Sisältöön »
 

Blogi

Yrittäjä, tässä sinulle kuusi käytännön vinkkiä ja työkalua markkinointiin

Markkinointi on tärkeä osa yrityksen menestystä. Se auttaa tavoittamaan oikeat asiakkaat ja luomaan kestäviä asiakassuhteita. Tässä kuusi käytännön vinkkiä ja työkalua, joilla tehostat markkinointiasi. 

1. Hyödynnä sosiaalista mediaa  

Sosiaalinen media on edullinen ja tehokas väline yrityksesi markkinointiin. Kanavat kuten Facebook, Instagram, TikTok ja LinkedIn tarjoavat mahdollisuuden tavoittaa asiakkaita nopeasti. Luo säännöllisesti kiinnostavaa sisältöä ja hyödynnä kanavien omia mainos- ja analytiikkatyökaluja. Muista myös maksettu mainonta orgaanisen näkyvyyden lisäksi – esimerkiksi jos tuotteesi ovat heräteostoksia, somemainonta voi olla erityisen tehokasta.  

Työkalut ja vinkit: Laadi somejulkaisukalenteri tai markkinointisuunnitelma Keuken asiantuntijan kanssa. Metan omien työkalujen lisäksi esim. Canva, Publer ja Hootsuite auttavat sisällön luomisessa ja ajastamisessa. 

2. Panosta Sisältömarkkinointiin ja asiakaskokemukseen  

Blogikirjoitukset, videot ja asiakastarinat ovat erinomaisia tapoja houkutella asiakkaita ja tarjota heille arvokasta tietoa.

Sisältömarkkinointi toimii erityisen hyvin nykypäivän markkinoinnissa, jossa asiakkaat etsivät aktiivisesti tietoa ja haluavat tehdä päätöksensä omien tutkimustensa pohjalta. Keskity siis luomaan sisältöä, joka ratkaisee asiakkaidesi ongelmia tai vastaa heidän kysymyksiinsä. 

Visuaalinen sisältö, kuten videot, herättävät tehokkaasti huomiota ja luo yhteyksiä asiakkaisiin. Hyvä asiakaskokemus on paras markkinointikeino, sillä tyytyväiset asiakkaat suosittelevat yritystäsi myös muille.

Laadukas sisältö parantaa myös hakukonenäkyvyyttä ja yrityksesi löydettävyyttä.  Lyhyillä kysymyksillä voit myös osallistaa ja aktivoida seuraajiasi somessa. 

Työkalut ja vinkit: Videoita voit tehdä lähes millä tahansa kännykällä, kun muistat pyyhkäistä kameran linssin ja laittaa tarpeeksi valoja. Videon muokkaamiseen voi käyttää Canvan lisäksi vaikka CapCut-ohjelmaa.

Voit lisätä nettisivuillesi alasivun blogiteksteille. Muita bloggaamiseen sopivia alustoja ja yhteisöjä on paljon, esimerkiksi WordPress, Wix, Blogger, Squarespace, Lily. Kyselyitä voit laatia somekanavien omilla työkaluilla ja laajempiin kyselyihin sopii esim. Google forms, Webropol tai Surveypal.

3. Päivitä Google-yritysprofiilisi  

Googlen yritysprofiili eli Google My Business on ilmainen työkalu, jonka avulla voit hallita yrityksesi näkyvyyttä Googlessa. Sen avulla yrityksesi tiedot (osoite, aukioloajat, yhteystiedot) näkyvät suoraan hakutuloksissa ja Google Mapsissa.

Kun asiakkaat etsivät tiettyjä palveluita tai tuotteita läheltä, yrityksesi tulee näkyviin paikallisissa hakutuloksissa. Tämä on erityisen hyödyllistä kivijalkayrityksille, kuten kahviloille, hierontapalveluille tai kaupoille. 

Yritysprofiilin avulla saat myös arvokasta tietoa siitä, kuinka asiakkaat löytävät yrityksesi. Voit tarkastella esimerkiksi hakukertoja, klikkauksia ja yhteydenottoja ja se auttaa sinua kehittämään markkinointistrategiaasi. 

Google Yritysprofiilin kautta asiakkaat voivat jättää arvosteluja ja se auttaa rakentamaan luottamusta ja uskottavuutta asiakkaiden silmissä. Hyvät arvostelut voivat myös lisätä asiakkaiden kiinnostusta yritystä kohtaan. 

Työkalut ja vinkit: Varaa aika Keuken asiantuntijalle ja laitetaan yritysprofiilisi kuntoon. Visuaalisesti houkutteleva profiili, joka sisältää laadukkaita kuvia ja kattavat tiedot, voi erottua myös kilpailijoiden joukosta. Katso Keuken opasvideo yritysprofiilin luomiseksi. 

