Heti aluksi on todettava, että markkinointi ei parhaallakaan oppikirjamallilla suoritettuna ole mikään nopea taikatemppu tai yhden miehen show. Vaikka markkinoinnin panosten pitää näkyä lopulta viivan alla lisääntyneenä myyntinä, tulokset eivät ole aina saman tien realisoitavissa.
Kuitenkin, jos ja kun (ja ehdottomasti) markkinointi ymmärretään investoinniksi, sen on myös maksettava itsensä takaisin – mieluusti moninkertaisena.
Siksi markkinointiin on suhtauduttava samalla tavalla kuin mihin tahansa investointiin, jolla on tietty takaisinmaksuaika. (Tee ajatusharjoitus: miten suhtaudut vaikkapa koneinvestointiin ja mitä odotuksia sinulla on sille ja millä aikajanalla!)
Miten ja millaista markkinointia kannattaa tehdä ja miten nopeasti investointi on tuloutettavissa, riippuu täysin toimialasta, tuotteista, asiakkaista ja markkinasta.
Verkkokauppa on tyypillinen esimerkki siitä, että esimerkiksi somemarkkinointiin tai Google Ads -markkinointiin laitetut rahat ovat heti ulosmitattavissa.
Sen sijaan BtoB-puolen asiantuntijatyön markkinointi on pitkäjänteistä tunnettuuden rakentamista, jonka panostukset näkyvät parhaimmillaan vuosien päästä. Toki tällekin markkinointityölle on mahdollista ja suositeltavaa asettaa mittareita.
Mutta nopeita tuloksia ei kannata edes odottaa. Eikä markkinointia kannata lopettaa siksi, että ensimmäiset ponnistukset eivät näy ”lisääntyneenä ovipumpun käymisenä”.
Yhteenvetona voi todeta, että tuotteiden ja palvelujen näkyväksi tekemiseen tarvitaan aina resursseja. Ja markkinointityön pitää olla jatkuvaa ja säännöllistä, jotta siltä voi odottaa tuloksia. Edes verkkokauppa ei tee tasaisen hyvää myyntiä satunnaisilla kampanjoilla ja poukkoilevalla tekemisellä.
Kaikki verkkokauppaa pyörittävät tuntevat varmasti neljän koon kaavan, jolla voi laskea ja suunnitella verkkokaupan tulosta. Samanlaisia helposti ymmärrettäviä ja käyttöön otettavia kaavoja odotetaan varmasti kaikelta markkinoinnilta.
Valitettavasti yhtä ja kaikille sopivaa insinöörikaavaa ei kuitenkaan ole olemassa. Markkinoinnissa täytyy olla halua ja jaksamista kokeilla, muuttaa, korjata ja parantaa. Onhan vastassa kuitenkin ihmiset, joiden käyttäytymistä ei ihan loppuun asti pysty ennustamaan.
Mutta markkinointi onnistuu aivan varmasti paremmin, jos sen suunnittelee osaksi strategiaa ja toteuttaa osana budjettia. Toisin sanoen, markkinointi tukee yrityksen tavoitteita ja sille pitää antaa budjetista oma rivi (jota ei myöskään ensimmäisenä viivata yli vaikeuksien edessä).
Mitään muutakaan investointia ei tehdä strategian ulkopuolelta eikä yhtäkään muuta investointia jätetä budjetoimatta. Miksi siis markkinointi olisi poikkeus?
Johanna Talikainen on Mainossatama Oy:n yrittäjä ja viestinnänsuunnittelija, jonka ammattitaito ja osaaminen ei rajoitu pelkästään viestinnän ja markkinoinnin saralle. Brändistrategian lisäksi Johannan käsissä kirkastuvat tarvittaessa niin yrityksen missio sekä toimenpiteet, joilla asetettuihin tavoitteisiin päästään. Hän tekee päivittäin työtä asiakasyritysten imagon ja julkisuuskuvan parantamiseksi, ja ymmärtää loistavasti eri toimialojen haasteita ja jatkuvasti muuttuvaa yhteiskuntaamme.
17.09.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi