Sisältöön »
 

Blogi

Tunne asiakkaasi ja usko dataan - näin menestyt markkinoinnissa

Määrä takaa laadun. Väärin. Vanhanaikaisessa suppiloajattelussa on sellainen erheellinen käsitys, että liidien määrää lisäämällä saadaan enemmän kauppaa. Miksi liidien iso määrä ei kuitenkaan takaa automaattisesti paljon kauppaa? Mikä on markkinoinnin rooli Pk-yrityksessä vuonna 2022? Entä miten luomme arvoa asiakkaalle kaikissa kohtaamispisteissä?

Markkinoinnin tai markkinointijohdon keskeinen tehtävä ei ole enää pelkkä liidien generointi myynnille, vaan laadukkaan datan hyödyntäminen. Asiakkaan data on yrityksen tärkeintä omaisuutta! Siksi on tärkeää, että myös Pk-yrityksestä löytyy digitaalisen markkinoinnin osaajia. Sisällön tekemisen voi osittain tai jopa kokonaan ulkoistaa, mutta markkinadatan analysointiin on syytä olla sisäisiä resursseja. 

Gartnerin tutkimuksen mukaan markkina- ja asiakasanalyysit nousevat markkinoinnin tärkeimmiksi toimenpiteiksi. Ne tukevat markkinointistrategian toteutumista myös Pk-yrityksissä. Markkinoiden ja asiakkaiden tunteminen sekä analysointi auttavat asiakkaan ostoprosessin tehostamisessa ja yksinkertaistamisessa. Moderni yritys ja sen työntekijät ottavat ohjaavan roolin auttamalla asiakasta läpi koko ostoprosessin asiakkaan valitsemassa kanavassa tai kanavissa.

Tutkimustiedon perusteella markkinoinnin seuraavaksi tärkeimmät tehtävät ovat oikean markkinointiteknologian hankinta ja käyttöönotto sekä asiakaskokemuksen varmistaminen. Markkinointiautomaation lisenssihinnat ja muun tarvittavan teknologian sekä osaamisen hankintahinnat ovat laskeneet tasolle, johon Pk-yritykselläkin on varaa. Toki sisällön tuottamiseen tai ulkoistamiseen on syytä varata vähintään vastaavankokoinen summa rahaa kuin teknologian hankkimiseen.

Pk-yrityksen markkinointijohdon seuraavaksi tärkeimmät toimenpiteet koskevat liiketoiminnan digitaalisen muutoksen hallitsemista, markkinointi-innovaatioiden läpiviemistä ja asiakkuuksien hoitoa sekä niiden kasvattamista. Digitaalinen kaupankäynti, strateginen suunnittelu ja sisällöntuotanto ja -hallinta seuraavat. 

Vasta näiden jälkeen tulevat meille kaikille tutut asiakashankinta, markkinointikanavien kehittäminen, uusien tuotteiden/palveluiden kehittäminen, myyntikanavien kehittäminen ja ehkä hieman yllättäen vasta viimeisenä liidikonversiot.

Pk-yrityksissä on syytä tarkastella markkinoinnin roolia uusin silmin vuonna 2022 ja pohtia huolella, mikä on markkinointijohdon tehtäväkenttä. Riittääkö toimitusjohtajan oma osaaminen, onko yrityksellä sisäinen resurssi hoitamaan markkinointia ja ovatko ulkopuoliset kumppanit ajan tasalla? Näillä valinnoilla varmistetaan, ettei pelkkä liidien maksimaalinen hankinta olisi Pk-yrityksessä markkinoinnin ykkösprioriteetti.

 PK-yrityksen kasvun mahdollistaminen vuonna 2022 - viisi askelta markkinoinnin menestykseen:

  1. Varmista, että sinulla on sisäinen resurssi analysoimaan asiakkaan dataa
  2. Hanki markkinointiautomaatio päästäksesi kiinni asiakkaan ostosmatkaan
  3. Panosta teknologian lisäksi osuvan sisällön tuotantoon
  4. Varmista, että ulkoisten kumppaneiden digiosaaminen on ajan tasalla
  5. Muista, että oikein tehtynä laatu takaa määrän.

 

.

Tunne asiakkaasi ja usko dataan - näin menestyt markkinoinnissa

Mika D. Rubanovitsch on luotetuin ja uudistuvin myynnin kehittämisen ja valmentamisen kumppani ja asiantuntija Suomessa. Viimeisin 11. kirja: "Kukkulan Kuningas: 10 askelta itsesi johtamiseen" ilmestyi marraskuussa 2020. Ruban kirjoja on myyty yhteensä jo yli 60.000 kpl äänikirjat mukaan lukien. Hän on Suomen johtava etä- ja lähimyynnin valmentaja, sparraaja, menestynein ja tuottavin tietokirjailija. Ruba omistaa valmennusyritys Johtajatiimin, joka tarjoaa asiakkailleen korkean profiilin esimies- ja myyntitaitovalmennuksia sekä konsultointia. Niissä yli 20 vuoden tuoma kokemus, prosessiosaaminen ja todennettu vaikuttavuus korostuvat. Yhtiö tunnetaan pitkäaikaisista strategisista kumppanuuksista ja luotettavuudesta.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

14.05.2024
klo 17:00

KUTSU: Keuken tekoälyilta: Järkipuhetta ja keinoja hyötyä tekoälystä

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori