Sisältöön »
 

Blogi

Pärjääkö yritys enää ilman verkkokauppaa?

Spoiler: saattaa pärjätä. Suomessa on edelleen pitkä liuta yrityksiä, joilla voisi olla verkkokauppa, muttei ole, ja koronankin alla osa näistä on voitollisia. Sehän on ilmiselvä todiste siitä, että homma on mahdollista!

Helppoa elämä ilman verkkokauppaa ei kyllä ole. Suomalaisen aikuisen ruutuaika on keskimäärin 10 tuntia, ja sinä aikana ehtii kohdata merkittävän määrän markkinointia.  Kivijalka voi edelleen, viruksenkin jyllätessä, oikein hyvin. Kahdessa vierekkäisessä kivijalkakaupassa voi kuitenkin olla ihan eri tavalla asiakkaita, jos toisella on verkkokauppa ja toisella ei. Verkkokaupan omaava kivijalka pääsee ihmisen tietoisuuteen jo sen ruutuajan aikana, ja ostopäätös saattaa olla jo valmiina itse kauppaan astuessa. Näin ainakin Varustelekassa, josta tosin asiakas harvoin poistuu pelkästään sen tuotteen kanssa, jonka etukäteen päätti ostaa.

Verkkokauppa kuuluu myös B2B-puolelle. Yrittäjänä en tiedä mitään sen ikävämpää, kuin että tunnistan jonkin tarpeen, johon ei ole valmista, tuotteistettua ratkaisua. Silti mitä isompi päätös, sen todennäköisemmin konkreettisen tuotetiedon sijaan on tarjolla “soita ja kysy lisää.” Hämmästyttävää, kun koko teollinen vallankumous perustuu ajatukseen, että mietitään kerralla valmiiksi kaikille sopiva tuote sen sijaan, että joka asiakkaalle räätälöitäisiin asiat erikseen. Räätälöinti on verkkokaupassa vähintäänkin hankalaa, ja yleensä myös mahdotonta ilman isoa härdelliä. Tämä ei ole huono asia: verkkokaupan hieno puoli on juuri se, että se väkisin pakottaa tuotteistamaan ja uudistamaan omaa bisnestä.

Verkkokaupan oppi on myös se, ettei kaikissa myynneissä tarvitse olla samaa katetta. Tuotteistus ja hinnoittelu hoidetaan sen mukaan, mikä tuo tilinpäätökseen eniten liikevaihtoa ja voittoa. Verkkokaupan ilmaiset palautukset perustuvat tähän: ilmaiset palautukset yleensä lisäävät myyntiä niin paljon, ettei kustannusten nousu haittaa. Perustin koulutus- ja konsulttihommilleni oman yrityksen 2018, ja rakensin sille heti verkkokaupan. Myynti perustuu mainittuun logiikkaan: minut saa puhumaan, kouluttamaan ja konsultoimaan ympäri Suomen maata kiinteähintaisilla tuotepaketeilla. Kun hintaa (ja usein sisältöäkään) ei räätälöidä erikseen, myynti toimii tehokkaasti ilman, että minulla menee aikaa asiakkaiden kanssa neuvotellessa.

Firma saattaa pärjätäkin ilman verkkokauppaa, ainakin hetken. Kannattaa kuitenkin miettiä, miksi se verkkokauppa puuttuu: onko se siksi, ettei sitä oikeasti tarvitse, vai siksi, että verkkokauppa vain koetaan liian vaikeaksi toteuttaa? Jos syy on jälkimmäinen, nyt on oikea hetki ottaa itseään niskasta kiinni. Internettiä nimittäin ei kukaan tule räjäyttämään.

Pärjääkö yritys enää ilman verkkokauppaa?

Valtteri Lindholm on suomalaisen verkkokaupan edelläkävijöitä. Hänen vuonna 2003 perustamansa Varusteleka on moninkertaisesti palkittu kuluttajien mielestä parhaana verkkokauppana. Vuonna 2015 Valtteri valittiin Suomen vuoden nuoreksi yrittäjäksi. Nykyisellään hän on jättäytynyt pois Varustelekan operatiivisesta työstä ja tekee puhujan ja kouluttajan töitä uuden nimeään kantavan yrityksensä nimissä

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

24.04.2024
klo 17:00

Kutsu: Keuken myynti- ja markkinointi-ilta: Myyntiä digitaalisessa maailmassa analogisille ihmisille

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori