Tekoäly on yksi tämän hetken merkittävimmistä teknologisista kehitysaskelista, ja sen vaikutus ulottuu lähes kaikille elämänalueille. Tekoäly on täällä nyt, ja se muuttaa tapaa, jolla elämme ja työskentelemme. Teknologia tarjoaa valtavia mahdollisuuksia erityisesti yrityksille, jotka haluavat pysyä kilpailukykyisinä ja kehittää liiketoimintaansa. Miten yrittäjä ja yritys voivat hyötyä tekoälystä? Lue eteenpäin, niin tiedät.
Tekoälyllä tarkoitetaan koneen kykyä käyttää perinteisesti ihmisen älyyn liitettyjä taitoja, kuten päättelyä, oppimista, suunnittelemista tai luomista. Tiesitkö, että joitain tekoälysovelluksia on käytetty jo yli 50 vuotta? Tietokoneiden laskentatehon ja tiedon määrän valtava lisääntyminen sekä uudet algoritmit ovat johtaneet useisiin tekoälyn läpimurtoihin viime vuosina.
Tekoäly näkyy ympärillämme eri muodoissaan esimerkiksi virtuaalisina avustajina, kuvia analysoivina ohjelmistoina, hakukoneina, puheen- ja kasvojentunnistusjärjestelminä, robotteina, itseohjautuvina autoina, drooneina tai asioiden internetinä.
Toisin sanoen tekoäly on läsnä kaikkialla – puhelimissamme, autoissamme ja jopa kotitalouksissamme. Emme aina edes tiedosta käyttävämme tekoälyä.
Tekoäly on saavuttanut merkittävän aseman modernin liiketoiminnan kehittämisessä tarjoten ennennäkemättömiä mahdollisuuksia yrityksille. Tekoälyn potentiaali ulottuu monille eri toimialoille, ja myös sen vaikutukset ovat moninaisia. Esimerkkeinä tehokkuuden parantaminen ja asiakaskokemuksen syventäminen.
Tekoäly todellakin voi tuoda merkittäviä hyötyjä yrityksille ja siksi sen käyttöönottoa kannattaa vakavasti harkita.
Tekoäly voi tehostaa liiketoimintaprosesseja vähentämällä manuaalista työtä. Esimerkiksi asiakaspalvelussa chatbotit ja virtuaaliassistentit voivat vastata rutiinikysymyksiin nopeasti ympäri vuorokauden ja vapauttaa henkilöstön aikaa monimutkaisempien kysymysten käsittelyyn ja vaativampiin tehtäviin. Lisäksi tekoälyn avulla voidaan automatisoida laskutusta ja muita toistuvia tehtäviä.
Tekoäly pystyy käsittelemään valtavia määriä dataa ja tarjoamaan oivalluksia asiakaskäyttäytymisestä. Se voi analysoida asiakkaan käyttäytymistä ja tarjota sen avulla yksilöllisempiä palveluita. Esimerkiksi verkkokaupassa se voi suositella tuotteita asiakkaan ostohistorian perusteella, joka voi parantaa asiakaskokemusta ja lisätä asiakasuskollisuutta.
Tekoäly on myös loistava apu myynnissä ja markkinoinnissa. Myynnin tehokkuutta voi nostaa ja parantaa myyntiviestinnän laatua generatiivisen tekoälyn voimin. Tekoälytyökaluja voi hyödyntää myyntiprosessin eri vaiheisiin, kuten prospektointiin, kontaktointiin ja tarjouksen tekemiseen.
Tekoälyn kanssa voi sparrata ennen tärkeää myyntitapaamista, ennustaa myyntiä ja auttaa optimoimaan hinnoittelua sekä siltä saa apua myös markkinointistrategioiden tekemiseen ja tehostamiseen.
Analysoimalla valtavia määriä dataa tekoäly voi auttaa yrityksiä tunnistamaan tehokkaimmat markkinointistrategiat ja kohdentamaan markkinointiviestintää entistä tarkemmin. Sen avulla voi analysoida sosiaalisen median käyttäytymistä ja auttaa yrityksiä tunnistamaan potentiaaliset asiakkaat sekä personoimaan markkinointiviestejä heille sopiviksi. Tekoälyä voi myös pyytää ideoimaan yrityksen somesisältöjä.
Tekoäly voi auttaa yrityksiä analysoimaan markkinoita ja tekemään parempia liiketoimintapäätöksiä. Esimerkiksi tekoälypohjaiset ennustemallit voivat auttaa vähittäiskauppiaita ennakoimaan kysyntää ja optimoimaan varastonhallintaa, mikä voi johtaa vähentyneisiin varastokustannuksiin ja parempaan asiakastyytyväisyyteen.
Muista, että tekoälyn hyödyntäminen ei ole kertaluonteinen projekti, vaan jatkuva matka kohti parempaa tehokkuutta ja innovaatioita. Nyt on aika tarttua tilaisuuteen ja ottaa tekoäly osaksi yrityksesi tulevaisuutta.
Nina Mahlavuori työskentelee Keukella yrityskehittäjänä. ”Koen, että työssäni saan olla ajattelija, rakentaja, silloittaja, innostuja ja innostaja, auttaja, tsemppari, tuki ja turva. Innostun erityisesti ihmisistä ja erilaisista kehitysprojekteista, joita saan olla sparraamassa. Keuken verkkokauppiasklubin toiminnan käynnistäminen ja kehittäminen ovat niitä parhaita juttuja, joita olen päässyt tekemään. On ihanaa olla mukana mahdollistamassa alueemme verkkokauppiaiden menestystä.”
Vapaa-aikaa Nina viettää mieluiten lempi-ihmisten eli oman perheen (johon kuuluu myös hullunkurinen koiratrio) kanssa kotoillen tai maailmalla reissaten.
17.09.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi