, on viimeistään nyt muuttunut monessa yrityksessä, kun markkina ei vedä entiseen tahtiin.
Suomen Yrittäjien vuoden 2023 syksyllä tekemän Pk-yritysbarometrin mukaan yli puolet yrityksistä kokee tarvetta parantaa myynnin ja markkinoinnin osaamista. Pk-yritysten onkin kehitettävä toimintaansa kilpailukykynsä ylläpitämiseksi sekä oltava jatkuvasti muutoksessa olevassa toimintaympäristössä kilpailukykyinen.
Myynnin kehittämisen taustoitukseksi on tärkeää ottaa isomman kuvan tulkinnan lisäksi mukaan asiakasymmärrys. Asiakasymmärrys auttaa yritystä tunnistamaan asiakkaiden todelliset tarpeet ja odotukset sekä vahvistaa ennakointitietoa.
Asiakasymmärrys mahdollistaa tuotteiden ja palveluiden kehittämisen, sekä myynnin suuntaamisen oikeisiin asiakasryhmiin ja markkinoihin. Asiakasymmärryksen avulla saavutetaan parempi asiakkaiden tarpeiden huomiointi ja edesautetaan siten asiakastyytyväisyyttä ja asiakkaiden sitoutumista yritykseen.
Asiakasymmärrys on nähtävä jatkuvana prosessina, jossa yrityksen on tärkeää päivittää asiakasymmärrystään säännöllisesti, jotta pystytään vastaamaan asiakkaiden ja toimintaympäristön alati muuttuviin tarpeisiin.
Asiakasymmärryksen tulee perustua asiakkaiden tarpeiden tunnistamiseen ja organisaatioon kerätyn datan hyödyntämiseen, joka tarjoaa arvokasta tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä, tarpeista ja odotuksista. Yrityksen on kerättävä monipuolista tietoa asiakkaistaan ja markkinoistaan ja analysoitava sitä systemaattisesti voidakseen tehdä perusteltuja päätöksiä myynnin kehittämisessä.
Analyysia voidaan tehdä yrityksen asiakaskoosta ja kerätystä datan määrästä riippuen taulukkolaskelmaohjelmin, yrityksen asiakkuudenhallintajärjestelmään (CRM) tukeutuen tai tekoälyn avulla laajaa tietoa analysoiden.
Asiakasymmärryksen tulee olla kokonaisvaltaista ja dokumentoinnin huolellista, jotta se kattaa kaikki asiakasvuorovaikutuksen näkökulmat ja antaa organisaatiolle mahdollisimman paljon tietoa päätösten tueksi.
Myynnin kehittäminen ei ole kertaluonteinen projekti vaan jatkuva prosessi, joka vaatii strategista suunnittelua sekä käytännön toteutusta.
Jatkuva oppiminen organisaation toimivista käytännöistä ja iterointi mahdollistavat yrityksen pysymisen kilpailukykyisenä sekä vastaavat paremmin muuttuviin asiakastarpeisiin ja markkinaolosuhteisiin.
Haluatko lähteä kehittämään ja tehostamaan yrityksesi myyntiä? Varaa aika maksuttomaan neuvontatapaamiseen!
Varaa aika
Lukulinkit ja blogissa käytetty lähdemateriaali:
Suomen yrittäjien PK-yritysbarometri 2/2023
Valtiovarainministeriö Taloudellinen katsaus, talvi 2023
Valtteri Sarkkinen on Keuken yrityskehittäjä, jonka ammatilliset intohimot ovat asiakaskokemuksen syvällisessä ymmärtämisessä sekä yritysten strategioiden ja prosessien kehityskaarissa. Motivoitunut yrittäjä saa tämän yrityskehittäjän syttymään. Vapaa-aika menee moninaisesti kulttuurista nauttien ja liikkumislajeja vaihdellen (mailat löytyy joka lähtöön ja laskuvarjollakin on hypelty). Aivot narikkaan vakiovalikoimassa ovat arjessa vuosien mittaan pitäneet pintansa WaterRover soutulaite sekä kokkailu vaihtuvin raaka-ainein luovuutta käyttäen.
19.11.2025
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
![]()
050 341 3210
![]()
keuke@keuke.fi
Synergia Foxy 