Sisältöön »
 

Blogi

Paranna näkyvyyttäsi ja juo kolme somekuppia päivässä

Sosiaalinen media on kuin kofeiini. Se koukuttaa ja sitä käyttävät lähes kaikki. Pienestä määrästä on hyötyä, mutta isosta määrästä on haittaa.

Oikea määrä kofeiinia piristää, vähentää virheitä ja jopa parantaa hieman urheilusuorituksia. Vastaavasti laadukas somenäkyvyys parantaa yrityksen liikevaihtoa ja lisää sen tunnettuutta. Kun someen rakentuu kannattajajoukko tai jopa heimo, yritys sietää enemmän mokia ja virheitä, koska sillä on mukana matkallaan ymmärtäväinen ja myötäelävä yhteisö.

Sen sijaan liika kofeiini aiheuttaa riippuvuutta ja rytmihäiriöitä. Samoin liika sometus vie aikaa, sokeuttaa oman kuplan ulkopuolisille asioille ja lopulta saa ihmisen riippuvaiseksi muiden tykkäyksistä ja kommenteista.

Mikä sitten on oikea someannostus?

Nauti somea kolme kuppia päivässä, ei enempää eikä vähempää.

  1. Aamukuppi. Tsekkaa kiireelliset privaviestit ja vastaa niihin. Tarkista mahdolliset maininnat ja käy tykkäämässä tai kiittämässä.
  2. Lounaskuppi. Tee yksi somepäivitys (kuva, teksti tai positiivinen uutislinkki), jota editoit hieman eri kanavia varten. Älä tunge sanasta sanaan identtistä sisältöä joka kanavaan, koska se turhauttaa yleisöäsi.
  3. Iltapäiväkuppi. Tsekkaa palaute ja vastaa tarvittaessa. 

Huomaathan, että tässä listassa ei ole "kohukuppia", jonka äärellä yrittäjä lukee, jakaa, kommentoi ja haukkuu uutisia. Kohukuppi vain nostaa verenpainetta, ja se on hyödytön yrityksesi kannalta. Jos jokin uutinen sapettaa, kommentoi sitä pienessä luotetussa keskusteluryhmässä, mutta älä koskaan ryystä kohukuppia julkisesti.

Tässä listassa ei myöskään ole "lastenkuppia", jossa yrittäjä jakaa jälkeläistensä kuvia ja edesottamuksia somessa. Lapset ovat vanhemmilleen maailman ihanin asia, mutta älä myy heidän yksityisyyttään maailmalle. Jos olet perhebloggaaja, peitä lastesi kasvot ja käytä heistä lempinimiä. 

Listassa ei myöskään ole "iltakuppia", koska kofeiini ja some nostavat turhaan verenpainetta ennen nukkumaanmenoa. Anna itsellesi lupa päästää irti puhelimesta iltakahdeksan jälkeen.

Silti listassa on kolme kupillista somea. Jos nimittäin käytät sosiaalista mediaa liian vähän, et saa lainkaan sen tuomia hyötyjä. Somen ansiosta asiakkaat löytävät yrityksesi helpommin. Samalla sinä saat uusia asiakkaita, verkostoidut liikekumppaneiden kanssa ja keräät hyviä bisnesideoita. 

Aamukuppi, lounaskuppi ja iltapäiväkuppi. Näillä kolmella somekupilla pärjäät mainiosti, sillä tämä annostus ei ole liikaa eikä liian vähän. Viikonloppuisin voit pitää kofeiinitaukoa, jos haluat.

 

Paranna näkyvyyttäsi ja juo kolme somekuppia päivässä

Katleena Kortesuo on yrittäjä ja palkittu tietokirjailija, joka on koukussa viestinnän kehittämiseen. Hän kouluttaa työkseen kriisiviestintää, esiintymistaitoja ja sosiaalisen median taitoja. Vapaa-ajallaan Katleena harrastaa partiota, viikinkimiekkailua ja sukkahousujen rikkomista. (kuva: Jarno Lindholm)

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

24.04.2024
klo 17:00

Kutsu: Keuken myynti- ja markkinointi-ilta: Myyntiä digitaalisessa maailmassa analogisille ihmisille

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori