Asiakaspalvelu on olennainen osa lähes jokaista yritystä ja organisaatiota, oli kyse sitten pienestä paikallisesta liikkeestä tai suuresta kansainvälisestä yrityksestä. Asiakaspalvelu on asiakkaan tarpeiden huomioon ottamista ja niihin vastaamista yrityksen tai palveluntarjoajan toimesta. Se pyrkii luomaan positiivisia kokemuksia ja näin rakentamaan pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Asiakaspalvelu kattaa kaikki vuorovaikutukset ja kohtaamiset asiakkaiden kanssa, olivat ne sitten kasvotusten, puhelimitse, sähköpostitse, chatissa tai sosiaalisessa mediassa. Se kulkee mukana laajasti asiakkaan koko ostoprosessin alusta loppuun, eikä rajoitu vain ongelmatilanteiden ratkaisemiseen.
Asiakaspalvelulla on suora vaikutus yrityksen maineeseen ja asiakastyytyväisyyteen. Se on siis kilpailuetu, jolla erottaudutaan kilpailijoista. Asiakaspalvelu vaikuttaa suoraan siihen, millainen kuva asiakkaalle yrityksestä jää. Asiakkaat ovat entistä tietoisempia valinnoistaan ja valmiimpia vaihtamaan palveluntarjoajaa huonon asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen vuoksi.
Parhaimmillaan asiakaspalvelulla luodaan positiivista kuvaa yrityksestä, joka johtaa uskollisiin asiakkuuksiin. Huonolla asiakaspalvelulla voidaan taas puolestaan aiheuttaa asiakkaiden menetys sekä negatiivinen maine asiakkaiden keskuudessa.
Yrityksen on ensisijaisesti pyrittävä ymmärtämään asiakkaidensa tarpeita ja odotuksia. Tämä voi tapahtua esimerkiksi tekemällä markkina-analyysejä, keräämällä asiakaspalautetta tai yksinkertaisesti keskustelemalla suoraan asiakkaiden kanssa. Kun yritys ymmärtää asiakkaan palvelupolun, se voi kehittää tuotteitaan ja palveluitaan vastaamaan asiakkaiden tarpeita paremmin.
Yritysten on tärkeää pitää huolta asiakaspalvelun laadun jatkuvasta kehittämisestä. Kehittämisen perustana on hyvä käyttää asiakaspalautetta ja sitä kannattaakin kerätä johdonmukaisesti. Palautteen avulla yritys voi tunnistaa vahvuutensa ja heikkoutensa asiakaspalveluprosesseissa sekä saada arvokasta tietoa siitä, mitä asiakkaat odottavat, haluavat ja arvostavat.
Hyvä asiakaspalvelu vaatii myös sitoutunutta ja motivoitunutta henkilöstöä, sillä intohimo työhön näkyy asiakkaille asti positiivisena kokemuksena ja parempana palveluna. Yrityksen on siis tärkeää huolehtia työntekijöidensä hyvinvoinnista, koulutuksesta ja työtyytyväisyydestä, jotta he pystyvät kohtaamaan asiakkaiden tarpeet ja ratkaisemaan ongelmia tehokkaasti.
Asiakaspalvelussa nopea reagointi ja tehokas palvelu ovat avainasemassa, sillä viivästyksistä voi seurata asiakkaiden menetys kilpailijoille. Kuitenkaan asiakaspalvelun laadusta ei pidä koskaan tinkiä, vaan yrityksen asiakaspalveluprosessit pitää olla hyvin suunniteltuja ja kuvattuja. Selkeät toimintaprosessit yrityksessä varmistavat aina tehokkaan ja laadukkaan asiakaspalvelun, myös reklamaatio- ja ongelmatilanteissa. Keskiössä on aina asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen ja niihin vastaaminen.
Selkeys ja avoimuus ovat avainasioita luotaessa luottamusta ja vahvistettaessa asiakassuhteita. Kun yritys kommunikoi selkeästi ja avoimesti asiakkailleen, se luo perustan molemminpuoliselle ymmärrykselle ja läpinäkyvyydelle. Hyvä asiakasviestintä auttaa vahvistamaan yrityksen brändiä ja luo positiivista kuvaa yrityksestä asiakkaiden keskuudessa.
Tässä muutama konkreettinen vinkki, joilla voit parantaa asiakasviestintää ja asiakaspalvelua. Varmista siis, että yritykselläsi on ainakin nämä asiat kunnossa:
Kaiken kaikkiaan, asiakaspalvelu on moniulotteinen käsite, joka vaatii yritykseltä sitoutumista ja jatkuvaa kehitystä. Ymmärtämällä asiakkaiden odotuksia ja pyrkimällä vastaamaan niihin parhaalla mahdollisella tavalla, yritykset voivat luoda positiivisen asiakaskokemuksen, joka erottaa heidät kilpailijoistaan, luo pitkäaikaisia asiakassuhteita ja auttaa yritystä menestymään. Asiakkaat muodostavat yrityksen perustan, ja korkealaatuinen asiakaspalvelu on ratkaiseva tekijä näiden asiakkaiden hankinnassa ja säilyttämisessä.
Tytti Viinanen työskentelee Keukella palvelukoordinaattorina. Hänen työtehtäviinsä kuuluvat asiakaspalvelu ja ajanvaraukset, toimisto- ja tukipalvelutehtävät sekä sidosryhmäyhteistyö. ”Nautin työstäni todella paljon. Vapaa-aikani kuluu avopuolison, perheen ja ystävien kanssa. Nautin myös videopelien pelaamisesta.”
19.11.2025
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
![]()
050 341 3210
![]()
keuke@keuke.fi
Synergia Foxy 