Suomen kieli on upea. Yksi esimerkki siitä on sana yritys. Se kuvaa hommaa täydellisesti: ei mikään varma projekti, vaan sellainen, että katsotaan nyt, toimiiko tämä. Ja jos ei toimi, vaihdetaan suunnitelmaa. Yrityksen ja erehdyksen kautta.
Yritysidean vaihtaminen on tosi paha paikka, sillä siinä tulee mörköjä ulkoa ja sisältä. Ulospäin joutuu myöntämään näkyvästi, että epäonnistui, mikä meille suomalaisille on erityisen raskasta. Ulkoista häpeää isompi ongelma saattaa löytyä sisältä: mitä enemmän yritysidea on omien intohimojen pohjalta rakennettu, sitä vaikeampi on kertoa itselle, että ihan hyvä idea, mutta tämä ei nyt toiminut.
Olen itse kokeillut useampia huonoja yritysideoita. Minulla on ollut elokuvapuvustamo ja ompelimo, olen myynyt airsoft-pyssyjä, hienoja lapikkaita ja suksia.Olen teettänyt historian elävöitykseen soveltuvia vaatteita ja hankkinut armeijaylijäämää sokkona. Näissä kaikissa projekteissa on jotain yhteistä: pidin niitä itse tosi tärkeinä, ja kaadoin niihin omia ja muiden resursseja. Jokainen lopetettiin liian myöhään. Osassa rakastin ajatusta niin paljon, että ajattelin, että jos vielä vähän paremmin markkinoi, kauppaa alkaa tulemaan. Osaan projekteista oli kaadettu niin paljon rahaa ja työtä, etten voinut myöntää itselleni ajoissa, että tämä homma pitäisi kuopata, vaan ajattelin, että jos tähän vielä vähän laittaa lisää resursseja, se muuttuu kannattavaksi. Raha tekee ongelman myöntämisestä vaikeampaa - jos jokin asia on syönyt valtavan määrän rahaa, ja jos tämä on vielä vaikka lainarahaa, jota pitää maksaa vuosien verran takaisin, fiksukin ihminen lyö päätä väkisin seinään ja pitkään.
Olen aiheuttanut huonoilla yritysideoilla satojen tuhansien tappiot. Ne kuitenkin on saatu takaisin, koska epäonnistuneet ideat on uskallettu kuopata ajoissa, ja keskittyä siihen, mikä tuottaa.
Yrittäjyydessä on se hieno puoli, että kun tarpeeksi kauan olet ollut yrittäjä, voit myydä melkein mitä tahansa. Yrittäjyys on koulu, josta oppii yrittämisen taidon. Se on valtava määrä tietoa ja osaamista, jota voi soveltaa vaikka mihin. Yritysideahan on, että on joku tuote tai palvelu, ja joku kohderyhmä, jolle tämä tuote tai palvelu sopii. Tässä välissä on jotain, mitä pitää sanoa tai tehdä, että nämä kohtaavat. Kun on kerran ollut yrittäjä, oppii paljon paremmin tunnistamaan toisilleen sopivat tuotteet ja kohderyhmät, sekä tietää, mitä - varsinkin itselleen sopivilla työtavoilla - pitää sanoa ja tehdä, että ne kohtaavat. Lisäksi kokenut yrittäjä osaa arvioida kustannuksia, ja tietää senkin perusteella, mitä tuoteideaa kannattaa lähteä yrittämään, ja mikä käy liian kalliiksi.
Liikeidean epäonnistuminen ei ole maailman- tai edes oman elämän loppu. Jos sen osaa tunnistaa, ennen kuin yritys on konkurssissa ja oma jaksaminen on täysin loppuun käytetty, voi suuntaa vielä vaihtaa. Rahan lisäksi arvokasta on oma ajankäyttö. Yrittäjänä olet todennäköisesti helkkarin taitava, eikä sinun tarvitse muuta kuin löytää se juuri tänä päivänä toimiva yritysidea. Yrityksen ja erehdyksen kautta.
Valtteri Lindholm
Valtteri Lindholm on suomalaisen verkkokaupan edelläkävijöitä. Hänen vuonna 2003 perustamansa Varusteleka on moninkertaisesti palkittu kuluttajien mielestä parhaana verkkokauppana. Vuonna 2015 Valtteri valittiin Suomen vuoden nuoreksi yrittäjäksi. Nykyisellään hän on jättäytynyt pois Varustelekan operatiivisesta työstä ja tekee puhujan ja kouluttajan töitä uuden nimeään kantavan yrityksensä nimissä.
17.09.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi