Sisältöön »
 

Blogi

Markkinoinnilta odotetaan yksilöllisyyttä – kohdenna viestit ja puhuttele kuin hyvää tuttua

Markkinointia ei enää suunnitella massoille. Meidän kuluttajien sekä yrityspäättäjien odotus markkinoinnille on yhä enemmän ja vahvemmin yksilöllinen kohtelu. Emme koukutu tai edes huomaa massaviestiä siitä, että jokin tuote on nyt tarjolla alennushintaan, jos emme juuri sillä hetkellä ole sen asian tarpeessa. Valtava määrä markkinointiviestintää menee ohi. Massakärki ei enää toimi.

Näin on varsinkin, kun puhutaan yritystenvälisestä markkinoinnista. Geneeriset kone- ja laitemainokset menevät ohi, vaikka olisimme kohderyhmää, jota se saattaisi kiinnostaa mutta emme sillä hetkellä uutta konetta tarvitse. Mainostajan nimikin usein on helppoa ohittaa ja selaamme nopeasti eteenpäin. Yleisen markkinointikärjen nähdessämme tai tuoteviestin kohdatessamme tunnetilassamme ei tapahdu mitään, eikä siitä syytä mitään oikeastaan jää muistiinkaan.

Ymmärrä asenne ja motivaatio

Me odotamme ostajina, että juuri minun tarpeeni ja motivaationi tunnistetaan ja niitä osataan markkinoinnissa sanoittaa. Odotamme, että meitä puhutellaan mahdollisimman yksilöllisesti:

  • Olenko metsänomistaja, joka on vasta juuri perinyt metsää mutta itselläni on paljon opittavaa
  • Olenko todella pitkänlinjan osaava IT-asiantuntija yrityksessämme, joka innostuu teknisestä asiatiedosta
  • Olenko innovatiivinen arkkitehti, joka suunnittelee laivoihin huippumoderneita valaistuksia

Meidän tulee yrityksissä tietää, millainen tavoittelemamme ostopäättäjä on. Entä miten hänet kohtaisimme kasvotusten? Mitä hän kysyy, mitä odottaa meiltä tai miten hän suhtautuu tähän toimialaan, jossa olemme. Markkinointi on ikään kuin yksilöllistä myynnin puhetta, jonka viemme verkkoon opastamaan ja auttamaan asiakkaitamme.

Mitä kapeammalla toimialalla olemme, sen tärkeämpää on puhutella juuri niitä ostopäättäjiä yksilöllisesti, jotka haluamme tapaamisiin ja innostumaan osaamisestamme.

Kun onnistut puhuttelemaan, jäät myös mieleen

Liian vähän markkinoijat uskaltavat puhutella haluttua kohderyhmää jollakin heitä kuvaavalla termillä. Uskon itse, että tämä johtuu vielä tiedonpuutteesta siltä osin, että emme riittävästi tunne halutun kohderyhmämme asenneilmastoa. Miltä tuntuisi, jos sinut kohdataan kahdella seuraavalla erilaisilla viestillä:

  • Hei markkinoija, tämä valmennus on juuri sinulle!
  • Sinä markkinoinnin muutosagentti, haluamme sinut mukaan!

Kumpaan viestiin samaistut enemmän? Olenko ihan se perusmarkkinoija vai tunnistanko itseni siitä, että jotain haluan markkinoinnissa muuttaa ja saada muutosta aikaan? Sanosiin, että jälkimmäisellä viestillä saat valmennukseen kerätty sellaisia, jotka ovat muutoksesta innoissaan. Jälkimmäinen otsikko on osuvampi ja koukuttavampi juuri tietylle kohderyhmälle, jolla on samaa motivaatiota. Vetoavan ja puhuttelevan otsikon jälkeen pitää toki sitten ihan valmennusagendaan saakka toteuttaa tuo muutosagenttiin vetoava tarina.

Enemmän tällä hetkellä näen sisältöä, joka on edelleen suunniteltu massoille ja ikävä kyllä se ainakin yritysmarkkinoinnissa menee ohi eikä sitä huomata.

Opi tietämään ja tuntemaan keitä puhuttelet ja millainen motivaatio heillä on. Sitä kautta markkinointikin kohtaa ihmisen. Ja yksi ihminenhän meidän viestimme ja sisältömme lopulta kuluttaa.

 

Markkinoinnilta odotetaan yksilöllisyyttä – kohdenna viestit ja puhuttele kuin hyvää tuttua

Katri Tanni on pitkän linjan B2B markkinoinnin ja modernin myynnin ammattilainen joka uskoo strategiseen sisältömarkkinoinnin voimaan. Katri on julkaissut kolme teosta B2B markkinoinnista joista viimeisin, Ostamisen uusi aika ilmestyi lokakuussa 2022.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

15.08.2024
klo 18:00

KUTSU: Keuken syksyn kick off: Onnistuminen vaatii myös epäonnistumisia

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori