Mikä on vaarallisin valhe, jota yrittäjälle kerrotaan?
Se että “maailma muuttuu, ja yrityksen täytyy muuttua mukana”.
Tämä on nimittäin kukkupuhetta silloin, jos vaatimus koskee muka firman kaikkia osa-alueita, kaikkia toimintoja ja kaikkea ajattelua.
On kolme asiaa, joiden suhteen muutos on erinomainen asia ja suorastaan välttämättömyys.
Muutos on erinomainen asia silloin, kun uudet laitteet, keksinnöt ja ohjelmistot säästävät aikaa ja hoitavat yrittäjän rutiinihommia pois alta. Kannattaa siis ilman muuta vaihtaa paperinen kirjanpito sähköiseksi, paperilaskut verkkolaskuiksi ja paperisopimukset digitaalisiksi.
Muutos on tärkeää silloinkin, kun yritys seuraa alan muuttuvia normeja ja lainsäädäntöä ja mukautuu niihin. Yrittäjän on pakko lukea uutiset ja tarkkailla sitä, millaisia direktiivejä omalle alalle on tulossa.
Muutos on pakollinen asia silloinkin, jos yritys on jumissa totaalisen vanhakantaisessa ajattelussa. Silloin on myllättävä kaikki uusiksi. Jos yritys ei uskalla hankkia uudenlaisia asiakkaita tai kehittää uudenlaisia tuotteita, riskinä on hidas hiipuminen.
On kuitenkin yksi asia, jota ei saa muutella jatkuvasti. Sitä kutsutaan yrityksen identiteetiksi tai brändiksi.
Jokaisella firmalla on oma identiteettinsä. Mikä on sen olemassaolon tarkoitus? Keitä se puhuttelee? Miltä se näyttää? Miten se puhuu? Mitä se tekee ja keitä se auttaa?
Tätä pakettia ei voi vekslata jatkuvasti, sillä se on osa yrityksen dna:ta ja syvärakennetta. Identiteettiä saa muuttaa vain kriiseissä ja pakon edessä, kun tie on noussut pystyyn ja tarvitaan jotain täysin uutta.
Sen sijaan identiteetti ei saa olla mikään trendiasia, jota vaihdellaan vain kyllästymisen torjumiseksi, huomion saamiseksi tai muotivillitysten matkimiseksi.
Jos yrityksesi brändi tuntuu tylsältä ja vanhalta, osta mieluummin vaikka uudet sukat. Älä kuitenkaan kohdista jokakeväistä vaihteluntarvetta yritykseesi.
Yritys ei voi hypätä jokaisen trendin mukaan milloin mihinkin suuntaan, koska silloin se hukkaa oman identiteettinsä ja syvimmän olemuksensa. Firmalla ei voi olla logossaan Ukraina-kehyksiä helmikuussa, Gaza-kehyksiä huhtikuussa, vaalikehyksiä kesäkuussa ja mistelikehyksiä joulukuussa.
Kantaa saa toki ottaa jos se sopii brändiin, mutta se tapahtuu tiedotteissa ja somepäivityksissä, ei logossa ja profiilikuvassa. Identiteetin pitää säilyä erillisenä sisältövirrasta, sillä se on yrityksen kivijalka.
Kuinka usein Punainen risti tai YK vaihtavat logoaan? Entä Coca-Cola, Apple tai Mercedes-Benz? Tai suomalaiset Sidoste ja Marimekko? Entä Suomen valtio? Vaihtavatko ne tunnusta ja nimeä viiden vuoden välein?
Eivät ne vaihda. Ne pysyvät identiteetissään, koska se kertoo vakaudesta, vahvuudesta ja kestävyydestä.
Jokaiselle brändille tulee alkuvuosina eteen kuolemanlaakso. Fiilis kulahtaa ja arki junnaa paikallaan. Alkuperäinen logo alkaa tuntua vanhanaikaiselta, ja sitä pitäisi jotenkin uudistaa. Kaivataan jotain raikasta, jotain tuoretta!
Tämän kuolemanlaakson yli täytyy kuitenkin päästä, koska muuten edessä on sama ruljanssi aina muutaman vuoden välein. Tylsyys iskee uudelleen ennemmin tai myöhemmin.
Jos siis haluat luoda pitkäikäisen brändin, älä vaihda sitä viiden vuoden sykleissä. Etsi mieluummin peruskivet ja pysy niissä. Kun kestää hetkellisen vanhanaikaisuuden, saa tilalle klassikon maineen.
Vaihda sukkia ja sovelluksia, älä brändiä ja identiteettiä.
Katleena Kortesuo on yrittäjä ja palkittu tietokirjailija, joka on koukussa viestinnän kehittämiseen. Hän kouluttaa työkseen kriisiviestintää, esiintymistaitoja ja sosiaalisen median taitoja. Vapaa-ajallaan Katleena harrastaa partiota, viikinkimiekkailua ja sukkahousujen rikkomista.
Kuva: Jarno Lindholm
17.09.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi