Sisältöön »
 

Blogi

Yrityksen myynti – miksi jokaisen yrittäjän kannattaa kiinnostua yrityskaupasta?

Yrityksen myynti on usein ainutkertainen, tai ainakin suhteellisen harvinainen, tapahtuma yrityksen elinkaaressa. Toisaalta se on ennemmin tai myöhemmin edessä jokaiselle yritykselle ja yrittäjälle. Pitkäikäiset ja menestyksekkäät yritykset ovat vaihtaneet omistajaa usein jo useamman kerran. Yrityskauppaa ja oman yrityksen myyntiä kannattaakin ajatella täysin normaalina osana yrittäjyyttä ja yrityksen elinkaarta. Joskus elämä voi heittää myös yllätyksiä eteen, jolloin oma työelämä ja yrittäjyys täytyy miettiä kokonaan uudestaan. Tällöin myynti voi tulla eteen nopeallakin aikataululla. 

Yrityksen perustaminen ja exit. Miten nämä kaksi liittyvät yhteen?

Yritystä perustaessa harva miettii exitiä. Perustaessa teet todennäköisesti liiketoimintasuunnitelmaa ja pohdit erilaisia vaihtoehtoja tarkastikin. Tässä yhteydessä olisi järkevää miettiä myös sitä, miten pitkän ja minkälaisen taipaleen haluat yrittäjänä ja juuri tämän yrityksen kengissä tallustaa. Näetkö itsesi pyörittämässä juuri tätä yritystoimintaa hamaan tulevaisuuteen asti? Vai sopiiko yrittäjyys elämäntilanteeseesi juuri nyt, mutta myöhemmin haluaisit ehkä tehdä jotakin muuta? 

Se, miten sitten joskus tulevaisuudessa haluat yrityksestäsi irtautua, kannattaa huomioida jo yritysmuotoa valitessa, mahdollisessa osakassopimuksessa, mikäli osakkaita on useampia sekä liiketoiminnan rakentamisessa. 

Yritys myyntikunnossa jatkuvasti

Yrityksesi on usein yksi elämäsi suurimmista investoinneista – niin rahallisesti, ajallisesti kuin henkisestikin. Miksi et siis pitäisi siitä mahdollisimman hyvää huolta? 

Yrityksen myyntikunto tarkoittaa sitä, että sen siirtäminen uuteen omistukseen on mahdollisimman vaivatonta ja riskitöntä. Mitä paremmassa myyntikunnossa yrityksesi on, sen korkeampi yrityksesi arvo todennäköisesti on. Vaikka et juuri nyt tai lähivuosina olisikaan myymässä yritystä, niin se kannattaa pitää myyntivalmiudessa aina.

Käytännössä voit huomioida myyntikunnon monissa arkisissa asioissa; tekemällä sopimukset kirjallisina, dokumentoimalla tärkeitä asioita ja prosesseja, jakamalla vastuuta ja pyrkimällä siihen, että yrityksesi ei ole riippuvainen sinun persoonastasi tai osaamisestasi. Luonnollisesti mitä parempi liikevaihdon ja tuoton kehitys on, sitä arvokkaampi yrityksesi todennäköisesti on. Terveellä pohjalla oleva ja tuottoisa liiketoiminta kiinnostaa sinua ja myös potentiaalisia ostajia. 

Kun elämä yllättää

Vaikka suunnitelmiisi ei kuuluisikaan yrityksen myynti lähivuosina, joskus elämä yllättää. Kenelle vain voi tulla eteen tilanne, jossa yritystoimintaa ei syystä tai toisesta voikaan jatkaa. Tällöin vaihtoehdoiksi nousee yrityksen myynti tai yritystoiminnan lopettaminen. Näistä vaihtoehdoista ainoastaan myymällä voit saada itsellesi tuloa, kun taas lopettamiseen liittyy ainoastaan kuluja. 

Tällainen tilanne voi esimerkiksi olla muutto toiselle paikkakunnalla, uusi, houkutteleva työtarjous tai äkillinen sairastuminen. Myös yrittäjä voi kyllästyä omaan työhönsä ja sekin on ihan ok. Mikäli oma motivaatio ei enää tunnu riittävän, yrityksen myyntiin kannattaa lähteä siinä vaiheessa, kun liiketoiminta voi hyvin ja olet jaksanut kehittää sitä. Yhdysvalloissa tehdyn kyselyn mukaan yksi pääasiallisista syistä yrityksen myynnille on yrittäjän burnout. Tämä tilanne ei ole tavaton Suomessakaan ja myös yksi syy, miksi yrityksen myyntiin lähdetään aiemmin kuin on alun perin suunniteltu. 

Eläkepäivät mielessä?

Kun yrittäjä jää eläkkeelle, tulee väistämättä eteen kysymys siitä, kuka voisi jatkaa yritystoimintaa. Eläke on yleensä tiedossa jo hyvissä ajoin, joten siihen voi ja kannattaa valmistautua. Omaa yritystä voi ja kannattaakin valmistella myyntiin jopa useita vuosia ennen toivottua yrityskauppaa. Näin kaupanteko mitä todennäköisimmin sujuu odotusten mukaisesti sitten kun sen aika on. 

Myyntikunto on hyvä pitää mielessä aina, mutta viimeistään silloin kun eläkeikä lähestyy. Yrityksen taseesta kannattaa siivota sellainen kiinteä omaisuus, joka ei suoraan liity yrityksen ydinliiketoimintaan. 

Yrityksen jatkaja on myös kriittisen tärkeä, sillä ilman ostajaa ei ole yrityskauppaa. Alkuun kannattaa katsoa lähelle ja pohtia olisiko omassa perheessä, työntekijöiden joukossa tai muissa sidosryhmissä tiedossa mahdollinen jatkaja. Mikäli lähipiirissä ei ole tiedossa jatkajaa, niin sitä kannattaa lähteä hakemaan hyvissä ajoin. 

Ostajan löytäminen on tutkitusti suurin haaste yrityskaupassa, joten sitä kannattaa ajatella investointina, johon panostaa sekä aikaa että rahaa. Helppo tapa lähteä kartoittamaan ulkopuolista ostajaa on myynti-ilmoitus jonka voi halutessaan tehdä anonyymina. Tällöin myyntiaikeen voi pitää vielä piilossa ilman että se vaikuttaa liiketoimintaan millään lailla – toisaalta kannattaa pitää mielessä, että yrityksen myynti on isoin asia yleensä yrittäjälle itselleen. Siksi myyntiä on turha myöskään arastella. Päinvastoin, omaa elämäntyötään voi myydä ylpeydellä! Myynti on yksi osa yrityksen normaalia elinkaarta ja edessä jokaisella enemmin tai myöhemmin.    

Yrityksen myynti – miksi jokaisen yrittäjän kannattaa kiinnostua yrityskaupasta?

Meri Varkoi-Anhava on Yrityspörssi.fi -verkkopalvelun toimitusjohtaja ja yrittäjä. Hän seuraa työssään, kuinka tuhannet yritykset hakevat ostajaa ja ostettavaa kohdetta Yrityspörssin kautta ja minkälainen lähestymistapa tuo tuloksia. Meri itse on ryhtynyt yrittäjäksi ostamalla liiketoiminnan.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

14.05.2024
klo 17:00

KUTSU: Keuken tekoälyilta: Järkipuhetta ja keinoja hyötyä tekoälystä

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori