Sisältöön »
 

Blogi

Mistä kenkä puristaa, yrittäjä? ”Aika ei millään riitä kaikkeen”

Pienyrittäjän aika menee liian usein tulipalojen sammutteluun. Men plan, God laughs ja yrittäjäparka juoksee ihan muiden asioiden perässä, kuin mitä edellispäivänä oli suunnitellut. Kehittäminen, uusien järjestelmien opettelu ja pikkuhiljaa myös terveys alkaa jäädä ikuisesti siirrettävien asioiden listalle, joiden hoitamiseen ei vain aikaa riitä.

Johdatko sinä yritystäsi vai johtaako yritys sinua? Priorisointi ja asioista luopuminen voi olla vaikeaa, mutta ei norsuakaan kerralla hotkaista. Pala kerrallaan ja tärkein kärkeen, sanoi uutistoimittaja. Joskus on paras pysähtyä ja laittaa asioita paperille ja järjestykseen: mitä minä tavoittelen? Millaisen yrityksen haluan saavuttaa viiden tai kolmen vuoden päästä? Ja mitä muutoksia pitää toiminnassa tapahtua, jotta visiot muuttuvat toimenpiteiksi?

”Rahastahan se aina puristaa”

Hommaa riittää ja koko ajan pitää olla jotain tekemässä ja hoitamassa, mutta miten se oma palkka ja yrityksen tulos on aina vaan niin onnettoman pieni? Päivät pitkät menee juostessa, mutta käteen ei jää kulujen jälkeen juuri mitään. Palkat, laskut ja verot kun on maksettu, niin kassa kumisee taas tyhjyyttään.

Kirjanpitäjä kyllä pyörittää papereita ja numeroita riittää, mutta mihin ne rahat oikein menevät? Tätä moni yrittäjä miettii, vaikka oleellisinta olisi ehkä kysyä, että mistä se raha tulee? Ei ne pienet menot vaan suuret tulot! Suomessa pienyrittäjällä on kiinteää kulua roppakaupalla, joten tuloa pitää tulla paljon ja vähän enemmän, jotta välistä jäisi yrittäjän käteenkin muuta kuin tekemisen iloa.

Aivan kaikkea ei voi ulkoistaa kirjanpitäjällekään. Kun tiedät, mitä lukuja kannattaa seurata, osaat suunnitella tulevaisuutta myös lukujen valossa. Ja puskureita pitäisi myös päästä kasvattamaan. Eihän niitä euroja kenelläkään ole ämpäri kaupalla laittaa sukan varteen, mutta pikkuhiljaa pääomaa kasvattamalla voi ostaa mielenrauhaa pahan päivän varalle.

Hullu on se, joka ei osaa pyytää!

Hinnoittelu se vasta vaikeaa onkin. Naapuri myy samaa palvelua pilkkahintaan ja kymmenien prosenttien alennuksia on kauppojen seinät punaisenaan. Keksi siinä sitten lisäarvoa ja ylisanoja omasta osaamisesta, etenkin kun suomalainen perusluonne huutaa vaatimattomuuttaan. ”Nää nyt on vaan tämmösiä.”

Hinta, jonka pyydät tuotteistasi ja palveluistasi pitää olla kunnon korvaus tehdystä työstä. Älä siis tingi omista tuloistasi sen vuoksi, että et kehtaa pyytää tarpeeksi. Oikea hinnoittelu on ykkösasioita. Eikä siihen vaikuta pelkästään markkina, vaan lisäarvo, jonka pystyt tarjoamaan.

Pakkoko siellä somessa on kaikkien olla?

Ei todellakaan! Markkinoinnin suunnittelun keskipiste ja lähtökohta on asiakas. Jos luulit tekeväsi työtä yrittäjänä itsellesi, olit väärässä. Asiakas on pomosi. Hän kertoo, mitä haluaa, miten ja milloin. Jotkut asiakkaat voi olla kustannustehokkainta tavoittaa sosiaalisen median avulla, mutta toiset taas ei.

Myös markkinoinnissa laatu korvaa määrän. Ei ole tärkeää, kuinka paljon jakaa mainoksia postilaatikoihin, jos ne eivät tavoita oikeita asiakkaita. Tehokkainta on istua alas ja miettiä, kuka minun tuotetta tai palvelua oikeasti voisi ostaa? Ketkä voisi olla sellaisia ”unelma-asiakkaita”, joita haluan tavoitella ja joille oikeasti osaamisestani ja tarjonnastani on hyötyä? Oikeisiin asiakkaisiin kohdentaminen ja oikeilla myyntitoimilla tavoittaminen on paljon tuottoisampaa kuin haulikolla räiskiminen.

Mistä saan jeesiä?

Keukella käynnistyy Jeesi-palvelun viimeinen kierros nyt syksyllä 2021. Jeesi on tarkoitettu yksinyrittäjille ja pienyrittäjille, jotka tarvitsevat tsemppausta ja tehokkaita työkaluja yrittäjänä kehittymiseen ja omaan jaksamiseen. Ohjelman tarkoituksena on tehdä yrittäjän kanssa treenisuunnitelma, jota jumpataan yrityskehittäjän kanssa. Lisäksi edellä mainittuja teemoja sparrataan yhteisvalmennuksissa ja pienryhmissä käydään täsmäkoulutuksena läpi esim. verkkokauppaan, asiakashankintaan tai verkostoitumiseen liittyviä teemoja.

Syksyn ryhmään on vielä paikkoja jäljellä, joten ota yhteyttä ja varaa paikkasi nyt!

 

Lisätietoja:

Yrityskehittäjä Marianne Ahvenranta
050 575 8228
marianne.ahvenranta @ keuke.fi

tai

Yrityskehittäjä Minna Lojander
041 525 8485
minna.lojander @ keuke.fi

Mistä kenkä puristaa, yrittäjä? ”Aika ei millään riitä kaikkeen”

Olen Keuken yrityskehittäjä Marianne Ahvenranta. Kysy mitä vain, niin vastaan parhaani mukaan. Olen apuna laskelmien teossa, annan vinkkejä markkinointiin, jelppaan yrityskaupoissa ja välillä myös kansainvälistymiseen ja vientiin liittyvissä kysymyksissä. Minun juttu on se, että aina pitää löytää jotain konkreettista, missä voi auttaa yritystä eteenpäin.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

14.05.2024
klo 17:00

KUTSU: Keuken tekoälyilta: Järkipuhetta ja keinoja hyötyä tekoälystä

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori