Tänä keväänä olen useampaan kertaan kuullut asiakkaan löytäneen yrityksemme palvelut tai tekijöitämme Chatgpt:stä. Sekä Chatgpt:n että Google Geminin vaikutus alkaa toden teolla näkyä ihmisten haku- ja ostokäyttäytymisessä.
Vaikutuksen huomaa asiakkaiden puheissa ja esimerkiksi Googlen kohdalla konkreettisesti tämän kevään aikana tekoälyvastausten eli AI-yhteenvetojen tullessa osaksi Googlen hakuja.
Googlen hakutuloksissa näkyminen maksutta on edelleen kova juttu mutta tuntemukseni on, että hakukäyttäytyminen muuttuu keskustelevampaan suuntaan.
Wordpress ja Wix dominoivat mikroyrittäjien nettisivualustoissa. Niissä on hyvät ja selkeät työkalut itse tehdyn hakukoneoptimoinnin toteuttamiseen.
Pystyt minimibudjetin mikroyrittäjänä toteuttamaan Googlen perinteistä hakukonesijoitusta ja Google hakutulosten AI-yhteenvetoja palvelevan hyvin hakukoneoptimoidun sisällön yhtä hyvin kuin isompikin toimija.
Näyt myös keskustelevalla haulla AI-yhteenvedoissa ja perinteisellä hakusana + alue haulla Googlen orgaanisissa tuloksissa.
Esimerkki keskustelevasta hausta: ”Mistä löytää personal trainer Helsingissä?”
Esimerkki perinteisestä hausta: ”Personal trainer Helsinki”
1. Aseta valitsemasi hakutermi houkuttelevassa muodossa verkkosivun osan eli laskeutumissivun SEO-otsikoksi.
Vielä muutama vuosi sitten olisin kirjoitellut tähän pitkän pätkän otsikoiden H1 jne. sanoituksesta hakutermein. Nyt en niin kuitenkaan tee.
2. Suosittelen kirjoittamaan relevantin ja hyvän sisällön valitun hakutermin näkökulmasta. Tällöin myös otsikoihin tulee hakutermejä ja niiden synonyymejä. Hyvä ohjenuora sisällön tekemiseen löytyy Googlen omista ohjeista E-E-A-T.
Tämä osio on helppo selittää mutta työläin toteuttaa.
Aloita laadukkaiden linkkien aktivointi mielellään heti. Laadukas linkki on omalle verkkosivustollesi ja mielellään hakukoneoptimoitavalle laskeutumissivulle johtava ulkopuolisen verkkosivun linkki.
Laadukas linkki on hakukoneoptimoitavan laskeutumissivun aihepiirin näkökulmasta relevantti ja linkittävä sivu kovan luokan toimija samalla alalla.
Jos olet fysioterapiayrittäjä, niin laadukas linkki tulisi riippumattoman uutismedian sivulle vaikkapa tuoreesta Kela -korvausmuutoksesta.
Laadukasta linkkiä ei niin vaan saada mutta jos nyt kuitenkin saadaan, niin sen hakukonesijoitusta nostava vaikutus voi olla useampi sijoitus.
Googlen Search Consolen liittäminen Wordpress- tai Wix sivuihin on pääosin helppoa. Liitettävyyteen vaikuttaa käytössä oleva sopimus.
Löydät siihen ohjeet Wordpressin ja Wixin omista sisällöistä tai Googlaamalla esimerkiksi ”wix search console verification”.
Search Consolesta kannattaa seurata hakukoneoptimoitujen sisältöjen klikkiprosentteja ja sijoituksia. Näet sieltä myös Googlen noteeraamat linkit.
Itse hyödynnän Search Consolea erityisesti ei hakukoneoptimoitujen, mutta silti Googlessa hyvin indeksoituvien sisältöjen – kuten blogien – sijoitusten parantamiseen.
Kannattaa ottaa oppia niistä sivuista, jotka ovat kärjessä hakutuloksissa. Mieti, mitä sellaista niillä sivuilla on tehty hyvin googlaamasi hakutermin näkökulmasta, jota omilta sivuiltasi puuttuu?
Ihan yhtä lailla Googlen AI-yhteenvedot keskusteleviin kyselyihin paljastavat samankaltaisuuksia ylimmiksi suosituksiksi pääsevien listauksessa.
Ota kärkipaikan pitäjistä oppia, hanki linkkejä ja pidä sisältö tuoreena suhteessa valittuun hakusanaan. Pikkuhiljaa Google-sijoituksesi nousee.
Johannes Hesso on tietokirjailija ja liiketoiminnan kehittäjä mikro- ja pk-yrityksissä. Hän toimii myös R5 Athletics and Health ja Innosta personal trainer yrityksissä fysioterapia- ja valmennusyrittäjänä.
19.11.2025
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
![]()
050 341 3210
![]()
keuke@keuke.fi
Synergia Foxy 