Sisältöön »
 

Blogi

Miten arvostat asiakkaitasi ja mikä on asiakkuuden arvo yrityksellesi?

Yrityksissä ja markkinoinnissa keskitytään usein uusien asiakkaiden hankintaan miettimättä kovinkaan tarkasti, ketä etsitään tai mistä. Myynnin nyrkkisääntöjä kuitenkin on, että lisämyynti vanhalle asiakkaalle on huomattavasti helpompaa ja edullisempaa kuin kokonaan uuden asiakkaan vakuuttaminen.

Jotta asiakkuuden potentiaalia voisi selkeyttää ja myyntiä lisätä, pitäisi tietää, keitä meidän asiakkaat oikeastaan ovat. Mitä he tarvitsevat? Mitkä ovat heidän ongelmansa ja löytyisikö meiltä ratkaisuja niihin?

Tieto on valtaa, mutta mihin tietoon yrittäjän kannattaisi keskittyä? Yrityksissä se on toki raha joka puhuu, mutta muita näkökulmia asiakkuuden arvon määrittelyssä voi olla myös asiakkuuden laatu, suhteet, kannattavuus, aktiivisuus, uskollisuus sekä riskit. Kun ymmärretään paremmin, ketkä ovat arvokkaimpia asiakkaita, voidaan näitä kriteerejä hyödyntää myös uusien asiakkaiden etsinnässä.

Jokainen asiakas ei ole yhtä arvokas – siksi pitää segmentoida

Asiakkaiden laatu perustuu asiakkaiden ja toimialojen kehitysnäkymiin, asemaan markkinoilla, ostopotentiaaliin ja sen kehitykseen. Usein asiakkuuden laatua mietittäessä pitää silmäillä myös asiakkaan asiakkaita: millaisia ongelmia heillä on ja miten me voimme omalta osaltaan auttaa niiden ratkaisemisessa.

Asiakassuhteita voi kehittää nostamaan yrityksen osuutta kyseisestä tuotteesta tai leventämällä asiakkaan ostovolyymiä eri tuoteryhmissä. Lisämyynti harvemmin syntyy itsestään, mutta systemaattisella panostuksella myyntityöhön se voi olla massamarkkinointia halvempi keino lisätä myyntiä ja tulosta.

Kolmas tekijä on asiakaskannattavuus eli se, miten kannattavia eri asiakkaat tai asiakasryhmät yritykselle ovat. Asiakaskannattavuuteen vaikuttavat tuote- ja maksutietojen lisäksi tieto asiakaskäynneistä, kanavien käytöstä, reklamaatioista, palautuksista tai vaihdoista, maksuhäiriöistä sekä edustuskuluista. Kaikki asiakkaat ovat kannattavia, mutta eri tasolla. Nämä tasot tunnistamalla yritys voi padota pieniä, asiakkaisiin liittyvien menojen puroja.

Aktiivisuus on tärkeä tekijä mm. vähittäiskaupassa. Tärkein aktiivisuus on luonnollisesti ostot, mutta myös verkkosivuilla käynti, erilaisiin tilaisuuksiin osallistuminen, tarjouspyynnöt ja kyselyt ovat tärkeitä. Aktiivisuutta voi kehittää houkuttelemalla asioimaan, ottamaan kontaktia ja vierailemaan markkinointikanavissa.

Neljäs tekijä on asiakasuskollisuus, ja sen vaikutus yrityksen tulokseen on merkittävä. Pitkiä asiakassuhteita rakennetaan vuosien mittaan ja korkea uskollisuus vähentää uusasiakashankinnan tarvetta ja kustannuksia. Yrittäjä voi vaikuttaa asiakkaiden uskollisuuteen tehostamalla ostoprosessejaan, huomioimalla asiakastyytyväisyyden, kehittämällä uusia palveluita sekä palkitsemalla muilla tavoin.

Yksi tekijä on myös asiakasriskit. Merkittävä riippuvuus muutamasta isosta asiakkaasta ja muutokset isojen asiakkaiden toimialoilla saattavat muodostaa pidemmän päälle vaikeasti hallittavia riskejä.

Asiakaskohtaisella palvelumallilla voit välttää myyntityön hakuammunnan ja keskittyä olennaiseen. Tule Keukelle juttelemaan neuvojien kanssa ja käydään yhdessä läpi teidän firman asiakkuudet!

Miten arvostat asiakkaitasi ja mikä on asiakkuuden arvo yrityksellesi?

Marianne Ahvenranta on Keuken yrityskehittäjä. "Olen apuna laskelmien teossa, annan vinkkejä markkinointiin, jelppaan yrityskaupoissa ja välillä myös kansainvälistymiseen ja vientiin liittyvissä kysymyksissä. Minun juttu on se, että aina pitää löytää jotain konkreettista, missä voi auttaa yritystä eteenpäin."

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

15.08.2024
klo 18:00

KUTSU: Keuken syksyn kick off: Onnistuminen vaatii myös epäonnistumisia

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori