Syyskuun ensimmäinen päivä toi tulessaan jotain muutakin, kuin pikkuhiljaa syntyvät ruskan värit ja kirpeät aamut. Hallituksen päättämä uusi arvonlisäverokanta astui voimaan ja yrittäjäpiireissä onkin ollut kuhinaa.
Muutos on pelottanut, nostanut hintapaniikkia, turhauttanut, ahdistanut, lisännyt työmäärää ja moni miettii kuumeisesti, miten tästä selvitään, mitä vaikutuksia korotuksella on omaan liiketoimintaan ja kenen korotus pitäisi maksaa.
Nyt ei ole kuitenkaan oikea hetki kaivaa yrittäjänä lompakkoa eikä panikoida – sillä jos haluat liiketoimintasi menestyvän, avain on oikeanlaisessa hinnoittelussa sekä kannattavuuden optimoinnissa.
Ja muista tämä – yrittäjänä sinun tärkein tehtäväsi on tehdä kannattavaa liiketoimintaa, eikä siihen kuulu hyväntekeväisyys.
Kun arvonlisävero nousee, on yrittäjällä vain ja ainoastaan kaksi vaihtoehtoa; ottaa korotus kannattavuudesta tai lisätä se tuotteen tai palvelun hintaan.
Päädyitpä kumpaan vaihtoehtoon tahansa, niin älä suuntaa katsettasi asiakkaan kukkaroon – suuntaa se omaan kannattavuuteesi. Asiakas kyllä pysyy, jos annat hänelle laatua, mutta liiketoimintasi ei kestä, jos kerta toisensa jälkeen syöt omasta kannattavuudestasi ilman kustannuspuolen leikkauksia.
Jotta voit päätöksen tehdä korotuksesta nyt tai tulevaisuudessa, niin tulisi sinulla olla tiedossa selkeät viiterajat kannattavuudelle, jonka sisällä yrityksesi olisi hyvä operoida. Kannattavuudesta et voi nimittäin korotusta ottaa. Kun kannattavuus heikkenee ja katteet kapenevat, ei ole kohta varaa panostaa kehitykseen, markkinointiin tai kasvuun. Tämä on pitkän aikavälin sudenkuoppa, jota kukaan menestyvä yrittäjä ei halua kohdata.
Mikäli päätät pitää hinnan samana, on sinun ryhdyttävä parantamaan kannattavuutta muutoin. Voit pohtia alla olevia kysymyksiä.
Tee rohkeasti toimenpiteitä liiketoimintaan kustannusrakenteisiin – kannattavuus eivät saa kärsiä. Jos hinta ei muutu, jonkun muun on muututtava.
Mikäli taas päätät lisätä korotuksen suoraan hintoihin, niin kannattaa pohtia alla olevia kysymyksiä.
Hinnankorotus tilanteissa keskity siihen, että tuotat lisäarvoa entistäkin enemmän ja tuot sen myös rohkeasti esille asiakasrajapinnassa – korkeampaa arvontuottoa asiakkaille.
Kerrataan vielä - eli kannattavuus on tärkein osa liiketoimintaa. Yrittäjälle sen tulisi olla ajattelutapa. Jokaisen kaupan, jonka teet, tulisi tuottaa sinulle enemmän rahaa kuin viedä. Todella suoraviivaista ja yksinkertaista? Kyllä, mutta hämmästyttävän moni yrittäjä (allekirjoittanut itsekin ajoittain) unohtaa tämän arjen paineissa. Kun arvonlisävero nousi nyt tai nousee tulevaisuudessa, niin kriittistä on, että pidät kannattavuuden kunnossa, koska muuten urakat menevät pitkäksi ja minipanos vs. maksimituotto on vain kaukainen unelma.
Lopuksi haluan sanoa, että moni meistä yrittäjistä pelkää kannattavuuden tuomaa hinnan korotusta tai muodostumista. Se on inhimillistä. Ajattele kuitenkin niin, että mikäli muutama hintaherkkäasiakas kääntyy ovelta, kun näkee hintalapun kasvaneen, on se parempi vaihtoehto, kuin yrittää pyörittää liiketoimintaa jatkuvasti huonolla kannattavuudella ja ohuella katteella.
Tiina ”Tinu” Räisänen on energinen taloushallinnon asiantuntija ja Roar Accounts tilitoimiston perustaja, joka on tunnettu rennosta ja helposti lähestyttävästä tyylistään. Hänen työssään yhdistyvät asiantuntemus, yrittäjälähtöinen ajattelutapa ja kirkas fokus liiketoiminnan kannattavuuteen. Tinun lähestymistapa taloushallintoon ei ole pelkkää numeroiden pyörittämistä – hän keskittyy kokonaisvaltaisesti liiketoiminnan kehittämiseen, varmistaen, että jokainen päätös tukee yrityksen kestävää kasvua.
19.11.2025
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
![]()
050 341 3210
![]()
keuke@keuke.fi
Synergia Foxy 