Sisältöön »
 

Blogi

3 tapaa, joilla yrittäjä voi hyödyntää inhimillistä tekoälyä

Vuoden 2022 lopulla alkanut generatiivisen tekoälyn vallankumous on jo nyt muuttanut monilta osin etenkin tietotyön luonnetta. Harvardin ja MIT:n julkaisemissa tutkimuksissa on viime vuonna osoitettu, että esimerkiksi GPT-teknologiaa käyttämällä on mahdollista päästä jopa 17–55% kokoisiin tuottavuusloikkiin. Tekoäly voi siis säästää jopa useita päiviä viikossa silloin kun sitä käytetään oikein.

Oikein käyttäminen uuden ja paikoin myös yllättävällä tavalla haastavan teknologian kanssa onkin avainasemassa. Harvardin julkaisemassa tutkimuksessa todettiin, että soveltuvissa tehtävissä GPT-tekoälyn tuottavuuslisä on 17–43%. Mutta soveltumattomissa tehtävissä se sen sijaan johti 19% vähemmän toimiviin ratkaisuihin.

Miten tekoälyä sitten kannattaa käyttää?

1. Sparraile ja ideoi tekoälyn kanssa

ChatGPT ei ole hakukone. ChatGPT on sananarvauskone. Samaten kaikki muut suuriin kielimalleihin perustuvat tekoälypalvelut, esimerkiksi Googlen Gemini tai Metan Llama, hyödyntävät samaa mekanismia: ne pyrkivät arvaamaan syötteesi jatkoksi parhaiten sopivan sanajoukon. Tästä syystä tekoälybotit keksivät tämän tästä tuulesta temmattuja vastauksia kysymyksiin, joihin googlaamalla oikea vastaus löytyisi heti.

Tiedonhaun sijaan tekoälyä kannattaakin käyttää sparrailuun. Kerro tekoälylle nykytilanteestasi ja pyydä vinkkejä siihen, miten voisit kehittää työtäsi tai yritystäsi. Onko viime aikoina tapahtunut suuria markkinamuutoksia kuten vaikkapa rakennusalalla? Kuvaile tekoälylle yrityksesi avainosaaminen ja pyydä sitä ehdottamaan vaikka viisi uutta markkinamahdollisuutta, jos nykyinen markkina ei vedä.

2. Testaa salamannopeasti erilaisia markkinointiviestejä

Yksi nykymarkkinoinnin tehokkaimmista tavoista oikean kohdeyleisön tavoittamiseen on sosiaalisen median markkinointi. Etenkin pelialalla paljon käytetty markkinointiviestien A/B-testaaminen mahdollistaa nopean erilaisten kampanjoiden tehokkuuden vertailun.

Tekoäly voi kiihdyttää markkinointiviestien testaamisen aivan uudelle tasolle. Siinä, missä aiemmin uutta markkinointitekstiä ja -kuvitusta varten piti odottaa päiviä tai jopa viikkoja, saat muutamassa sekunnissa ChatGPT:ltä vaikkapa viisi tekstiehdotusta ja samalla myös erilaisia kuvitusvaihtoehtoja kampanjallesi. Näin saat nopeasti selville, minkälainen visuaalinen ja kielellinen viestintä puhuttelee juuri sinun kohderyhmääsi.

3. Yritysstrategian jalostaminen

ChatGPT ei ole myöskään "Vastaus-GPT" – vaan sen yksi läpimurto-ominaisuus on nimenomaan se, että sen kanssa voi käydä keskustelua. Moni syöttää tekoälylle simppelin kysymyksen, saa tyhmän vastauksen ja naureskelee sitten, kuinka mokomasta ei ole mihinkään.

Taitavampana tekoälyn käyttäjänä voit sen sijaan kertoa tekoälylle, mikä sen tarjoamassa sisällössä toimii ja mikä ei. Voit käyttää tekoälyä esimerkiksi yritysstrategiasi laatimiseen. Syötä ensin vekottimelle nykyinen strategiateksti ja määrittele kohtaamasi haasteet. Kun näet tekoälyn ensimmäisen uuden strategiavedoksen, voit pyytää sitä sanoittamaan vastauksensa vähemmällä kapulakielellä – tai antaa sille vaikkapa esimerkkitekstin, jonka pohjalta se kirjoittaa haluamasi sisällön samaan tyyliin.


Generatiivinen tekoäly on tullut jäädäkseen. Se ei kuitenkaan korvaa ihmistä. Päin vastoin, kuten tuoreet tutkimukset osoittavat, se auttaa nimenomaan ihmistä tekemään työnsä tehokkaammin – ja ehkä myös innostavammin. Yksikään nyt tarjolla oleva tekoäly ei tee yhtikäs mitään jollei ihminen sitä pyydä. Siksi oma toimialaosaaminen ja omat mielenkiinnon kohteet ovatkin keskeisessä roolissa taitavien tekoälysyötteiden muotoilussa.

Generatiivinen tekoäly ei siis tarkoita robottien vallankumousta. Kyseessä on sen sijaan ennennäkemättömän inhimillinen tietotyön teknologia – inhimillinen tekoäly.

3 tapaa, joilla yrittäjä voi hyödyntää inhimillistä tekoälyä

Lauri Järvilehto, FT, on Aalto-yliopiston työelämäprofessori, filosofi, tutkija, tietokirjailija ja muusikko. Hän on Filosofian Akatemian perustaja ja on toiminut Suomen Unicefin hallituksessa. Hän on kirjoittanut monia bestseller-teoksia ajattelusta ja oppimisesta ja luennoi säännöllisesti ympäri maailmaa. Tällä hetkellä Laurin päätutkimuskohteena on ihmisimielen ja uusien tekoälyratkaisujen väliset yhteydet. Kuva: Mikko Raskinen

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

15.08.2024
klo 18:00

KUTSU: Keuken syksyn kick off: Onnistuminen vaatii myös epäonnistumisia

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori