Sisältöön »
 

Blogi

Markkinointi on investointi, jonka pitää maksaa itsensä takaisin moninkertaisena

Heti aluksi on todettava, että markkinointi ei parhaallakaan oppikirjamallilla suoritettuna ole mikään nopea taikatemppu tai yhden miehen show. Vaikka markkinoinnin panosten pitää näkyä lopulta viivan alla lisääntyneenä myyntinä, tulokset eivät ole aina saman tien realisoitavissa.

Kuitenkin, jos ja kun (ja ehdottomasti) markkinointi ymmärretään investoinniksi, sen on myös maksettava itsensä takaisin – mieluusti moninkertaisena.

Siksi markkinointiin on suhtauduttava samalla tavalla kuin mihin tahansa investointiin, jolla on tietty takaisinmaksuaika. (Tee ajatusharjoitus: miten suhtaudut vaikkapa koneinvestointiin ja mitä odotuksia sinulla on sille ja millä aikajanalla!)

Brändin rakentamista vai kampanjointia?

Miten ja millaista markkinointia kannattaa tehdä ja miten nopeasti investointi on tuloutettavissa, riippuu täysin toimialasta, tuotteista, asiakkaista ja markkinasta.

Verkkokauppa on tyypillinen esimerkki siitä, että esimerkiksi somemarkkinointiin tai Google Ads -markkinointiin laitetut rahat ovat heti ulosmitattavissa.

Sen sijaan BtoB-puolen asiantuntijatyön markkinointi on pitkäjänteistä tunnettuuden rakentamista, jonka panostukset näkyvät parhaimmillaan vuosien päästä. Toki tällekin markkinointityölle on mahdollista ja suositeltavaa asettaa mittareita.

Mutta nopeita tuloksia ei kannata edes odottaa. Eikä markkinointia kannata lopettaa siksi, että ensimmäiset ponnistukset eivät näy ”lisääntyneenä ovipumpun käymisenä”.

Yhteenvetona voi todeta, että tuotteiden ja palvelujen näkyväksi tekemiseen tarvitaan aina resursseja. Ja markkinointityön pitää olla jatkuvaa ja säännöllistä, jotta siltä voi odottaa tuloksia. Edes verkkokauppa ei tee tasaisen hyvää myyntiä satunnaisilla kampanjoilla ja poukkoilevalla tekemisellä.

Markkinoinnin kaavassa olennaista on strategia ja budjetti

Kaikki verkkokauppaa pyörittävät tuntevat varmasti neljän koon kaavan, jolla voi laskea ja suunnitella verkkokaupan tulosta. Samanlaisia helposti ymmärrettäviä ja käyttöön otettavia kaavoja odotetaan varmasti kaikelta markkinoinnilta.

Valitettavasti yhtä ja kaikille sopivaa insinöörikaavaa ei kuitenkaan ole olemassa. Markkinoinnissa täytyy olla halua ja jaksamista kokeilla, muuttaa, korjata ja parantaa. Onhan vastassa kuitenkin ihmiset, joiden käyttäytymistä ei ihan loppuun asti pysty ennustamaan.

Mutta markkinointi onnistuu aivan varmasti paremmin, jos sen suunnittelee osaksi strategiaa ja toteuttaa osana budjettia. Toisin sanoen, markkinointi tukee yrityksen tavoitteita ja sille pitää antaa budjetista oma rivi (jota ei myöskään ensimmäisenä viivata yli vaikeuksien edessä).

Mitään muutakaan investointia ei tehdä strategian ulkopuolelta eikä yhtäkään muuta investointia jätetä budjetoimatta. Miksi siis markkinointi olisi poikkeus?

Tuloksellisen markkinoinnin muistilista

  1. Kytke markkinointi osaksi strategiaa. Markkinointi auttaa siis sinua pääsemään tavoitteisiisi.
  2. Anna markkinoinnille riittävä ja realistinen budjetti.
  3. Suunnittele markkinointi niin, että se tukee strategiaa ja pysyy budjetissa. Mitä pienempi budjetti, sitä tarkemmin se pitää suunnitella, jotta rahoille saa vastinetta.
  4. Aseta sopivat mittarit, joilla seuraat markkinoinnin tuloksia. Ole kohtuullinen mittareissa ja odotuksissa, varsinkin, jos kyse on brändin rakentamisesta ja tunnetuksi tekemisestä. Heti käyttöön otettavia mittareita löytyy helposti somealustojen analytiikasta ja kotisivujen analytiikasta.
  5. Seuraa myös myynnin ja tuloksen kehittymistä suhteessa markkinointipanostuksiin. Jos olet ollut markkinoinnissa suunnitelmallinen ja johdonmukainen, tuloksia on odotettavissa aivan varmasti jollain aikajänteellä.
  6. Muista, että ilman markkinointia et voi odottaa suuria myöskään myynniltä. Markkinointi ei ole irrallinen tai ylimääräinen juttu, vaan tärkeä osa yrityksen ydintoimintoja.

 

Markkinointi on investointi, jonka pitää maksaa itsensä takaisin moninkertaisena

Johanna Talikainen on Mainossatama Oy:n yrittäjä ja viestinnänsuunnittelija, jonka ammattitaito ja osaaminen ei rajoitu pelkästään viestinnän ja markkinoinnin saralle. Brändistrategian lisäksi Johannan käsissä kirkastuvat tarvittaessa niin yrityksen missio sekä toimenpiteet, joilla asetettuihin tavoitteisiin päästään. Hän tekee päivittäin työtä asiakasyritysten imagon ja julkisuuskuvan parantamiseksi, ja ymmärtää loistavasti eri toimialojen haasteita ja jatkuvasti muuttuvaa yhteiskuntaamme.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

17.09.2024
klo 17:00

Keuken B2B myynti-ilta: Datalla ja digillä lisää kauppoja

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori