Viestintä ei ala siitä hetkestä, kun kaikki on valmista viestittäväksi. Viestintä ei ala siis silloin, kun tapahtumalle on saatu viimeinen esiintyjä buukattua ja kanttiinin menu hinnoiteltua. Viestintä ei ala silloin, kun uuden yrityksen ovesta voi konkreettisesti astua sisälle.
Viestinnän pitäisi alkaa heti, kun ilmassa on ajatuskin tehdä jotain uutta. Oli se sitten mitä tahansa – uusi tuote, uusi palvelu, uusi investointi, avoimet ovet tai rekrytointi. Viestinnässä on niin pitkä matka maaliin – maratonista puhutaan – että sitä kohti tavoittelu kannattaa aloittaa aikaisemmin kuin eilen.
Meillä on kova tarve säästää kaikki sanottava siihen hetkeen, kuin meistä tuntuu, että kaikki on viimeisen päälle. Keskeneräisyys ei ole hyve ja siksi keskeneräisistä asioista on sopimatonta puhua ääneen.
Sama sääntö pätee meihin ihmisiin ja ammattilaisiin. Milloin olemme tarpeeksi valmiita julistamaan ääneen keitä olemme ja mitä osaamme?
Itse olen 23-vuotias ja opiskelen kauppatieteiden maisterivaiheessa LUT-yliopistossa, erikoistuen strategiseen johtamiseen. Hyppäsin kauppatieteisiin ylimäärisen pompun kautta – aiemmin opiskelin valokuvausta ja vuonna 2024 valmistuin Lapin yliopistosta taiteen kandidaatiksi audiovisuaalisen mediakulttuurin linjalta.
Ja tämä kaikki on aiheuttanut minulle vakavan huijarisyndrooman: en ole käynyt kandivaiheen kauppatieteitä – hyppäsin suoraan maisteriopintoihin taiteen puolelta. Mitä jos en enää erotukaan joukosta? Mitä jos en olekaan vielä tarpeeksi valmis? Voinko valmistuessa sanoa olevani ekonomi?
Tällä hetkellä olen työharjoittelussa mainostoimistossa. Harjoitteluni aikana olen päässyt käyttämään suunnitteluohjelmistoja ja kehittämään viestintää käytännössä.
Silti muistan, mistä itse olen aloittanut – ja mistä monen pienyrittäjänkin viestintä alkaa. Canva ja kännykän kamera voivat riittää pitkälle, kun viestintä perustuu omaan näkemykseen ja selkeään viestiin.
Ei tarvitse osata kaikkea eikä näyttää valmiilta – tärkeintä on uskaltaa näkyä.
Suurten yritysten voi olla vaikea näyttää aidolta. Yksinyrittäjä on sitä jo valmiiksi. Ja juuri se aitous on viestinnässä vahvuus. Oman äänen löytyminen ei tapahdu hetkessä, mutta jokainen julkaisu, kuva ja kohtaaminen rakentaa matkaa eteenpäin.
Ja niin kuin totesin, myös minä olen vielä matkalla – ja ehkä juuri siksi uskallan sanoa tämän ääneen: keskeneräisyys ei ole este, vaan voima. Se tekee meistä rehellisempiä, empaattisempia ja lopulta rohkeampia.
Pienyrittäjän ei tarvitse viestiä kuin iso brändi. Riittää, että viestii omalla tavallaan ja omalla äänellään. Ota siis se ensimmäinen askel ja ala tekemään sinun brändisillesi sopivaa viestintää, sinun tavallasi.
Tässä muutama konkreettinen vinkki, joiden avulla pääset viestinnässä helpommin liikkeelle, vaikka et tuntisikaan olevasi riittävän valmis viestimään:
1. Valitse yksi kanava ja pysy siinä.
Et tarvitse viittä tiliä – valitse se, missä asiakkaasi todennäköisimmin ovat. Usein se on Facebook tai Instagram. LinkedIn toimii B2B-puolella.
2. Mieti kolme ydinteemaa, joita toistat.
Esimerkiksi: 1) mitä teet, 2) miksi teet, 3) miten asiakas hyötyy. Kun viestisi pyörii näiden ympärillä, se alkaa painua mieleen.
3. Käytä valokuvia arjestasi.
Aitous toimii paremmin kuin kuvapankkikuva. Kännykkäkuva, jossa näkyy tuotteesi, tekemisesi tai sinä itse, on usein kiinnostavin.
4. Algoritmit suosivat aktiivisuutta, ei täydellisyyttä.
Julkaise säännöllisesti, vaikka lyhyesti. Hyödynnä tarinat, videot ja kysymykset. Osallistu kommentteihin ja jaa muiden sisältöä.
5. Muista, että toimiva strategia saa olla yksinkertainen:
Kuka on asiakkaasi? Mitä hän tarvitsee? Mikä on tärkein viestisi hänelle? Kirjoita nämä ylös ja pidä ne lähellä.
19.11.2025
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
![]()
050 341 3210
![]()
keuke@keuke.fi
Synergia Foxy 