Katso video 

4. Markkinoi sähköpostilla

Sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista ja edullisimmista tavoista pitää yhteyttä asiakkaisiin. Sähköposti ja uutiskirjeet eivät ole riippuvaisia algoritmeista, kuten sosiaalisessa mediassa, vaan viestit päätyvät suoraan vastaanottajien sähköpostilaatikkoon.

Säännöllisesti lähetettävät uutiskirjeet auttavat pitämään asiakkaat ajan tasalla tarjouksista ja uutisista. Personoi ja kohdenna viestejä asiakkaiden tarpeiden mukaan.  

Työkalut ja vinkit: Segmentoi asiakkaat ja pyydä henkilöasiakkailta lupaa markkinointiin esimerkiksi kilpailujen, kyselyiden tai ladattavien oppaiden yhteydessä. Uutiskirjeiden lähettämiseen on tarjolla erilaisia alustoja. Vertaile ja valitse itsellesi sopivat ominaisuudet sisältävä palvelu. Palveluita ovat esimerkiksi Mailchimp, MailerLite, Wordpress, Creamailer ja Lianatech.

5. Verkostoidu ja osallistu tapahtumiin  

Verkostoituminen on edelleen yksi parhaista tavoista markkinoida yritystä. Osallistumalla alan tapahtumiin, messuille ja seminaareihin voit tavata potentiaalisia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.

Näin voit myös pysyä ajan tasalla alan trendeistä. Henkilökohtaiset kontaktit voivat olla arvokkaita ja suora vuorovaikutus rakentaa luottamusta paremmin kuin digitaaliset kanavat. 

Mahdollisuuksien mukaan osallistu tai järjestä tapahtumia, joissa asiakkaat voivat kokeilla tuotteitasi tai palvelujasi. 

Työkalut ja vinkit: Osallistu kesäkuussa 2025 Keuken ja Uudenmaan yrittäjien Mega-yritystreffeille. Hyödynnä alueen muut tapahtumat ja rakenna yhteistyökuvioita muiden paikallisten toimijoiden kanssa. Osallistu aktiivisesti myös LinkedIn-keskusteluihin.

6. Hyödynnä tekoälyä markkinoinnissa 

Tekoäly on hyödyllinen työkalu markkinoinnissa, sillä se voi auttaa esimerkiksi suunnitelmien, kampanjoiden ja sisältöjen ideoinnissa, asiakaskäyttäytymisen analysoinnissa sekä viestinnän personoinnissa.

Tekoäly voi myös luoda visuaalisia elementtejä ja ennustaa trendejä, mikä säästää aikaa ja resursseja.

Tekoälypohjaiset chatbotit puolestaan voivat käydä keskusteluja asiakkaiden kanssa 24/7, tarjoten tukea ja suosituksia ilman ihmisen aktiivista työpanosta. 

Tekoälytyökaluilla voit tuottaa blogitekstejä, uutiskirjeitä, kuvia, videoita ja somepostauksia. Tekoälyllä voit myös muokata sisältöäsi eri kanavien vaatimusten mukaan, kuten lyhyitä viestejä Threadsiin ja pidempiä postauksia Facebookiin. Niiden avulla voit myös optimoida sisällön hakukoneita varten (SEO) ja parantaa siten yrityksen näkyvyyttä.  

Työkalut ja vinkit: Kokeile ja harjoittele! ChatGPT, Copilot, Google Analytics 4, MidJourney, Dall-e, Canva, Leonardo, HeyGen, CapCut, LTX Studio. 


Näillä kuudella vinkillä voit tehostaa markkinointiasi ja saavuttaa konkreettisia tuloksia. Markkinointi on jatkuva prosessi, joten kokeile eri strategioita ja kokeile rohkeasti uusia työkaluja. 

ps. Hyödynsin ChatGpt:tä tämän blogin laatimisessa pyytämällä vinkkejä ja sisällön tiivistämisessä. Kokeile sinäkin! 

Yrittäjä, tässä sinulle kuusi käytännön vinkkiä ja työkalua markkinointiin

Minna Lojander on työskennellyt Keukessa yrityskehittäjänä 13 vuotta. Minna on  yritysten apuna kaikissa liiketoiminnan osa-alueissa – hänen vahvuutensa ovat asiakaskokemuksessa, markkinoinnissa ja sosiaalisessa mediassa. Myös verkostoyhteistyö ja viestintä Minnan sydäntäntä lähellä. 

Vapaa-aikansa Minna viettää perheen, ystävien ja kulttuurin parissa. Parasta ovat brittiläiset tv-dekkarit.  TikTokista Minna selailee ja etsii erilaisia ohjevideoita, kuten uusia Outlook-vinkkejä. 

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

19.11.2025
klo 17:00

Keuken joka yrittäjän talouskoulu: Kauppa se on mikä kannattaa – vai kannattaako?

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
loading...
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori